کد خبر: 963111
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
سخنگوی دولت:
توقیف کشتی انگلیس در تنگه هرمز اقدامی تلافی‌جویانه نیست بلکه در جهت تضمین امنیت کشور در آب‌های سرزمینی و براساس قوانین جاری و قوانین عبور از تنگه صورت گرفته و یک اقدام حقوقی درست و به‌جا از سوی جمهوری اسلامی ایران است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علی ربیعی، سخنگوی دولت عصر دیروز در نشست خبری هفتگی، با اشاره به توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز گفت: خیلی جالب است که تا کشتی انگلیسی یک تخلف حقوقی انجام می‌دهد و جمهوری اسلامی ایران برای امنیت منطقه با این کشتی برخورد می‌کند، برخی از کشور‌ها برای رفع توقیف فوری این کشتی به ما درخواست می‌دهند اتفاقاً ما از این کشور‌ها می‌خواهیم همین درخواست را از انگلستان داشته باشند.
سخنگوی دولت اظهار داشت: نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی، نخست دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده بود و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر جنوبی وارد شده و به هشدار‌ها و تذکر‌های متعدد نیرو‌های ما توجه نمی‌کرد. ربیعی با بیان اینکه مقایسه توقیف نفتکش حامل نفت ایران و کشتی انگلیسی یک خوانش نارواست، تأکید کرد: نفتکش انگلیسی مطابق مدارک موجود در محدوده آبی ایران توقیف شده است. وی افزود: انگلیسی‌ها وقتی کشتی ایرانی را متوقف می‌کنند و رفتار خصمانه از خودشان نشان می‌دهند نباید انتظار داشته باشند که ما واکنشی نشان ندهیم؛ البته ما تا به حال در تنگه هرمز بر اساس حسن نیت، اغماض می‌کردیم. وقتی آن‌ها به صورت غیرقانونی در جبل الطارق نفتکش حامل نفت ایران را توقیف می‌کنند که حتی اسپانیایی‌ها معتقدند در خاک آن‌ها این کار را غیردوستانه و خصمانه انجام داده‌اند، ما هم ملزم به اغماض نیستیم.

حل مشکل نفتکش‌ها راه حل دیپلماتیک دارد
ربیعی با تأکید بر اینکه «راه حل‌های دیپلماتیک برای حل مشکل نفتکش‌های ایران و انگلیس وجود دارد» گفت: متأسفانه به سنت دیرینه امریکایی- انگلیسی اقدام آن‌ها به حق می‌دانند، اما اقدام حقوقی و قانونی دیگری را که تلافی‌جویانه نیست و برای اعمال حاکمیت یک کشور در آب‌های سرزمینی است، ناحق می‌دانند. وی گفت: دنیا سال‌هاست به این موضوعات عادت کرده که یک کشور به زور تحریم‌هایی را اعلام و به زور آن را پیگیری می‌کند. گروهی از کشور‌ها تحریم‌هایی را اعلام می‌کنند و روی آن می‌ایستند و اعلام می‌کنند بقیه کشور‌ها ملزم به اجرای آن تحریم‌ها هستند. با این رویکرد ببینید چه هرج و مرج بین المللی رخ خواهد داد، هر گروهی از کشور‌ها تحریمی یکجانبه را پایه‌ریزی و نظم و قاعده تجاری دنیا را بر اساس آن اداره می‌کنند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در قبال اتفاقاتی که درباره نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز افتاده با این نوع رفتار‌ها مواجه هستیم، اما به طور قطع اقدام ما یک اقدام حقوقی بوده و در راستای امنیت و حفظ محیط زیست آب‌های منطقه انجام شده است و قطعاً وقتی رفتار‌های غیردوستانه و خصمانه مشاهده می‌شود، دلیلی برای اغماض از رفتار‌های غیرقانونی وجود ندارد.

ادعای ترامپ مرا به یاد فیلم قیصر انداخت
سخنگوی دولت درخصوص ادعای ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن پهپاد ایرانی گفت: آن کسی که ادعا می‌کند پهپاد ما را هدف قرار داده است باید شواهد خود را ارائه کند. ربیعی با تأکید بر اینکه ما هیچ پهپادی را از دست ندادیم و چنین حمله‌ای به ما انجام نشده است، افزود: پرواز پهپاد‌های جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک به امنیت منطقه همواره انجام می‌شود و امری طبیعی است؛ اقدامات ما در پرواز‌های پهپادی علیه هیچ کشوری نیست بلکه برای امنیت خود و امنیت منطقه انجام می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال با خنده واکنش نشان داد و گفت: زمانی که ادعای رئیس جمهوری امریکا مطرح شد، من یاد فیلم قیصر به عنوان یکی از پارادایم‌های سینمای ایران افتادم که در یکی از صحنه‌های آن بازیگر در قهوه خانه می‌گوید «ما پیش همه گفتیم زدیم، شما هم بگین زده.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
0
0
یعنی جی؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار