کد خبر: 961360
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
«ناامیدی و یأس از تغییر رفتار ایران» امروز به عنوان یکی از باور‌های مشترک شخص دونالد ترامپ، مایک پمپئو و مایک پنس و سایر سیاستمداران ارشد دولت ایالات متحده امریکا قابل تشخیص است...
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «ناامیدی و یأس از تغییر رفتار ایران» امروز به عنوان یکی از باور‌های مشترک شخص دونالد ترامپ، مایک پمپئو و مایک پنس و سایر سیاستمداران ارشد دولت ایالات متحده امریکا قابل تشخیص است، به طوری که بعد از نزدیک سه سال از سنگین‌ترین فشار‌های اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی، عملاً هیچ کدام از سیاست‌ها و اهداف غرب در قبال ایران نتیجه‌بخش نبوده است.

پمپئو در جدیدترین مواضع ضدایرانی خود بیان می‌کند: «ما شدیدترین کارزار فشار در تاریخ را علیه رژیم ایران اعمال کرده‌ایم و کار ما (با ایران) هنوز تمام نشده است. ما میلیارد‌ها دلار از درآمد‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای اهداف شرورانه مختلفی که شامل تلاش‌ها جهت نابودی اسرائیل استفاده می‌شده را قطع کرده‌ایم.»

اگر تا چند وقت پیش این مقام امریکایی در کنار سایرین از یکسره‌شدن کار ایران سخن به میان می‌آورد و سقوط جمهوری اسلامی ایران را قطعی می‌دانست، امروز کار خود با ایران را ناتمام عنوان می‌کند به این معنا که اگر فشار‌های گسترده علیه ایران تاکنون نتیجه‌ای به همراه نداشته است، امریکا همچنان پیگیر اهداف بر زمین مانده خود خواهد بود. روی دیگر این عبارت ابراز ضعف و ناتوانی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران است و بدین معناست که اگر اهداف ضدایرانی امریکا تاکنون نتیجه لازم را به همراه نداشته است در آینده‌ای نامعلوم نتیجه‌بخش خواهد بود!

اگر تا چند ماه قبل سیاستمداران امریکا به صورت مطلق و مستمر از قریب‌الوقوع بودن تغییر در رفتار‌های داخلی و بین‌المللی ایران سخن به میان می‌آوردند و برای دستیابی به چنین هدفی از توافقنامه هسته‌ای خروج پیدا کرده و تحریم‌های بسیار گسترده‌ای علیه کشورمان اعمال می‌کردند، امروز بعد از ناامیدی از پروژه‌هایی نظیر تابستان داغ در ایران و کشاندن مردم به خیابان‌ها، به فحش‌دهی و تحریف تاریخ روی آورده‌اند. تغییر نامحسوس ادبیات مقامات امریکایی که امروز بر پایه تحریف تاریخ ایران باستان شکل گرفته است، نشان می‌دهد آن‌ها از اثربخشی ابزار‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران به کلی ناامید شده‌اند. پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا امروز دیگر از قریب‌الوقوع بودن سقوط جمهوری اسلامی ایران و ضرورت تحقق شروط دوازده‌گانه دونالد ترامپ سخنی به میان نمی‌آورد و به تحریف تاریخ روی می‌آورد: «ایرانی‌ها از دوران باستان دنبال کشتار یهودیان بوده‌اند، خداوند از الحاق جولان خرسند است.»
وزیر خارجه امریکا برای اتهام‌زنی به ایران درباره «یهودستیزی» به تحریف تاریخ متوسل شد و به دفاع از مواضع ضدایرانی دولت ترامپ پرداخت. پمپئو ابراز می‌کند شعار «مرگ بر اسرائیل» نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران همانند دوره امپراطوری پارس به دنبال از بین بردن «یهودیان» است.

شکست ایران غیرممکن است

امروز بعد از ابراز ضعف مشهود مقامات امریکایی در مواجهه با ایران بسیاری از غربی‌ها معتقدند شکست و حداقل به انفعال کشاندن جمهوری اسلامی ایران غیرممکن است، به عنوان نمونه رئیس اسبق آژانس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی «ناتیو» در تحلیل حمله امریکا به ایران صراحتاً شکست‌ناپذیری جمهوری اسلامی ایران را بیان می‌کند. او در این تحلیل می‌گوید: «در شرایط کاملاً نظامی شکست ایران غیر‌ممکن است. این را پنتاگون و ژنرال‌های امریکایی می‌دانند که در صورت وقوع این جنگ دیگر امریکایی در منطقه وجود نخواهد داشت. همچنین ترامپ به این نتیجه رسیده است که تغییر رژیم در ایران غیرممکن است چراکه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران دارای ثبات است و آن را هیچ چیز و هیچ‌کس تهدید نمی‌کند، بنابراین تنها راهی که برای ترامپ وجود دارد تا خود را از این منجلاب بیرون بکشد، مذاکره با ایران خواهد بود.»
روزنامه لبنانی «البناء» نیز درباره نگرانی غرب از الگوسازی جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد: استقامت ایران به یک رویکرد قابل تعمیم بر بسیاری از کشور‌های نگران از ترامپ در دنیا تبدیل شده است.

جنگ با ایران نتیجه‌ای جز شکست برای امریکا نخواهد داشت

مرکز تحقیقات و ارتباطات رژیم صهیونیستی مستقر در انگلستان در گزارشی واکنش ترامپ در قبال ایران را مورد بررسی قرار داده است. این مرکز در این گزارش صراحتاً عدم‌تمایل ترامپ به جنگ را مورد تأکید قرار داده و می‌نویسد: «یک چیز واضح است، بهره‌گیری از ابزار‌های اقتصادی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مسیر مشخص و مورد انتخاب ترامپ است. در مقابل او تمایلی به استفاده از نیروی نظامی ندارد. این نشان‌دهنده تنفر عمیق ترامپ از درگیری‌های نظامی، تکرار اشتباهات پیشینیان خود و سقوط در یک درگیری طولانی‌مدت و پیچیده است که نتیجه آن چیزی جز شکست برای امریکا نخواهد بود.»

روزنامه رأی الیوم در همین زمینه می‌نویسد: «امریکا ایران را در عراق و سوریه تهدید می‌کند و آن را از هر حمله‌ای به اتباع خود در عراق و فلسطین اشغالی برحذر می‌دارد، این تهدید‌ها نقطه ضعف امریکا و نه نقطه قوت آن است و در هر حال موضوع تازه‌ای نیست؛ چیزی که هیلی و ترامپ درک نمی‌کنند این است که ۶ هزار نظامی امریکایی در عراق و ۲ هزار نفر دیگر هم در سوریه هستند که گروگان نیرو‌های ایرانی و دیگر گروه‌های عراقی متحد تهران شمرده می‌شوند.»
بدیهی است که به‌کارگیری انواع و اقسام ابزار‌های بین‌المللی برای ایجاد تغییر در رفتار ایران و تن دادن کشورمان به خواسته‌های گسترده غرب، تاکنون حتی کف خواسته‌های امریکایی‌ها را نیز برآورده نکرده است و به نظر می‌رسد ناامیدی و یأس حاصل از فاقد نتیجه بودن اقدامات ضدایرانی آن‌ها را همچنان مصر خواهد کرد که بار دیگر برای ایجاد استحاله در رفتار ایران دست نیاز به سوی یکی از جریانات نشانه دار داخلی کشور دراز کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار