کد خبر: 958014
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
باز هم جنگل‌های غرب ایران در آتش سوخت و هلی‌کوپتری نیامد؛ همان سریال تکراری که سال‌هاست بلای جان جنگل‌های ایران شده است. عده‌ای جنگل‌ها و مراتع را سهواً یا عمداً به آتش می‌کشند و چشمانی در انتظار امدادهوایی و بالگرد به آسمان خیره می‌ماند، اما ناامیدانه باید با سرشاخه، بیل و کلنگ به جنگ آتش بروند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در پی آتش‌سوزی گسترده در مرز استان‌های خوزستان و کهگیلویه، انتقاد‌های شدیدی نسبت به ارسال دیرهنگام هلی‌کوپتر برای خاموش کردن آتش متوجه نهاد‌های ذی‌ربط شده است. در آتش‌سوزی اخیر تنها یک فروند هلی‌کوپتر آن هم با ۱۵ساعت تأخیر فرستاده شد که افزایش خسارت را در پی داشت.

بدهی پارسال و بدقولی امسال
صد‌ها هکتار از جنگل‌ها و مراتع حد فاصل بین دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد اخیراً طعمه حریق شد؛ سازمان جنگل‌ها، مراتع و فرمانداری بهبهان بار‌ها درخواست هلی‌کوپتر کردند، اما مطابق معمول وقتی هلی‌کوپتر آمد که همه سوخته و تمام شده بودند و تنها یک بازدید هوایی کرد و از منطقه خارج شد.
به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها «دولت بدهی خود را به هلی‌کوپتر‌هایی که سال پیش برای اطفای حریق آمدند، نپرداخت و امسال این مسئله مزید بر علت شد.»
علی عباس‌نژاد از در اختیار قرارنگرفتن اعتبار مربوط به تهیه هلی‌کوپتر‌های آب‌پاش به سازمان‌های مربوطه از سوی دولت خبر داد و گفت: «به همین دلیل سازمان جنگل‌ها هنوز نتوانسته با نهاد‌هایی که در اطفای حریق به این سازمان کمک می‌کنند هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.»

آتش‌سوزی‌های ۹۷ رکورد زد
به گفته این مقام سازمان جنگل‌ها، «طی سال‌های گذشته با هماهنگی مدیریت بحران کشور، هلی‌کوپتر در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار می‌گرفت. همچنین سال گذشته ۱۶پایگاه اطفای حریق در سطح کشور مشخص شده بود و هر زمان که به بالگرد احتیاج بود، هلی‌کوپتر‌های هلال احمر، ناجا و نیروهوایی از نزدیک‌ترین پایگاه به محل حریق فرستاده می‌شد.»
این در حالی است که در سال ۹۷، رکورد ۱۰ساله وسعت آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور شکسته شد و فقط در چهار ماه ابتدایی سال گذشته ۴۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داد که ۲ هزار هکتار از جنگل‌های کشور را سوزاند!

ایلام در حسرت هلی‌کوپتر
در هفته گذشته هم در مناطق مختلف کشور آتش‌سوزی‌های جنگلی رخ داد، اما در این میان وضعیت استان ایلام وخیم‌تر است. استانی که کمترین تجهیزات را برای اطفای حریق دارد و در مقابل بیشترین آتش‌سوزی را.
جنگل‌های ایلام در حالی با بیشترین خطر روبه‌رو هستند که هنوز این استان یک بالگرد اطفای حریق هم ندارد! بیش از ۹۰ منطقه بحرانی و فوق‌بحرانی در غرب کشور در بحث آتش‌سوزی شناسایی شده که تجهیزات موجود برای مقابله با آسیب‌های آتش‌سوزی کافی نیست.
برای استقرار بالگرد نامه‌نگاری‌های لازم به وسیله استاندار ایلام انجام گرفته و حضور بالگرد و استقرار آن در استان الزامی است، اما هیچ اتفاق مثبتی تاکنون در این زمینه رخ نداده است.

هماهنگی‌هایی که انجام نمی‌شود
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، درباره وضعیت تجهیزات اطفای حریق گفت: «در حال حاضر بالگرد به‌سختی برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع تأمین می‌شود، اعتبار امسال دولت برای اطفای حریق از طریق بالگرد در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار نگرفته است و به همین دلیل سازمان جنگل‌ها هنوز نتوانسته هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.»
وی افزود: «براساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت دفاع داشتیم، در زمان نیاز این وزارتخانه بالگرد در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار می‌داد، اما در آتش‌سوزی‌های اخیر به دلیل اینکه دولت بودجه این بخش را در اختیار وزارتخانه قرار نداده تا این لحظه هیچ همکاری صورت نگرفته و بالگردی هم در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار نگرفته است.
اعتبار امسال دولت برای اطفای حریق از طریق بالگرد در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار نگرفته است و به همین دلیل سازمان جنگل‌ها هنوز نتوانسته با نهاد‌هایی که در اطفای حریق به این سازمان کمک می‌کنند هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.»

قانون همه نهاد‌ها را پای کار آورده
از طرف دیگر سال ۹۷ تجهیزات بسیاری برای سازمان جنگل‌ها خریداری شد که به دلیل گرانی و تورم بخشی از آن‌ها هنوز در اختیار این سازمان قرار نگرفته تا جایی که ماشین‌های اطفای حریق خریداری شده و به دلیل افزایش قیمت از طرف کارخانه ترخیص نمی‌شوند و آن‌ها هزینه بیشتری می‌خواهند که خارج از بودجه سازمان است، دولت هم بودجه بیشتری نمی‌دهد.
هادی کیادلیری رئیس جامعه جنگلبانی کشورهم معتقد است: «طبق قانون جامع اطفای حریق، همه دستگاه‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری موظف به اطفای حریق هستند و ستاد کل نیرو‌های مسلح، سپاه، نیروی انتظامی، هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌هایی که ابزار‌ها و امکاناتی در این بخش دارند، در زمان بحران باید وارد شوند؛ اتفاقی که نمی‌افتد و اطفای حریق را با مشکل مواجه می‌کند. عدم هماهنگی سازمان مدیریت بحران، محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها موجب شده ایستگاه‌های اطفای حریق در کشور به وظیفه ذاتی‌شان به‌درستی عمل نکنند.»
سالانه حدود ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های کشور طعمه حریق می‌شوند. حال جدای از ضرورت احیای جنگل‌ها، فقدان تجهیزات اطفای حریق و نبودن امدادرسانی هوایی در مواقع آتش‌سوزی نیز باعث شده تا میزان خسارات حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌ها افزایش یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار