کد خبر: 962980
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
در حالی که بسیاری از استان‌های کشور اکنون از خطوط قرمز مصرف آب عبور کرده و به‌رقم بی‌سابقه‌ای در مصرف رسیده‌اند، برخی از روستانشینان کشور از آب شیرین محروم هستند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین:  در این میان اقدام قابل تحسین معلمی که برای شاگردان روستایش روزانه ده‌ها لیتر آب شیرین با خود حمل می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته است. تنها امکانات موجود در روستای «گندم‌بر» در شرق کشور، برق است و از آب آشامیدنی با کیفیت مناسب محروم هستند که آب آنجا هم با تانکر تأمین می‌شود. هر چهار تا پنج روز یک تانکر آب به روستا می‌آورند که تنها جوابگوی سه روز است و نبود راه و آب آشامیدنی از مهم‌ترین مشکلات موجود در روستاست.
آموزشگاه ابتدایی عشایری روستای گندم بر تنها مرکز دولتی این روستا با دو کلاس درس است. در این مدرسه که علی صلاحیان، به همراه همسر و مادر همسرش کار تدریس دانش‌آموزان را برعهده دارد، هر روز صبح برای رسیدن به این مکان چندین روستا را باید پشت سر بگذارند، حرکت در مسیر ۳۰کیلومتری شهر تا روستا را باید تا صبح نشده، آغاز کنند. در این مدرسه ۴۸ دانش‌آموز دختر و پسر تا پایه ششم مشغول به تحصیل هستند و از داشتن آب شیرین محرومند؛ اما معلم هر روز ۲۰لیتر آب شیرین برای دانش‌آموزان می‌آورد.
وی که دو سال است این مسیر ناهموار را رفت‌وآمد می‌کند، مهم‌ترین مشکلات موجود را نبود راه دسترسی مناسب به شهر و نبود آب شیرین می‌داند. صلاحیان در فیلمی کوتاه درد دل می‌کند و می‌گوید: به دلیل اینکه سطح معیشتی خانواده‌ها بسیار پایین است، برخی از دانش‌آموزان از آبان‌ماه سر کلاس حاضر می‌شوند و تا پایان مهرماه برای کمک به اقتصاد خانواده به همراه پدر خود سرکار می‌روند.
وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان حتی از داشتن دفتر و مداد معمولی محروم هستند، به‌طوری‌که دانش‌آموزان کلاس ششم تکالیف تمام درس‌های خود را فقط در یک دفتر می‌نویسند، می‌افزاید: برای رفع مشکلات نیازمند کمک خیران هستند.
او در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به این روستای محروم بیان می‌کند: هرچند گاهی مسئولان به این روستا آمده‌اند، اما پس از گرفتن چند عکس تبلیغاتی روستا را ترک کرده و کار خاصی نتوانسته‌اند انجام دهند.
البته این تنها مورد از فداکاری معلمان شاغل در مناطق محروم نیست. شمار زیادی از معلمان این مناطق لیستی بلندبالا از خدمت به هموطنان محروم‌شان دارند. تلنگر اصلی اینجاست که هفته گذشته مصرف آب در تهران از ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار مترمکعب در روز عبور کرده و این رشد بی‌سابقه در ۳۰ سال گذشته نیازمند توجه جدی است. ظاهراً بار این موضوع همچنان بر دوش خیران است و دیگران (مسئولان و مشترکان پرمصرف) همراهی نمی‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار