کد خبر: 956136
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
در سه سال اخیر دانشگاه‌های کشور سرعت چشمگیری در ثبت پتنت (اختراع) بین‌المللی داشته‌اند. به طوری که از ثبت ۱۸ اختراع جهانی در سال ۹۵ به ثبت حدود ۵۰ اختراع جهانی در سال گذشته رسیده‌ایم.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: متقاضی ثبت اختراع بین‌المللی می‌تواند اختراع خود را با پرکردن اظهارنامه بین‌المللی و نقشه‌های اختراع و توصیف آن با قید عنوان اختراع مراتب را از طریق WIPO به اتحادیه بین‌المللی همکاری در ثبت اختراعات بین‌المللی ارسال کند. پس از بررسی مقدماتی و پذیرش برای متقاضی تقدم در ثبت اختراع بین‌المللی ایجاد می‌شود. ضمن اینکه دفتر بین‌المللی به موجب ماده ۵۰ معاهده می‌تواند با ارائه اطلاعات دیگر متقاضی را از اختراعات قبلی مطلع سازد.
ایران به معاهده همکاری ثبت بین‌المللی اختراع PCT (patent Cooperation Treaty که در سال ۱۳۴۹ در واشنگتن منعقد و اصلاحی آن در سال‌های ۱۳۸۰، ۱۳۶۲، ۱۳۵۸ انجام شده، ملحق شده که در تاریخ ۲۴/۶/۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. براساس گزارش جدید کانون پتنت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست را در کشور از آن خود کرده است. کانون پتنت ایران که زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند، گزارشی از روند ارجاع و ثبت اختراع را در کشور اعلام کرده است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ارجاع ۱۰۸پتنت بین‌المللی رتبه نخست ارجاع را کسب کرده که براین اساس در مجموع ۲۵درصد از کل پرونده‌های ارسالی پتنت‌های بین‌المللی در میان دانشگاه‌ها به کانون پتنت، مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است. در ثبت پتنت بین‌المللی نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ثبت ۲۲ پتنت تأیید شده نیز توانست رتبه نخست در کشور را به خود اختصاص دهد. دانشگاه صنعتی شریف و مرکز رشد تجهیزات پزشکی نیز هرکدام با ثبت ۹ پتنت بین‌المللی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. رضا نادری، مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این دانشگاه از سوی دفاتر همکار نمونه کانون پتنت با ۲۰۷ امتیاز رتبه اول، دانشگاه صنعتی شریف با ۷۹ امتیاز رتبه دوم و دانشگاه تربیت مدرس با ۶۹ امتیاز رتبه سوم را کسب کرده‌اند. در سال گذشته قانونی توسط مجلس به عنوان بند ت. تبصره ۹ تصویب شد که براساس آن مؤسسات و شرکت‌های سودده باید ۴۰درصد از بودجه تحقیقاتی خود را برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها اختصاص دهند و این قانون به ثبت پتنت‌های بین‌المللی کمک مالی فراوانی کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار