کد خبر: 965700
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
رئیس جمهور آمریکا با حمایت از ملی گرایان افراطی و سفیدها، خشونتهای نژادپرستانه را تقویت می کند
روح الله صالحي  
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سرطان ملی گرایی افراطی و تروریسم سفید در آمریکا با سیاستهای نژادپرستانه دونالد ترامپ رشد یافته و به معضلی برای جامعه آمریکایی تبدیل شده که به گفته تحلیلگران عامل فروپاشی درونی این کشور به شمار می رود.
درحالی که بیش از 150 سال از لغو برده داری در آمریکا می گذرد اما سیستهای نژادپستانه در این کشور همچنان در حال رشد است و تیراندازی های مرگباری که در سالهای اخیر در نقاط مختلف آمریکا انجام شده است بیانگر روند رو به رشد ملی گرایی افراطی و خشونتهای نژادی است. اگرچه پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ، امریکا همواره با نژادپرستی دست و پنجه نرم می‌ کرد اما پس از ورود او به کاخ سفید خون تازه ای در رگهای نژادپرستان افراطی سفیدپوست تزریق شده است و بسیاری از گروه‌های حقوق بشری نسبت به افزایش نژادپرستی و ملی‌گرایی افراطی هشدار می دهند.
اظهارات نژادپرستانه ترامپ علیه مهاجران و مسلمانان و خطرناک توصیف کردن آنها برای امنیت آمریکا، سبب شده تا ملی گرایان افراطی سفید پوست دست به سلاح برده و برای از بین بردن دشمنان جامعه، هزاران نفر از مهاجران و دو رگه ها را در این کشور به کام مرگ بکشانند. ترویج ملی گرایی افراطی از سوی دونالد ترامپ، باعث شده تا آمریکاییها لقب رئیس جمهور نژادپرست را به او بدهند. ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود الفاظی همچون «چاه توالت» برای کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین استفاده کرده است.
به رغم افزایش تیراندازی های مرگبار در آمریکا، اما هیچ اقدامی برای تغییر قوانین محدودسازی سلاح در این کشور انجام نشده است و حتی برخی ایالتها، به بهانه دفاع همه شهروندان از خودشان، آزادی حمل سلاح را تسهیل کرده اند. حدود نیمی از کل تسلیحات غیرنظامی جهان در اختیار مردم امریکا قرار دارد و افزایش خشونتها در این کشور نشان می دهد به هر اندازه آمار سلاح‌های در اختیار مردم افزایش یابد، به همان اندازه، میزان جرائم مرتبط با آن ازجمله قتل و خودکشی نیز رشد می‌یابد.
گرچه مقامات واشنگتن مدعی هستند نژادپرستی در این کشور، فاقد وجاهت است و همه اقوام و نژادها در کنار یکدیگر زندگی می ‌کنند، اما بررسی آمارهای دقیق خشونتها در آمریکا نشان می دهد که انگیزه بسیاری از خشونت‌های مرگبار به تبعیض نژادی بر می‌ گردد.
تحقیقات نشان می دهد که از ژوئیه ۲۰۱۱ تا آوریل ۲۰۱۹ میلادی حدود ۷۳ درصد از تلفات ناشی از حملات مسلحانه توسط نژادپرستان حامی برتری سفیدپوستان در نقاط مختلف آمریکا علیه مهاجران، رنگین پوستان و یا اقلیت های دینی و مذهبی رخ داده است که نشانه ترویج تروریسم راستگرا در این کشور است. مقامات واشنگتن می گویند که نژادپرستی همانند سرطان در حال گسترش و شیوع در رسانه های اجتماعی و بخش های تاریک اینترنت است که باعث ایجاد تروریست هایی از این دست می شود که می توان گفت، خشونتهای نژادپرستانه در آمریکا به نوعی ساختارمند و سیستماتیک شده است.
سالانه بیش از 30 هزار نفر بر اثر تیراندازی های مرگبار در آمریکا کشته می شوند و این آمارها هر سال در حال افزایش است و نشان می دهد که دولت آمریکا هیچ اقدامی برای کاهش خشونتها در این کشور انجام نمی دهد. هر چند برخی روسای جمهور سابق آمریکا تلاشهای نسبی برای تغییر قوانین آزادی حمل سلاح انجام دادند اما به دلیل سلطه لابی شرکتهای تسلیحاتی بر اقتصاد آمریکا، دولتها در این زمینه ناکام مانده اند. اکنون کسی بر کرسی ریاست کاخ سفید تکیه زده است که خود حامی آزادی حمل سلاح و کسب تجارت در این زمینه است. ترامپ به شدت از فروش تسلیحات در داخل و خارج از آمریکا حمایت می کند و این اقدام را برای چرخه اقتصادی این کشور مفید می داند.

سفیدها بیمار روانی، ولی سیاهان تروریست
دولت آمریکا در برخورد با جنایات انجام شده توسط سفیدپوستها و سیاهان رویکرد دوگانه ای دارد. زمانی که افراد سفید پوست تیراندازی های مرگباری را انجام دهند و صدها نفر را به خاک و خون بکشند، روسای جمهور آمریکا از لفظ بیمار روانی برای آنها استفاده می کنند تا هیچ تفسیر دیگری نشود و رسانه‌ها عوامل و مسائل دیگری را مطرح نکنند اما مطالعات نشان داده است که بخش بسیار کمی از رویدادهای خشونت ‌آمیز صرفا به اختلال روانی مربوط می‌شود و افرادی که این جنایتها را مرتکب می شوند، در زمان ارتکاب جرم در حالت روحی و روانی طبیعی قرار دارند. روسای جمهور آمریکا افراد سفیدپوست افراطی را بیمار روانی توصیف می کنند و با این اوصاف نباید سلاحی در اختیارشان باشد، اما عکس این قضیه حاکم است و همین بیمارهای روانی به لطف قانون آزادی حمل سلاح، به انواع سلاحهای مدرن مجهز هستند.
این واکنشها در برابر سیاهانی که مرتکب جنایت می شوند، متفاوت است و وقتی افراد سیاهپوست و دو رگه مرتکب چنین اقداماتی می شوند، بلافاصله به عنوان تروریست معرفی می شوند و جرم آنها سریعا در دادگاه بررسی می شود تا حکمشان صادر شود. تاکنون تعدادی از سیاه‌پوستان به ظن فروش غیرقانونی چند نخ سیگار هنگام بازداشت توسط پلیس آمریکا خفه شده و جان خود را از دست داده اند ولی سفیدپوست های راستگرای افراطی که ده‌ها شهروند را می کشند، هنگام بازداشت با برخورد آرام پلیس روبرو می شوند. این برخورد دوگانه با سفیدها و سیاهان در همه دولتهای آمریکا وجود داشته و این مسئله تبدیل به رویه شده است.

نژادپرستی ترامپیسم
تا پیش از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، روسای جمهور قبلی آمریکا حداقل از الفاظ نژادپرستانه استفاده نمی کردند و حداقل برای ظاهر سازی هم شده، تیراندازی های نژادرستانه را محکوم می کردند اما حمایت علنی ترامپ از نژادپرستی و ترجیح سفیدها به سیاهان سبب شده تا تعداد خشونتهای نژادپرستانه افزایش یابد. به نوعی ترامپ تبدیل به سمبل نژادپرستی در جامعه آمریکا شده است، کسی که برای کسب منافع تجاری و سودهای کلان، برای تغییر قوانین حمل سلاح در آمریکا اقدامی نمی کند.
سیاست ترامپ در خصوص ادامه فروش تسلیحات به عربستان با وجود مخالفت‌های جهانی و برخی سناتورهای آمریکایی دقیقاً همان سیاستی است که در مخالفت با محدود کردن قانون سلاح اعمال می‌شود. بر این اساس، می‌توان پیش‌بینی کرد که افزایش خشونت‌های مسلحانه، تأثیری در محدود کردن قانون حمل سلاح در آمریکا نخواهد داشت و این روند، کماکان ادامه خواهد داشت.
دونالد ترامپ برای حفظ پایگاه رای خود و جلب رضایت ملی گرایان در آمریکا، هر روز بیش از گذشته بر آتش اختلافات نژادی دمیده است. سخنان توهین آمیز ترامپ علیه اقلیتهای رنگین پوست، همچون بنزین بر روی آتش است که زمینه را برای موج سواری سفیدهای افراطی فراهم می کند و در نهایت تعدادی تروریست نژادپرست دست به اسلحه می برند و جنایات هولناکی را در گوشه و کنار آمریکا رقم می زنند. نه تنها مردم عادی بلکه سیاستمداران سیاهپوست آمریکا هم از گزند سخنان توهین آمیز ترامپ در امان نیستند و توهین او به قانونگذاران زن کنگره نمونه بارز نژادپرستی رئیس جمهوری است که از دفاع از حقوق بشر دم می زند.
بنابراین، با مرور تیراندازیهای مرگبار در سه سال گذشته، می توان گفت خشونت نژادپرستی در امریکا، با مواضع مثبت ترامپ که تشویق به خشونت است، رو به افزایش است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که امریکایی‌ها باور دارند اقدامات و سخنان ترامپ سبب تشویق نژادپرستان سفیدپوست به اقدامات بیشتر علیه رنگین پوستان می‌شود. حمایتهای ترامپ به نژادپرست ها اجازه می دهد تا دست به خشونتهای گشترده نژادی بزنند. چرا که سفیدها از این مسئله اطمینان خاطر دارند که در صورت کشتارهای گسترده مجازات نمی شوند و با خیال راحت دست به این خشونتها می زنند و در بسیاری از موارد هم تبرئه می شوند.
دولتهای آمریکا همواره از نقض حقوق بشر در سایر کشورها انتقاد می کنند و با ادعای حمایت از حقوق بشر، فشارهای اقتصادی و سیاسی را علیه مخالفانشان اعمال می کنند اما این درحالی است که خود آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است. جنایات حقوق بشری و خشونتهای نژادپرستانه در این کشور به حدی است که حتی سازمان ملل نیز خواستار بهبود وضعیت سیاهان در آمریکا شده است. آمریکایی ها مدعی مبارزه با تروریسم در خاورمیانه هستند درحالی خود تروریسم سفید را در داخل جامعه آمریکا پرورش می دهند که به مراتب خطرناکتر از تروریسم خارجی است.

جمع بندی
به رغم تلاش رهبران سیاهپوست برای از بین بردن تبعیض نژادی در جامعه آمریکا، اما مهاجران و دو رگه ها همچنان از ملی گرایی افراطی حاکم بر این کشور رنج می برند. تیراندازی در کلیسا، اعمال خشونت از سوی پلیس و مرگ بسیاری از سیاهان نشان می ‌دهد که زندگی کردن در این جامعه به عنوان یک سیاه پوست چقدر هراسناک است و فرقی نمی ‌کند کدام رئیس جمهور در کاخ سفید نشسته و حکومت می‌ کند. با توجه به آزادی حمل سلاح در آمریکا و فرهنگ خشونت در این کشور، تروریسم نژادپرستانه سفیدبرترپندارها به معضل عمیق امنیتی در آمریکا تبدیل شده است که اگر این بیماری مزمن درمان نشود، ایالات متحده را به سمت تراژدی جنگهای نژادی و کشتار بیشتر شهروندان سوق خواهد داد که نتیجه آن، فروپاشی از دورن این کشور خواهد بود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار