کد خبر: 970529
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
گیاهی با خواص درمانی بسیار که افسردگی را کاهش می‌دهد. نشاط‌آور است. شل‌کننده عضلات، پایین‌آورنده قند خون و درمان ده‌ها بیماری دیگر. طبیعتی گرم دارد و ضد سرطان است، اما آنچه این گیاه کوچک بنفش را دوست داشتنی کرده است
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: گیاهی با خواص درمانی بسیار که افسردگی را کاهش می‌دهد. نشاط‌آور است. شل‌کننده عضلات، پایین‌آورنده قند خون و درمان ده‌ها بیماری دیگر. طبیعتی گرم دارد و ضد سرطان است، اما آنچه این گیاه کوچک بنفش را دوست داشتنی کرده است، عطر و بوی آن است. زعفران را به عطر خوش آن می‌شناسند. چاشنی خوشمزه‌ای که با مناسبت‌های مذهبی ما هم ارتباط مستقیم دارد و هر سال موقع محرم یا ماه مبارک رمضان به دلیل مصرف در شله‌زرد، شربت و حلوا و انواع پلو‌های نذری طرفدار زیادی پیدا می‌کند. زینت‌بخش دیس‌های پلو در مهمانی‌هاست و هر ایرانی عطر و طعمش را به خوبی می‌شناسد. گیاهی که صنعت تولید آن رو به افزایش است و با توجه به کم شدن منابع آب زیرزمینی، کشت آن در بسیاری از شهر‌ها و استان‌ها در حال گسترش است.
به دلیل عطر و طعم، در صنعت کیک، سوسیس و در داروسازی نیز برای درمان بیماری‌های افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین یک رنگ‌کننده طبیعی در صنعت نساجی است.
به دلیل گران بودن، راه‌های تقلب هم روی سودجویان باز است. استفاده از شکر و نمک یکی از این راه‌هاست.
امروزه مزرعه‌های سراسر بنفش زعفران در بسیاری از شهر‌ها به یکی از جاذبه‌های گردشگری پاییزه تبدیل شده و از کنار شهر‌هایی مثل نطنز در استان اصفهان که می‌گذرید بوی این گیاه جادویی مشامتان را پر می‌کند. زمین‌ها پر از توریست‌هایی هستند که از روند چیدن گل‌ها توسط زنان و مردان زحمتکش بازدید می‌کنند و مقداری از آن را برای سوغات به کشورشان می‌برند. وقتی در این فصل به آنجا بروید شاید تعجب کنید از خلوتی خیابان‌ها، چون در موسم برداشت زعفران شغلی موقت، اما فراگیر ایجاد و تبدیل به یک دورهمی خانوادگی می‌شود. صبح‌ها کنار هر خانه مقداری گل بنفش دیده می‌شود و حتی سطل‌های زباله هم به رنگ بنفش دیده می‌شود. این گیاه جادویی زیبا، میان پاییز طراواتی بهارانه به شهر می‌بخشد و هر مسافری را به گذر از این دشت‌های معطر وسوسه می‌کند.
شهر‌هایی که با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنند خوب می‌دانند صنعت زعفران و افزایش محصولات کم آب مانند گل محمدی چه تأثیری در چرخه اقتصاد و همچنین درمان قلب بیمار محیط زیست دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار