کد خبر: 969130
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
با اخراج جان بولتون از کاخ سفید که مواضع به‌شدت ضد ایرانی داشت، برخی از تغییرات بنیادین در سیاست‌های امریکا علیه ایران سخن می‌گویند که می‌تواند زمینه‌ساز گفتگو‌های مستقیم دو کشور باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اما اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا هرگونه شائبه تغییر رفتار کاخ سفید در قبال ایران پس از اخراج بولتون را برطرف کرد. پمپئو به صراحت گفت که فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد یافت و منوچین نیز گفت که دولت ترامپ به فشار حداکثری علیه ایران ادامه می‌دهد. نخست‌وزیر اسرائیل نیز همسو با مقامات واشنگتن، مدعی شده با برکناری چهره‌هایی مثل بولتون سیاست‌های کاخ سفید علیه ایران تغییر نخواهد کرد.

دونالد ترامپ به فاصله سه روز بعد از برکناری بولتون گفته که ۱۵ نفر برای جانشینی بولتون نامزد هستند که در روز‌های آینده مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید را اعلام خواهد کرد. با اخراج بولتون که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت بلافاصله بحث‌ها درباره احتمال مذاکرات مستقیم ایران و تهران بار دیگر داغ شده، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا، می‌گوید برنامه‌ای برای دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور ایران و امریکا وجود ندارد، این در حالی است که دونالد ترامپ باز هم از مذاکره بی‌قید و شرط با ایران استقبال کرده و مدعی شده که مقامات ایرانی برای دیدار با او اعلام آمادگی کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه با اشاره به این مطلب که «ترامپ اخیراً به طور تلویحی از امکان کاهش مجازات‌ها علیه ایران به منظور فراهم آوردن زمینه دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی خود سخن به میان آورده است» افزود: «ترامپ تاکنون بار‌ها آمادگی خود را برای دیدار با همتای ایرانی خود اعلام کرده، اما تهران تاکنون به این اعلام آمادگی پاسخ مثبت نداده است.» تحلیلگران معتقدند، به دنبال برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا امید دستیابی به حل و فصل مسائل میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است. نیلو تبریزی، خبرنگار نیویورک‌تایمز در توئیتر نوشت: «جان بولتون رفت. آن هم تنها چند روز مانده به مجمع عمومی سازمان ملل متحد. بسیاری اینجا زمزمه می‌کنند که اخراج بولتون پیش شرط دیدار ترامپ- روحانی بوده است». هرچند اختلاف ترامپ با بولتون بر سر مسائل بین‌المللی عامل اصلی برکناری او از کاخ سفید عنوان شده است، اما به گزارش گاردین، بولتون چند روز پیش کاریکاتوری سفارشی را از «پرامیرز» در توئیت خود از حسن روحانی، خودش و اوباما منتشر کرد. این کاریکاتور ظاهراً مربوط به اوباما بود، اما موضوعش داستان روز بود که حسن روحانی می‌گوید ما حاضر به ملاقات هستیم [یعنی با ترامپ]اگر تحریم‌ها برداشته شده و اجازه بدهند بمب اتمی بسازیم و از تروریسم حمایت کنیم و ۸/۱ میلیارد دلار پول نقد به ما بدهند. بولتون هم می‌گوید فقط یک احمق [ترامپ]می‌تواند با این پیشنهاد موافقت کند و اوباما می‌گوید «چی؟»

بولتون همیشه خواستار جنگ با ایران بود، اما ترامپ در ماه‌های اخیر بار‌ها آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با ایران اعلام کرده بود. در حالی که مقامات ایران مذاکره با امریکا را در شرایطی که تحریم‌ها باقی باشد بی معنا می‌دانند، دونالد ترامپ بار دیگر مدعی شد که «ایران خواهان دیدار با امریکا است.» ترامپ در حالی از مذاکره با ایران دم می‌زند که همچنان به فشار‌های حداکثری علیه ایران ادامه می‌دهد و به دنبال تشکیل ائتلاف ضد ایرانی در خلیج فارس است. بولتون از سال‌ها پیش هیچ فرصتی را برای دشمنی با ایران از دست نداد، از درخواست برای حمله نظامی به ایران تا شرکت در نشست‌های سالانه منافقین و تشویق ترامپ برای خروج از برجام اقداماتی بود که این جنگ سالار ضد ایرانی در کاخ سفید انجام داد. بولتون حتی سال گذشته میلادی در جمع هواداران منافقین در پاریس وعده داد که جمهوری اسلامی چهل سالگی خود را نخواهد دید و او ژانویه ۲۰۱۹ را به‌همراه این گروهک در میدان آزادی تهران جشن خواهد گرفت. انقلاب ایران چهل سالگی‌اش را جشن گرفت، ولی بولتون حتی ۴۰ ماه هم در کاخ سفید دوام نیاورد.

نبود بولتون تغییری ایجاد نمی‌کند
درحالی که با برکناری جان بولتون، برخی به مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن امیدوار شدند، اظهارات مقامات ارشد امریکا برای ادامه فشار‌ها علیه ایران نشان داد که چهره‌ها تعیین‌کننده سیاست‌های کاخ سفید علیه ایران نیستند. به گزارش سی‌ان‌ان، مایک پمپئو، وزیر خارجه و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری در نشست خبری پس از اخراج بولتون، هرگونه شائبه تغییر رفتار دولت امریکا در قبال ایران پس از اخراج بولتون را برطرف کردند. پمپئو که در سیاست‌های ضد ایرانی دست کمی از بولتون ندارد، به صراحت گفت که فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد یافت و منوچین نیز فهرست جدیدی از تحریم‌ها علیه حزب‌الله لبنان را اعلام کرد. همچنین وزیر خزانه‌داری امریکا هشدار داد: «فرانسه نمی‌تواند بدون موافقت واشنگتن ۱۵ میلیارد دلار اعتبار به ایران واگذار کند و خاطرنشان ساخت کارزار فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ادامه دارد». مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم گفت که فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران همچنان ادامه خواهد یافت، اما رئیس‌جمهور امریکا نیز آماده دیدار با رئیس‌جمهور ایران است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اخراج بولتون را دستمایه ابراز مواضع ضدایرانی خود کرد و مدعی شد: «این مسئله منجر به تغییر در سیاست‌های ضد ایرانی امریکا نخواهد شد.»

با اظهارات مقامات واشنگتن به ادامه فشار‌ها علیه تهران، حذف بولتون از چرخه تصمیم‌گیری‌های کاخ سفید لزوماً به تحقق خواسته ترامپ برای دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران منجر نخواهد شد، زیرا مقامات ایرانی هرگونه دیدار احتمالی با ترامپ را به لغو تحریم‌های اقتصادی امریکا و بازگشت به برجام مشروط کرده‌اند.

رفتن بولتون شاید به‌دلیل فروریختن یکی از پایه‌های چهارگانه «تیم ب» خوشایند افکار عمومی در ایران و حامیان جریان تنش زدایی میان دو کشور ایران و امریکا باشد، با این حال تا زمانی که رویکرد دولت ترامپ در برابر ایران به شکل عملی تغییر نکند، جابه‌جایی‌ها در کاخ سفید حتی در سطح مشاور امنیت ملی نمی‌تواند گره کور در رابط دو کشور را بگشاید. بولتون در کنار نتانیاهو، «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد سعودی و «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی معروف به اعضای «تیم ب» بودند که بنا به گفته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، قصد کشاندن امریکا به درگیری با این کشور را دارند. شاید فرار ترامپ از پاسخگویی درباره شکست پروژه‌های کره شمالی، ونزوئلا، یمن و ایران در انتخابات ۲۰۲۰ از مهم‌ترین دلایل برکناری بولتون باشد، اما تغییری در سیاست امریکا نسبت به ایران ایجاد نخواهد شد چرا که ماهیت نظام سلطه با رفتن مهره‌ها تغییر نمی‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
2
عامل مشکلات ما نه بولتون o ترامپ! بلکه عاملین آنها در داخل هستند که برای فرار از پاسخگویی انگشت اشاره به طرف امریکا گرفته اند! مردم دیگر گول نمی خورند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار