کد خبر: 973174
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۴
روز‌های طلایی نزدیکند و حالا هر که دارد هوس «کرب بلا» در راه است. مرز‌ها مملو از زائر شده‌اند و با اینکه در برخی ساعات خدمات با مشکلاتی مواجه می‌شود، اما عاشقان سیدالشهدا همچنان به راه خود ادامه می‌دهند.
سرویس ایران جوان آنلاین: تمام مرز‌های غربی ایران باز و تردد زائران در آن‌ها به آرامی صورت می‌گیرد. با اینکه در شبکه‌های اجتماعی مطالب و فیلم‌هایی در رابطه با بروز برخی مشکلات منتشر شده است، اما با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف، حالا اوضاع بسیار بهتر از قبل شده. به طوریکه تنها در اردوگاه اربعین حسینی که در مرز خسروی برپا شده ظرفیت اسکان ۵ هزار نفر در شبانه‌روز فراهم شده است و در پایانه مرزی شلمچه نیز از ۴۸ گیتی که وجود دارد فقط ۲۴ گیت فعال بوده و زائران در حال تردد هستند. استاندار ایلام هم اعلام کرده هیچ مشکلی برای تأمین پول و ارز مورد نیاز زائران در شهرستان و پایانه مرزی مهران وجود ندارد.

روز‌های طلایی نزدیکند و حالا هر که دارد هوس «کرب بلا» در راه است. مرز‌ها مملو از زائر شده‌اند و با اینکه در برخی ساعات خدمات با مشکلاتی مواجه می‌شود، اما عاشقان سیدالشهدا همچنان به راه خود ادامه می‌دهند. استاندار ایلام با بیان اینکه هیچ‌گونه مشکلی برای تأمین پول و ارز مورد نیاز زائران در شهرستان و پایانه مرزی مهران وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون ۶۰ دستگاه خودپرداز در شهر مهران و مسیر مستقر است و زائران می‌توانند تا سقف ۵ میلیون ریال پول برداشت کنند. قاسم سلیمانی دشتکی، ادامه داد: چهار صرافی و شش شعبه بانکی آماده تحویل ارز به زوار در مرز مهران هستند و زائرانی که از مبدأ ارز تهیه نکرده‌اند، می‌توانند ارز موردنیاز خود را تأمین کنند.
وی یادآور شد: با هماهنگی‌های قبلی بانک مرکزی، خزانه سیار در مهران راه‌اندازی شده است که مشکلی از نظر تأمین پول و انتقال پول به مهران با توجه به حجم زوار وجود نداشته باشد.

سلیمانی دشتکی با اشاره به افزایش میزان حجم تردد زوار اربعین حسینی از مرز مهران، عنوان کرد: امسال با این استقبال کم‌نظیر از مرز مهران باید منتظر موج عظیم برگشت زوار بود که پیش‌بینی می‌شود در این مرحله شاهد پیک برگشت ۳۵۰ هزارنفری زوار در یک روز باشیم.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد ایلام از برگزاری مسابقه فرهنگی هنری «پیاده تا بهشت» ویژه زائران اربعین حسینی خبر داده است. شهریار رستمی با اشاره به اینکه کلیه زائران عتبات عالیات می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند، به ایسنا گفت: این مسابقه که در رشته‌های عکاسی، خاطره‌نویسی و یاداشت خبری از حرکت عظیم میلیونی اربعین حسینی برگزار خواهد شد.

خروج ۵۵۰ هزار نفر از شلمچه
اردوگاه‌های راهیان‌نور برای اسکان ۵ هزار نفری زوار در «مرز خسروی» اعلام آمادگی کردند. بعد از اینکه اخباری در شبکه‌های مجازی مبنی بر بروز مشکل و کمبود برخی اقلام در مرز‌ها منتشر شد، مسئول اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه از آمادگی اردوگاه‌های راهیان نور برای اسکان ۵ هزار نفری زوار عتبات عالیات در مرز خسروی خبر داد.

یونس عزیزی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی خوبی برای پذیرایی و اسکان زوار عتبات عالیات در اربعین حسینی انجام گرفته، بنحوی که آمادگی پذیرایی و اسکان زوار اربعین به هر میزان که تردد داشته باشند، در استان فراهم شده است، به ایسنا گفت: تنها در اردوگاه اربعین حسینی که در مرز خسروی برپا شده ظرفیت اسکان ۵ هزار نفر در شبانه‌روز فراهم شده است و سایر اردوگاه‌ها و اماکن اقامتی راهیان نور در استان از جمله اردوگاه توحید در ورودی شهر کرمانشاه و زائرسرای کربلا واقع در شهر کرمانشاه با ظرفیت‌های قابل قبولی آماده خدمات‌رسانی به زوار عتبات عالیات شده‌اند که تا یکصد هزار نفر را می‌توانند خدمت‌رسانی کنند.» وی به افزایش بازدید از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان کرمانشاه در پی بازگشایی مرز خسروی اشاره کرد و تصریح کرد: «بخش زیادی از زوار عتبات عالیات از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان کرمانشاه بازدید می‌کنند.»

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه نیز گفته که اگر تردد در مرز خسروی به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شد امکان تردد بیش از ۱۰۰ هزار زائر در هر شبانه روز وجود داشت. مسعود بهرام‌نژاد با بیان اینکه هم اکنون که ساعت فعالیت مرز محدود و روزانه حدود هشت ساعت است، تردد بین ۲۸ تا ۳۰ هزار نفر را از این مرز داریم، درباره مشکلات تردد زوار و کمبود اتوبوس در سمت عراق نیز یادآور شد: «به دلیل ازدحام جمعیتی که در سمت عراق وجود دارد در برخی از ساعت‌ها که اتوبوس‌ها زوار را به سمت عتبات عالیات می‌برند تا زمانی که برگردند معطلی به وجود می‌آید.» مرز شلمچه و چذابه هم به خاطر ازدحام جمعیت چندین بار از خروج زائران جلوگیری و دوباره به حالت اول باز گشتند. البته بر اساس آمار از ابتدای ماه صفر تاکنون حدود ۵۵۰ هزار زائر از پایانه مرزی شلمچه عازم سفر کربلا شده‌اند.

در همین رابطه فرمانده انتظامی خوزستان با بیان اینکه نیروی انتظامی در پایانه مرزی شلمچه ۴۸ گیت دارد که ۲۴ گیت از این تعداد فعال و زائران در حال تردد هستند، گفت: در صورت نیاز بلافاصله ۲۴ گیت دیگر نیز آماده به کارگیری می‌شوند. با این حال در حال حاضر تردد زائران در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه روان است و در کمترین زمان ممکن و در مدت حدود دو تا سه ثانیه زائران از گیت‌ها عبور می‌کنند.
سردار حیدر عباس‌زاده با بیان اینکه در آن سوی مرز مشکلاتی در خصوص کمبود ناوگان خودرویی وجود دارد، گفت: «با تعامل مستمری که مسئولان استانی با فرمانده قرارگاه اربعین ناجا و مسئولان کشوری دارند در صدد برطرف کردن مشکلات پیش آمده، هستیم. البته تعدادی خودرو‌های سنگین و اتوبوس‌های درون و برون شهری به آن سوی مرز برای تسهیل در تردد زائران اعزام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار