کد خبر: 961262
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
پلیس عملاً از ترافیک تهران حذف شده است! سر چهارراه‌ها حضور دارند و با زحمت تکان‌دادن دست خودرو‌ها را جابه‌جا می‌کنند، اما عملاً نقشی در ایجاد و کنترل ترافیک پایتخت ندارند، این موضوع مختص پلیس نیست.
محمدصادق فقفوری
سرویس جامعه جوان آنلاین: نهاد‌های ناظر هم بیکار نشسته‌اند تا معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران هر کاری دلش می‌خواهد در پایتخت انجام دهد و دائم بر نارضایتی‌ها می‌افزاید و مدام شهروندان را سرکیسه می‌کنند. هنوز یکی دو هفته از اعتراض کارشناسان به طرح جدید ترافیک نمی‌گذرد که خبر آمده، قرار است حلقه سوم به طرح ترافیک اضافه شود و شهروندان باز هم باید پول بیشتری بپردازند. در فضای مجازی به شوخی گفته می‌شود که از این پس برای راه رفتن در پیاده‌رو‌های پایتخت هم باید پول داد، حالا این طنز تلخ دارد به واقعیت نزدیک می‌شود و یک مدیر هم کمر بسته تا نارضایتی ایجاد و تجمع درست کند و یک جانبه صدای کارشناسان ترافیکی و حتی اعضای خود شورای شهر را درآورد.‌ای کاش سایر نهاد‌های مسئول در ترافیک و آلودگی پایتخت مانند پلیس و نهاد‌های ناظر بر عملکرد شهرداری نظیر فرمانداری تهران جلوی یکه‌تازی‌های غیرکارشناسانه را بگیرند تا در این شرایط دشوار اقتصادی، بیشتر از این جیب شهروندان سرکیسه نشود، آن هم به بهانه‌ای که آمار‌ها می‌گوید، واقعیت ندارد: کاهش ترافیک و آلودگی!
همین چندروز پیش بود که اعضای شورای شهر تهران گفتند، دوربین‌های طرح ترافیک در خواندن پلاک‌های خودرو‌ها تا ۳۰ درصد خطا دارند و سال گذشته ۵/ ۳ میلیون تردد غیرمجاز به محدوده طرح صورت گرفته است. پلیس هم گفت که ترافیک در حلقه‌های اطراف طرح جدید بیشتر شده است. چند روز در هفته گذشته یعنی از آغاز اجرای طرح جدید ترافیکی در پایتخت، هوای تهران برای همه گروه‌ها ناسالم شد. همه این گزاره‌ها نشان می‌دهد که کمترشدن ترافیک و آلودگی در پایتخت با اجرای طرح‌های ترافیکی بهانه‌ای بیش نیست و آنچه بیشتر مورد نظر مسئولان اجراکننده طرح ترافیک است، درآمدزایی است. گمانه درآمدزایی به بهانه کاهش ترافیک و آلودگی حالا و با زمزمه‌های ایجاد حلقه سوم ترافیکی به پایتخت قوی‌تر شده است.

حلقه سوم چیست؟
حلقه اول ترافیک به نام محدوده طرح ترافیک معروف است و خیابان‌های مرکزی شهر را دربرمی‌گیرد که ورود به آن، بدون داشتن مجوز و پرداخت عوارض، باعث جریمه خودرو‌های شخصی می‌شود. در این طرح فروش روزانه مجوز ورود محدوده طرح ترافیک سبب شده تا شهروندان برای ورود به آن پول بپردازند. البته هیچ گاه مشخص نشد که چه میزان طرح یا مجوز فروخته شد و چه میزان شهروندان جریمه شدند. حلقه دوم پس از زمینه چینی به عناوین و بهانه‌های مختلف شکل اجرایی به خود گرفت و به عنوان طرح زوج و فرد به اجرا درآمد. این حلقه شهروندان را تشویق به خرید خودرو دوم در برخی موارد کرد و، چون محدوده وسیع‌تری را شامل می‌شد حاشیه‌های بسیاری نیز به همراه داشت، به گونه‌ای که برخی اعلام کردند: «ترافیک نه زوج است و نه فرد»
از ابتدای تیرماه با مصوبه شورای شهر تهران، نرخ ورود به محدوده زوج و فرد سابق تفاوت کرد که در این رابطه هنوز هم برخی از مسئولان شهری سرگردان هستند، بماند سرگردانی شهروندان. با بالا گرفتن انتقادات بنا شد فرمانداری به طرح ترافیک جدید ورود کند. حالا خبر آنلاین گزارش می‌دهد که زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر هم عنوان کرده باید با ایجاد حلقه سوم ترافیکی، تردد مردم در خودرو‌های شخصی کنترل شود. او با بیان اینکه شهر‌های بزرگ دنیا یک حلقه مرکزی دارند که از ورود خودرو‌های بزرگ جلوگیری می‌کنند، گفت: در برخی از شهر‌ها یک حلقه سوم ترافیکی هم وجود دارد.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پیشتر درباره ایجاد حلقه یا رینگ سوم ترافیکی در شهر، توضیح داده بود. آنطور که علیخانی گفته در تهران سه محدوده طرح ترافیک، زوج و فرد (محدوده آلودگی هوای کنونی) و رینگ سوم وجود خواهد داشت.
به گفته او رینگ سوم درخصوص معابر خاص همچون بزرگراه‌ها و معابر پرتراکم ترافیک است که در ساعات پیک ترافیک مثل ۶ تا ۱۰ صبح تعرفه تردد با ساعات غیرپیک تفاوت خواهد داشت.

طرحی براساس نظرات شخصی
علی اعطا نیز درباره ایجاد حلقه سوم ترافیکی در تهران توضیحاتی داده و گفته است: این طرح بر اساس نظرات شخصی برخی از اعضای شورای شهر بوده است. چند روز پیش آقای اعطا در تلویزیون از حلقه سوم طرح ترافیک صحبت کرده بود.

نان مردم‌گیر در حلقه
حالا و با این تفاصیل پایتخت به شهری تبدیل شده که با ایستگاه‌های دوچرخه بزک شده است. آلودگی هوا در کنار حلقه‌های جدید ترافیکی بر حلقوم شهروندان بیش از گذشته فشار می‌آورد. گویا مسئولان فراموش کرده‌اند که عده زیادی از شهروندان از تردد در شهر نان می‌خورند.
وقتی زیرساخت‌ها کافی نیست، اجرای هر طرح جدیدی به‌خصوص وقتی طرح غیرکارشناسانه هم باشد، به معنای فشار بیشتر با شهروندان است. همین چند روز پیش بود که اشتباه‌خوانی ۳۰ درصدی دوربین‌های طرح ترافیک رسانه‌ای شد. ۵ /۳ میلیون تردد غیرمجاز به محدوده طرح هم خبر دیگری بود که منتشر شد. معاونت حمل و نقل و ترافیک هم فکری به حال این مسائل نکرده است و در عمل هم خبری از بهبود اوضاع حمل و نقل عمومی نیست، اما دائم خبر‌هایی منتشر می‌شود که شاه‌بیت آن درآوردن پول از جیب شهروندان است با بزک کاهش ترافیک و آلودگی.
انجام هر طرحی بدون حضور پلیس و سایر متولیان چیزی جز هدر دادن سرمایه نیست. اعلام رضایت از سوی مجری طرح هم سرپوش گذاشتن بر انتقاد و کاستی‌هاست که معاونت ترافیک را از مسیر اصلی آن یعنی تسهیل درآمد و شد خارج کرده است. سکوت سایر بخش‌ها نظیر پلیس و نهاد‌های نظارتی به نوعی کوتاه آمدن از وظایف ذاتی است که دود آن به چشم شهروندان می‌رود.
به گزارش ایرنا معاونت حمل و نقل و ترافیک گفته است موضوع رینگ سوم ترافیکی در پایتخت یک موضوع کارشناسی است و صحت ندارد.
اما نباید از نظر دور داشت که همه اجرائیات از مباحث کارشناسی شروع می‌شوند. بحث پولی‌کردن آزادراه‌ها هم از همین قبیل بود که با فشار رسانه‌ها منتفی شد. حتی اگر رینگ سوم ترافیک صرفاً یک نظر شخصی و کارشناسی باشد، گویا مسئولان شهری به مرگ گرفته‌اند تا شهروندان به تب راضی شوند.
* دبیر گروه اجتماعی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
خداشراین کارشناسان را برای همیشه از سرملت بردارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار