کد خبر: 964925
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
ترامپ تحت فشار افکار عمومی حملات تگزاس و اوهایو را محکوم کرد
درحالی که بیش از ۱۵۰ سال از جنگ‌های انفصال امریکا می‌گذرد، همچنان تفکر نژادپرستانه بر سیستم اجرایی امریکا حاکم است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ عصر دیروز بالاخره زیر فشار افکار عمومی مجبور شد که تیراندازی‌های تگزاس را نژادپرستانه بخواند. اما این کار او هم آتش خشم امریکایی‌ها را خاموش نکرد. ترامپ ابتدا در سخنانی و بدون محکوم کردن تیراندازی‌های مرگبار که توسط افراد سفیدپوست انجام شد، عاملان آن را بیمار روانی توصیف کرده بود. واژه بیمار روانی برای قاتلان سفیدپوست، اسم رمزی است که در بین رؤسای جمهور امریکا تبدیل به رویه و سنت شده است. دیروز مخالفت‌ها با نژادپرستی ترامپ در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافت و او برای فرار از انتقاد‌ها مجبور شد توئیت‌های نژادپرستانه خود را حذف کند. دموکرات‌ها، هم ترامپ را مسئول تیرانداز‌های نژادپرستانه اعلام کرده و خواستار وضع قوانین سخت درباره حمل سلاح در این کشور شدند.
رئیس‌جمهور امریکا دیروز بالاخره در واکنش به تیراندازی‌های مرگبار اخیر در اوهایو و تگزاس خواستار محکوم شدن نژادپرستی و سفیدبرتر‌پنداری شد. ترامپ گفت: «کسانی که مرتکب جنایت از سر نفرت می‌شوند باید بدون سال‌ها تأخیر بی‌پایان با اعدام مواجه شوند». ترامپ در ادامه گفت که تیراندازی ال‌پاسو ناشی از «تنفر نژادپرستانه» است و ملت باید نژادپرستی، تعصب و سفیدبرترپنداری را محکوم کند و این ایدئولوژی‌های شوم باید شکست داده شود و تنفر هیچ جایی در امریکا ندارد. رئیس‌جمهور امریکا اضافه کرد: «تیراندازی کور در تگزاس و اوهایو حملات شیطانی بودند و جنایت‌هایی علیه تمام بشریت است.»
این موضع ترامپ در حالی ابراز شد که او ابتدا طی اظهاراتی عاملان این تیراندازی‌ها را بیماران روانی دانسته بود. به گزارش رویترز، ترامپ تأکید کرده بود: «اگر به این دو مورد خوب دقت کنید بیماری روانی را پیدا می‌کنید. این‌ها افرادی هستند که از لحاظ فکری و روانی به طور جدی بیمار هستند». ترامپ گفت: «ما باید جلوی این حوادث را بگیریم». وی گفت: «می‌خواهم بگویم این دو اتفاق غیرقابل باور هستند. ما عاشق مردم هستیم. انزجار و نفرت در کشور ما جایگاهی ندارد و ما می‌خواهیم مراقب آن باشیم».

سیاسی نکنید
نژادپرستی در کاخ سفید تنها به ترامپ محدود نمی‌شود و دیگر مقامات واشنگتن هم در این زمینه گوی سبقت را از ترامپ ربوده‌اند. میک مولوینی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید دیروز در سخنانی رفتار‌های خشونت آمیز در این کشور را به افراد بیمار ربط داد. وی گفت: «هیج نفعی در این وجود ندارد که این را یک مسئله سیاسی کنیم. این یک مسئله محلی است و ما باید آن را به رسمیت بشناسیم.»
دولت‌های امریکا همواره تیراندازی‌های مرگباری را که توسط امریکایی‌های سفیدپوست انجام می‌شود به مسئله بیماران روانی نسبت می‌دهند و تمایلی به تروریستی خواندن این حوادث ندارند. این درحالی است که اغلب حوادثی که عوامل آن به سیاه‌پوستان یا دیگر اقلیت‌های دینی مرتبط است را بلافاصله تروریستی اعلام می‌کنند؛ چیزی که رسانه‌های امریکایی هم به این مسئله اعتراف می‌کنند. روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در سرمقاله خود با اشاره به تیراندازی‌های مرگبار اخیر در امریکا نوشت: «اگر یکی از عوامل دو تیراندازی این هفته از ایدئولوژی اسلام رادیکال تبعیت می‌کرد، منابع دولت امریکا و متحدان بین‌المللی آن بدون لحظه‌ای تأخیر بسیج می‌شدند و قدرت فوق‌العاده کشور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کرد تا جلوی دسترسی تروریست‌های آتی به تسلیحات، پول و مکانی برای اشاعه ایدئولوژی آن‌ها را بگیرد.» نیویورک‌تایمز با اشاره به برخورد تبعیض آمیز با مسلمانان و سفید‌ها در امریکا، نوشت: «اگر ذره‌ای از هوشیاری و اتحاد صرف ناسیونالیسم سفید می‌شد، ما در امنیت بیشتری می‌بودیم.»
به‌رغم تیراندازی‌های مرگبار در امریکا که سالانه ۳۰ هزار نفر طی آن کشته می‌شوند، هیچ یک از رؤسای جمهور این کشور اقدامی در راستای تغییر قوانین حمل سلاح انجام نداده‌اند. هرچند برخی رؤسای جمهور سابق امریکا در ظاهر از تغییر در قوانین تسلیحاتی سخن گفته بودند، اما تمامی تلاش‌ها برای محدود کردن حمل سلاح در امریکا به دلیل قدرت بالای لابی‌های حمل سلاح ناکام مانده است. ترامپ که دنبال منافع تجاری است، از مخالفان سرسخت تغییر قوانین مربوط به حمل اسلحه در امریکا است و از آزادی فروش سلاح در داخل و خارج از امریکا حمایت می‌کند.
پس از گذشت تقریباً سه سال از روی کار آمدن دونالد ترامپ، ۷۵ درصد از سیاهان و ۶۰ درصد از اسپانیایی‌ها در نظرسنجی‌هایی که اخیراً انجام شده است، گفته‌اند که بعد از آمدن دونالد ترامپ، به نژادپرستی دامن زده شده و شرایط را برای زندگی رنگین‌پوستان بسیار دشوار‌تر کرده است. خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشت: «مشخصه بارز سه سال ریاست جمهوری ترامپ مخالفت او با مهاجرت‌های غیرقانونی به ویژه از مرز مکزیک بوده است. ترامپ بار‌ها از سیل مهاجران از مرز مکزیک به عنوان حمله به مرز‌های امریکا یاد کرده است.»

واکنش دموکرات‌ها
موج انتقاد‌ها از سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ در داخل و خارج از امریکا روند رو به رشدی یافته است. به نوشته نشریه نیوزویک، دیروز در واکنش به تیراندازی مرگبار تگزاس، شمار زیادی از کاربران توئیتر ترامپ را به دلیل نشر سخنان نژادپرستانه مقصر دانستند. این کاربران توئیتر، هشتگ «تروریست‌های ترامپ» را به ترند روز تبدیل کردند. دونالد ترامپ برای فرار از سرزنش‌ها، تمامی توئیت‌های نژادپرستانه خود را که پیش‌تر منتشر کرده بود، پاک کرد، اما این اقدامات نتوانست مانع از حملات تند اعضای حزب دموکرات، فعالان حقوق بشر و تحلیلگران سیاسی به این رئیس‌جمهور نژادپرست شوند. دموکرات‌ها که در هفته‌های اخیر به شدت دنبال استیضاح ترامپ هستند، تیراندازی‌های نژادپرستانه در امریکا را به سیاست‌های ترامپ نسبت داده‌اند. برنی سندرز، سناتور امریکایی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «برای من خوشایند نیست که این را بگویم، اما من فکر می‌کنم همه شواهد نشان می‌دهد که ما رئیس‌جمهوری داریم که نژادپرست است و به دنبال احیای ملی‌گرایی سفید‌ها است». پیت بودجج، نامزد انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها با اشاره به حملات اخیر در شهر‌های امریکا اعلام کرد: «آشکار است که کشته شدن افرادی در چارلستون، سان دیگو، پیتسبورگ و ظاهراً اکنون نیز در ال پاسو، پیامد‌های تروریسم ملی‌گرایی سفیدپوست است». به گزارش خبرگزاری فرانسه، بتو اورور نامزد انتخابات در حزب دموکرات و نماینده سابق امریکا نیز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ترامپ را یک ملی‌گرای سفیدپوست می‌داند نیز گفته است: «بله. او یک ملی‌گرای حامی سفید‌ها است.» سناتور کوری بوکر هم تأکید کرد: «مسئول این تیراندازی‌ها دونالد ترامپ است. او مسئول است چرا که او ترس، نفرت و تعصب را در کشور تحریک می‌کند.»
دموکرات‌ها همچنین از رهبر اکثریت سنا درخواست کردند که بار دیگر لایحه کنترل مالکیت سلاح را به رأی بگذارد. به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، چاک شومر، سناتور دموکرات و رهبر اقلیت سنا در همین راستا در توئیتر نوشت: «ال‌پاسو و دیتون، یک رخداد هولناک پس از دیگری. مک‌کانل باید سنا را برای جلسه‌ای اضطراری فرابخواند تا لایحه بررسی جهانی مالکیت سلاح را که در مجلس نمایندگان تصویب شد، فوراً در صحن علنی سنا به بررسی و رأی بگذارد». الیزابت وارن، سناتور دموکرات هم خطاب به رهبر اکثریت سنا در توئیتر نوشت: «سنا را از تنفس بازگردان تا به این لایحه رأی دهند و به بیماری مسری خشونت اسلحه رسیدگی کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار