کد خبر: 962482
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
گم شدن یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی یکی از جنجالی‌ترین افشاگری‌های وزیر بهداشت بود که هم در سخنرانی‌اش در فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به آن اشاره کرد و هم در رشته توئیت‌هایش بر گم شدن آن تأکید داشت؛ مبلغی که با یک حساب سرانگشتی چیزی معادل نیمی از بودجه طرح تحول سلامت در سال ۹۷ به شمار می‌رود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: وی اینگونه توئیت کرده بود: «یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقاً معلوم نیست چه کسی آن را برده و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است.»، اما حالا مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو معتقد است: وزیر بهداشت در راستای شفاف‌سازی فرآیند ورود تجهیزات و ملزومات پزشکی از ابتدا تا انتها این سخنان را گفته است، وگرنه این یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کل گردش مالی تجهیزات پزشکی در سال ۹۷ است که حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلارش ترخیص و وارد چرخه درمان شده است!
اظهارات افشاگرانه وزیر بهداشت همه را شوکه کرده است؛ جنجالی‌ترین بخش این افشاگری‌ها فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی بود که ساعتی بعد توسط مدیر روابط عمومی وزارتخانه تکذیب شد، اما گم‌شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی هم از فساد کلانی در ساختار سلامت حکایت داشت، هر چند به اندازه آن ۵۰ هزار میلیارد تومان شوک‌آور نبود، اما همه را مبهوت خود کرد. اظهارات تکمیلی آقای وزیر درباره واردات ۲ میلیون یورو کابل برق به جای استنت قلب هم نشان داد که گم شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی دور از ذهن نیست، لااقل ۲ میلیون یورو از آن به واردات کابل برق اختصاص یافته است. اما اظهارات اخیر مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو مسیر این ماجرا را از مسیر مدنظر آقای وزیر منحرف می‌کند!

گم شدن یا گم نشدن ارز تجهیزات پزشکی!
یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان گم شده! گم شدن چنین پول کلانی در ساختار نظام سلامت از نفوذ مافیایی گسترده حکایت داشت که بر ساختار بهداشت و درمان چنبره زده و می‌تواند منابع مالی کلانی در حد نیمی از بودجه طرح تحول سلامت در سال ۹۷ را ببلعد بی‌آنکه مشکلی به‌وجود بیاید و آب از آب تکان بخورد. اظهارات مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو حکایت از آن دارد که این پول نه فقط گم نشده بلکه وارد چرخه سلامت شده و اتفاقاً معلوم است چه کسی آن را برده، چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است!
اما آنطور که مهندس سیدحسین صفوی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو می‌گوید، کل گردش ارزی که برای حوزه تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۹۷ دریافت و تأمین شده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است و از این مبلغ حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلارش ترخیص و وارد چرخه درمان شده است.
به گفته وی کالا‌های وارد شده با این ارز عمدتاً در حوزه‌های مصرفی پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی و برخی از آن‌ها هم در حوزه تجهیزات سرمایه‌ای بوده است که در سال گذشته وارد و در چرخه درمان توزیع شده‌اند. باقیمانده ارز تخصیص داده شده به حوزه تجهیزات پزشکی نیز به تدریج وارد می‌شود. صفوی تأکید می‌کند: «ما این مسائل را پیگیری می‌کنیم. بنابراین اگر ارزی خارج شود، هم سیستم بانکی آن را پیگیری می‌کند و هم خودمان پیگیر هستیم که مابه‌ازای آن کالا وارد کشور شود.»

فقط برای شفاف‌سازی
مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره اظهارات افشاگرانه وزیر بهداشت درباره گم شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی اینگونه توضیح می‌دهد: «آنچه وزیر در این باره مطرح کرده‌اند، شفاف‌سازی فرآیند ورود تجهیزات و ملزومات پزشکی از ابتدا تا انتها بوده است که در این راستا نیز ما شروع به انتشار فهرست شرکت‌ها و اقداماتشان کرده‌ایم. قاعدتاً در این حجم از تخصیص ارز برای واردات کالا‌ها و تجهیزات، تعداد معدودی هم تخلف وجود داشته که آن‌ها هم در حال رسیدگی است.»
به گفته وی، کل تجهیزات و ملزومات پزشکی که ارز رسمی دریافت می‌کنند، شامل قیمت‌گذاری هستند و توزیع آن‌ها تحت نظر یک سامانه توزیعی است که باید از ابتدای فرآیند تا زمان توزیع در بین مصرف‌کننده نهایی در آن درج شود. صفوی تأکید کرد: «بر اساس این سامانه موجودی انبار‌های شرکت‌ها و کالایی که توزیع شده مشخص است و می‌دانیم که این کالا‌ها با چه قیمتی توزیع شده است. همچنین در حال توسعه سامانه کدینگ تجهیزات پزشکی هستیم تا بتوانیم واردات تجهیزات پزشکی را با جزئیات بیشتری کنترل کنیم.»
وی با تأکید بر اینکه عمده واردکنندگان و تولیدکنندگانی که در زمینه تجهیزات پزشکی کار می‌کنند، مجموعه‌های سالمی هستند، می‌افزاید: «به هر صورت ممکن است تخلف در شبکه توزیع اتفاق افتد. بر همین اساس وظیفه‌ما این است که به دقت نظارت و رصد کنیم.»

گم شده یا گم نشده؟!
با صحبت‌های صفوی ابهام‌های پیرامون افشاگری‌های نمکی جدی‌تر می‌شود. به عبارت دیگر مردم نمی‌دانند در حال حاضر باید اظهارات آقای وزیر را بپذیرند که معتقد است یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی را معلوم نیست چه کسی برده، کجا برده، چه آورده و به که داده است یا سخنان مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو را بپذیرند که درباره عناصر استفهامی موجود در کلام و توئیت‌های وزیر پاسخ داد! هر چند قبل‌تر نمکی تکلیف سازمان غذا و دارو را مشخص کرده و آن را به عنوان یکی از کانون‌های فساد در وزارت بهداشت معرفی کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
0
اینقدر وزیر ناتوان است که ارز تخصیصی به وزارتخانه اش را دنبال نکند و نداند چه بسر بیت امال آمده،
وحالا به مردم که از روابط اداری خبر ندارند توسل جسته،که چی ؟؟؟
همانقدر که ظالم مقصر است ،مظلوم هم هست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار