کد خبر: 961566
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
زهرا چيذری
دانه‌های درشت عرق بر پیشانی پرچینش نشسته است و چمشان کم‌سویش را تنگ‌تر می‌کند تا بهتر بتواند جلویش را ببیند. با دستانی لرزان دنده را عوض می‌کند و دوباره دودستی فرمان پراید دست چندمی را که صندلی‌هایش سال‌هاست از کار افتاده و موتورش همچون موتور توان پیرمرد لنگ می‌زند، می‌چسبد. مسافرکشی با این ماشین دسته‌چندم و کم‌جان نان‌دانی‌اش است. از دغدغه‌هایش که می‌گوید، درست شبیه همان دغدغه‌هایی است که در نظرسنجی مرکز ایسپا فهرست شده‌اند. دغدغه تورم و گرانی و جور نبودن دخل و خرج، دغدغه اجاره‌خانه و دغدغه بیکاری فرزندانش که بنا بود عصای روزگار پیری‌اش باشند، اما حالا نان‌خورش مانده‌اند.
اگرچه بناست سالمندی، دوران استراحت و بازنشستگی افراد باشد و در بسیاری از کشور‌های دنیا برنامه‌های تأمین اجتماعی به گونه‌ای است که سالمندان سال‌های پایان عمرشان را بدون دغدغه مالی و با فراغ بال به استراحت و گردش و تفریح می‌گذرانند و در کشور ما بسیاری از سالمندان با موی سپید، قد خمید و چهره‌ای تکیده آنچنان دغدغه امرار معاش دارند که در دوران بازنشستگی هم ناگزیر از کار هستند. پیمایش ملی ایسپا در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۲ نشان می‌دهد، مهم‌ترین عوامل ایجاد فشار روانی بر سالمندان کشور در درجه نخست تورم، گرانی و هزینه‌های زندگی، دوم گرانی مسکن و اجاره‌خانه و سوم نگرانی درباره پیداکردن شغل مناسب برای خود یا یکی از اعضای خانواده است. بیماری خود یا اعضای خانواده و نگرانی درباره سلامت شخصی در درجات بعدی اهمیت قرار دارند.

دغدغه نان، مسکن، شغل
سال ۹۳ بود که تعداد سالمندان ۶۵ سال به بالا از تعداد کودکان کمتر از پنج سال پیشی گرفت. بر این اساس پریسا طاهری، رئیس سابق اداره سالمندان وزارت بهداشت می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این تعداد از شمار کودکان زیر ۱۴ سال پیشی بگیرد. در ایران ۲/ ۸ درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند. در کشور ما تعداد افراد ۶۰ سال به بالا با تعداد کودکان کمتر از چهار سال برابر است، اما آمار بالای سالمندان در کشورمان در حالی است که بنا به تأکید طاهری طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۸ /۷۰ درصد سالمندان متأهل، ۶/ ۲۶ درصد بیوه و مطلقه، ۹ درصد تنها زندگی می‌کنند و ۳۶ درصد حقوق بازنشستگی می‌گیرند، اما در مقابل درصد بسیاری از سالمندان حقوق و بیمه دریافت نمی‌کنند و دچار سوءتغذیه هستند، همچنین ۸۹ درصد از سالمندان واکسن دریافت نکردند و حالا هم نظرسنجی مرکز ایسپا نشان می‌دهد، مهم‌ترین عواملی که برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های کشورمان فشار‌های روانی ایجاد می‌کند و آن‌ها را در معرض تنش‌های روحی قرار می‌دهد، عواملی از جنس دغدغه‌های مالی و اقتصادی است و در رأس آن تورم و هزینه‌های زندگی، گرانی مسکن، اجاره خانه و پیدا کردن شغل قرار دارد. پیدا کردن شغل برای سالمندان در حالی یک دغدغه روانی به شمار می‌رود که انتظار می‌رود، در سنین سالمندی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های کشورمان بازنشسته شده و دوران آرامش و استرحت‌شان را سپری کنند، اما به دنبال دغدغه‌های مالی و تأمین معاش و مسکن سالمندان ما هم ناگزیر از کارند.

جمعیت ۷۰ درصدی بیکاران
در بازه یک‌ساله منتهی به بهار ۹۸، حدود ۸۰۰هزار نفر به جمعیت در سن کار افزوده شدند، اما همزمان از جمعیت فعال ۴۳هزار نفر کم شد تا نشان دهد، امید افراد به کاریابی در بازار کار در حال افول است. طبق گزارشی که مرکز آمار از بازار کار ایران در فصل اول سال ۹۸منتشر کرده، آخرین آمار شاغلان حاکی از این است از جمعیت حدود ۸۲ میلیون نفری ایران، تقریباً ۴/ ۲۴ میلیون نفر شاغل هستند. از این رو نسبت شاغلان به جمعیت کل کشور تقریباً معادل ۳۰درصد است. به عبارت ملموس‌تر هر سه نفر ایرانی، علاوه بر مخارج خودشان، مخارج هفت نفر دیگر را نیز می‌پردازند.
حالا آمار ایسپا نشان می‌دهد بخش مهمی از جمعیت شاغلی که نان‌آور چند نفر دیگر هستند سالمندند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار