کد خبر: 972677
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
در حالی که وزیر بهداشت وعده داده بود اشکالات سامانه تی‌تک تا پایان شهریورماه برطرف می‌شود، اما حال به اذعان خودش این سامانه همچنان اشکالات متعددی دارد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اگرچه بنا بود تا پایان شهریور اشکالات سامانه تی‌تک برطرف شود و این سامانه امکان ردیابی فرآورده‌های سلامت را فراهم کند، اما انگار تی‌تک هنوز نتوانسته خود را بازسازی کند و همچنان کلید سامانه پشتیبانی سازمان غذا و دارو در دست آن‌هایی است که نباید باشد! گواه این مدعا هم اظهارات وزیر بهداشت است که می‌گوید: «سامانه تی‌تک همچنان نواقصی دارد و به عنوان مثال یک کاربر توانسته آمپول تستوسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند.»
 
هر چند افشاگری‌های سعید نمکی، وزیربهداشت از سازمان غذا و دارو با افشاگری درباره سامانه پشتیبانی سازمان غذا و دارو (تی‌تک) آغاز شد، اما بعدتر‌ها وزیر بهداشت از موضع صددرصدی انتقادی‌اش به تی‌تک کوتاه آمد و درباره این سامانه گفت: «سامانه تی‌تک امکان ردیابی فرآورده‌های سلامت را فراهم می‌کند.» به گفته نمکی، نقصان این سامانه برطرف و نقاط قوت آن تقویت خواهد شد، اما چرایی این همه تخلف با سامانه تی‌تک از نگاه وزیر در اختیار بخش خصوصی بودن این سامانه حاکمیتی است. وی وعده داده بود، «مشکلات سامانه تی‌تک تا پایان شهریور برطرف می‌شود و پس از آن قابل استفاده و بدون مشکل خواهد بود.»

محسن جلواتی، قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت هم تی‌تک را سامانه‌ای معرفی کرد که امکان دست‌کاری و واردکردن اطلاعات دلخواه در آن وجود دارد. به طوری که حتی کسانی که به آن‌ها ارز تعلق نمی‌گیرد، با واردات دارو‌های ممنوعه موفق به دریافت ارز شده‌اند. بنا بر برخی گزارش‌ها با کمک این سامانه حتی برای واردات دارو‌های تولید داخل ارز مصرف شده است! اما حالا هنوز هم مشکلات تی‌تک پابرجاست به گونه‌ای که یک کاربر توانسته در این سامانه تحت عنوان پودر کاکائو و نارگیل آمپول تستوسترون وارد کند؛ این آمپول که هورمون مردانه است به جز کاربرد‌های درمانی با تجویز پزشک اغلب از سوی بدنسازان هم برای عضله‌سازی استفاده می‌شود و مصرف بدون مجوز آن عوارض جبران ناپذیری را برای آقایان در پی دارد.

به پایان آمد شهریور اشکالات تی‌تک همچنان باقی است!
حالا با وجود آنکه به نیمه مهرماه رسیده‌ایم و طبق وعده وزیر باید اشکالات تی‌تک برطرف می‌شد، اما انگار این اتفاق نیفتاده و هنوز این سامانه با اشکالاتی مواجه است. وزیر بهداشت با انتقاد از نوع کارکرد سامانه تی‌تک می‌گوید: «گرچه این سامانه زیرساخت خوبی برای شفافیت بود، اما هرگز به سوی شفافیت حرکت نکرده است.» وی با تأکید بر اینکه هنوز اشکالات سامانه تی‌تک برطرف نشده است، می‌گوید: «حتی در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم همچنان این سامانه دارای نواقصی است. به عنوان مثال یک کاربر در سامانه تی‌تک توانسته بود آمپول تستوسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند و یا یک خانم دکتر در این سامانه در ۱۹ قسمت مسئول فنی شناخته شده بود، بدون اینکه این سامانه خطا دهد.»

وی تأکید می‌کند: «در حوزه تخلفات دارویی احتیاج به یک سامانه به روز با زیرساخت‌های سامانه تی‌تک داریم.»

راه رفتن روی تردمیل!
آخرین اظهارنظر‌های وزارت همچنان حول محور شفافیت و اشکالات موجود در ساختار‌های کشور بازمی‌گردد. نمکی معتقد است، در کشور‌هایی مانند کشور ما کارکردن با بروکراسی‌های نفس‌گیر مانند راه‌رفتن روی تردمیل می‌ماند تا بخواهیم به نقطه قابل ملاحظه‌ای برسیم زمان زیادی صرف می‌شود.

وی همچنان بزرگ‌ترین اولویت خود را در حوزه دارو حذف «رانت» اعلام می‌کند و می‌افزاید: «زمانی که من حرف از امضا‌های طلایی در این سازمان زدم، گروه‌هایی به من حمله کردند. من می‌دانم حمله‌های صورت‌گرفته از سوی کسانی بود که در حال استفاده از «رانت» بودند. باید بگویم در سازمان غذا‌و‌دارو اتفاقات تلخ کم پیش نیامده و این اتفاقات از نظام قیمتگذاری، تولید، توزیع و ... تا سایر موارد پیشرفت داشته است؛ چراکه هیچ ضابطه قدرتمند عدالت‌محوری در این زمینه فعال نبود.»

تا رانت هست مشکلات هم هست
از نگاه نمکی تا زمانی که مسئله «رانت» در حوزه داروسازی کشور برطرف نشود، مشکل باقی خواهد ماند؛ چراکه هیچ سرمایه‌گذاری جرئت نمی‌کند در کشوری که امکان حفظ سرمایه‌اش وجود ندارد و پرریسک تلقی می‌شود، سرمایه‌گذاری کند.

وزیر بهداشت با تأکید بر حمایت تمام قد خود از محصولات داخلی می‌افزاید: «امروزه با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر روا نیست پول تفاوت برند در دارو را به دارویی اختصاص بدهند که دانش فنی متمایزی نسبت به داخل در آن دیده نمی‌شود. صراحتاً اعلام می‌کنم هیچ کمپانی تولید داروی اروپایی وجود ندارد که مواد اولیه را خودش تولید کند. اکثر این کمپانی‌ها مواد اولیه خود را از کشور چین وارد می‌کنند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
0
چرا خبر رو كامل نرفتين!!! انقلاب در سازمان انتقال خون چي پس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار