کد خبر: 972300
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
ترکیه سومین عملیات خود را در شمال سوریه انجام می‌دهد
ترکیه برای حمله به شرق فرات و در راستای ایجاد منطقه امن، نیرو‌ها و تجهیزات جدیدی را به شمال سوریه ارسال کرده است؛ عملیاتی که کرد‌های تحت حمایت امریکا هشدار داده‌اند به شدت پاسخ آن را خواهند داد. کارشناسان معتقدند که در صورت شروع عملیات، ترکیه به جنگ فرسایشی با کرد‌ها کشیده می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، به‌رغم هشدار‌های دولت سوریه به مقامات ترکیه درباره عملیات در شمال این کشور، آنکارا همچنان به دنبال شروع دور جدیدی از عملیات نظامی در خاک سوریه است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در روز‌های اخیر گفته که به زودی عملیاتی را علیه کرد‌ها در شمال سوریه انجام خواهد داد و به همین منظور روز یک شنبه کاروان تجهیزات و نیرو‌های این کشور به سمت مرز‌های سوریه حرکت کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، کاروان حامل تانک و نفربر‌های نیرو‌های مسلح ترکیه به منظور پشتیبانی از یگان‌های مرزی سوریه وارد شهرستان ریحانلی استان حتای شد. اردوغان دیروز در سخنانی درباره این عملیات گفت: «ترامپ به نقطه‌ای که مدنظرمان بود رسید و عقب‌نشینی از شرق فرات را در دستور کار قرار داد، اما اطرافیان ترامپ گوش به فرمان او نیستند.»

عملیات جدید ترکیه که سومین عملیات این کشور در شمال سوریه در سال‌های اخیر به شمار می‌رود، «چشمه صلح» نامگذاری شده است. پیش‌تر نیرو‌های ترکیه «عملیات سپر فرات و شاخه زیتون» را برای مقابله با قدرت‌گیری کرد‌ها در شمال سوریه انجام داده بودند. عملیات جدید آنکارا درحالی است که نیرو‌های دموکراتیک سوریه که شامل کرد‌های این کشور هستند، هشدار داده‌اند که در صورت شروع عملیات، آن را به جنگ تمام‌عیار تبدیل خواهند کرد. اردوغان گفته که نیرو‌های ترکیه از زمین و هوا حملات گسترده‌ای را علیه کرد‌های سوری انجام خواهند داد. اردوغان بار‌ها مدعی شده که عملیات در شمال سوریه به خاطر حمایت از ۲ میلیون آواره سوری است. آوارگانی که ترکیه ادعای حمایت از آن‌ها را دارد با سیاست‌های اشتباه امریکا، ترکیه و عربستان سعودی از خانه و کاشانه خود آواره شدند. شرق فرات که ترکیه به دنبال تحت کنترل گرفتن آن است، دارای ذخایر گازی و نفتی و تولیدات کشاورزی منحصر به فرد است و از این منظر برای آنکارا که به شدت به منابع انرژی نیازمند است، اهمیت ویژه‌ای دارد. وزارت دفاع امریکا از عملیات جدید ترکیه علیه کرد‌ها ابراز نگرانی کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سن رابرتسون، سخنگوی پنتاگون دیروز در این باره گفت: «اگر ترکیه این گام را بردارد، همکاری‌های مشترک ترکیه و امریکا درباره منطقه امن در شمال سوریه و اقدامات مشترک به خطر می‌افتد.»

پیش‌تر مذاکرات ترکیه و امریکا درباره ایجاد منطقه امنیتی در شمال سوریه و شرق رودخانه فرات در آنکارا به پایان رسید که طی آن دو طرف درباره عملیات مشترک در این منطقه به توافق رسیدند، اما اردوغان اعلام کرد اگر ایالات متحده ایجاد چنین منطقه‌ای را بیش از حد طول بدهد، اجرای عملیات علیه نیرو‌های کرد را آغاز خواهد نمود. اختلاف میان ترکیه و امریکا بر سر شمال سوریه و مناطق کردنشین در این کشور جدید نیست و در ماه‌های اخیر اردوغان بار‌ها امریکا را تهدید کرده که نمی‌تواند حضور شبه‌نظامیان کرد در نزدیکی مرزهایش را تحمل کند و در صورتی که امریکا سازوکاری در این خصوص ترتیب ندهد، خود به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد. امریکا حامی اصلی کرد‌ها است و در سه سال گذشته هزاران تن سلاح به متحدانش در شمال سوریه ارسال کرده است. ترکیه قدرت‌یابی کرد‌ها در مرز‌های جنوبی خود را تهدیدی برای امنیت ملی‌اش می‌داند و برای مقابله با آن از هر ابزاری استفاده می‌کند. اقدامات ترکیه در شمال سوریه در شرایطی انجام می‌شود که بر اساس توافقات آنکارا با روسیه و ایران، قرار بود سه کشور به کاهش تنش‌ها در سوریه کمک کنند، اما عملیات نیرو‌های ارتش ترکیه می‌تواند به تشدید بحران در سوریه دامن بزند. آتش‌افروزی جدید آنکارا در شمال سوریه پس از آن انجام می‌شود که دمشق و مخالفان برای تدوین کمیته قانون اساسی سوریه به توافق رسیده‌اند و قرار است در هفته‌های آینده نشست‌هایی بین دو طرف تحت نظر سازمان ملل برگزار شود.

جنگ فرسایشی ترکیه
هرچند مقامات آنکارا به پیروزی آسان خود در برابر کرد‌های سوری اطمینان دارند، اما برخی کارشناسان بر این باورند که این عملیات می‌تواند ترکیه را درگیر جنگ فرسایشی با کرد‌ها بکند. عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان عرب روز یک شنبه در روزنامه رأی‌الیوم نوشت: «اردوغان به علت وجود اختلافات داخلی در حزب حاکم «عدالت و توسعه» و همچنین تشدید بحران اقتصادی در وضعیت دشواری به سر می‌برد و تمایل دارد حدود ۳ میلیون آواره سوری را در مناطق هم‌مرز با عراق در چارچوب طرح ایجاد ده‌ها شهرک و روستا اسکان دهد، ولی در عین حال بعید می‌دانیم که او به گزینه نظامی متوسل شود و کشورش را در جنگ فرسایشی با کُرد‌های تحت حمایت امریکا غرق کند». عطوان درباره موضع دمشق درباره عملیات ترکیه هم نوشت: «شاید دولت سوریه ترجیح می‌دهد صبر کند و هیچ موضعی در قبال عملیات نظامی ترکیه اتخاذ نکند، چرا که احتمال می‌رود وقوع درگیری میان دشمنان سوریه، یعنی کردها، ترک‌ها و امریکایی‌ها- سه طرفی که در توطئه علیه دمشق دست دارند- به نفع این نظام باشد». ترکیه می‌خواهد تا عمق ۸۰ کیلومتری سوریه عملیات خود را به پیش ببرد و منطقه امن برای خود ایجاد کند، اما مقامات سوریه بار‌ها این عملیات را نمونه بارز اشغالگری خوانده و هشدار داده‌اند که همه مناطق اشغال شده را آزاد خواهند کرد و حضور نیرو‌های ترکیه در خاک سوریه می‌تواند به درگیری‌های احتمالی با ارتش سوریه در آینده بینجامد. نیرو‌های مقاومت سوری اکنون در حال آزادسازی استان ادلب از دست گروه‌های تروریستی هستند و پس از آزادسازی این منطقه به سمت مناطق شمالی متمرکز خواهند شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
0
0
به هول وقوه الهی دومین ارتش قدرتمندناتو نه تنها درگرداب نیفتاد بلکه تقریبا به 80درصد خواسته خودکه همانا دور کردن تروریست های کردتاعمق 32کیلومتری وبه طول 448کیلومتربودرسیدنکته جالب توجه اینکه دیگرخودش تمام هزینه های این کار را نپرداخت بلکه با روسیه و سوریه تقسیم کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار