کد خبر: 953741
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
دادستان کل کشور با اشاره به وظایف دادستان تهران، گفت: وقت برای دادستان تهران معنا ندارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، در مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران که صبح شنبه در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: خوشا به حال کسی که پس از پایان دوره مسئولیتش دعای خیر پشت سر آن باشد که امیدوارم آقای دولت آبادی هم همینطور باشد.

وی افزود: گواهی می‌دهم که دولت آبادی تلاش‌های زیادی داشته است و شبانه روز فعالیت می‌کرد. وقت برای دادستان تهران معنا ندارد.

منتظری با بیان اینکه وظایف دادستان زیاد است گفت: نظارت بر اجرای احکام و عملکرد قضائی دادگستری بر عهده رئیس کل دادگستری است. اما با توجه به اینکه دادستان؛ قاضی ایستاده است وظایف زیادی دارد. یک حوزه وظیفه دادستان، تعقیب و رسیدگی به شکایت مردم است.

وی خطاب به رئیس جدید دادستانی تهران گفت: رضایتمندی مردم از مراجعه به دادسرای تهران شرط اول موفقیت شما است. شهر تهران جمعیتی قریب به ده میلیون تهران دارد، استان فارس نیست. راه جلب رضایت مردم را باید پیدا کرد.

منتظری ادامه داد: حقوق مردم گاهی به گونه‌ای است که حقوق عمومی را هم دارد. حقوق عمومی به معنای این است که مردم حقوق عامه‌ای دارند که شاکی خصوصی ندارد و به عنوان مدعی العموم باید دنبال شود. حقوق عمومی اگر بخواهیم بسنجیم مورد‌های زیادی را نسبت به حقوق خصوصی را شامل می‌شود.

منتظری در رابطه با مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد تنها متوجه قوه قضائیه نیست به گونه‌ای نباید در جامعه حرف بزنیم که همه مسائل مرتبط با فساد متوجه دستگاه قضا است. ما معتقدیم و ثابت می‌کنیم مبارزه با فساد اولاً متوجه دستگاه‌های اجرایی است.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی باید طوری عمل کنند که بستر فساد فراهم نشود. درصد زیادی از مبارزه با فساد با این دستگاه‌ها است. از وزیر گرفته تا رؤسای بانک‌ها و سایر مسئولان اجرایی بر نظارت و صیانت و حراست، آن گونه عمل بکنند که زمینه انجام فساد نباشد. فساد‌هایی که اخیراً در زمینه‌های مختلف بوده است به دلیل کوتاهی مسئولان است. چرا باید بانک مرکزی ارز به قیمت دولتی را به گروهی بدهد که پس از مدت‌ها توانستم لیست ۲۵۰۰ نفری را بگیرم.

وی افزود: ۲۵۰۰ پرونده باید تشکیل می‌شد، اما با جعفری دولت آبادی نشستیم و گفتیم از رقم‌های بالاتر شروع کنیم.

منتظری از دادستان سابق تهران سوال کرد از این تعداد چند مورد رسیدگی شد که دولت آبادی گفت: ۱۵۰ مورد رسیدگی شده

دادستان کل کشور اعلام کرد: هر جایی که دولت، مسئولان دولتی و بانکی و ... نیاز به همکاری داشتند آمادگی کامل داریم. مبارزه با فساد از ضروریات جامعه ما است.

وی اظهار داشت: دادستانی تهران در خط مقدم مبارزه با فساد است. اصولاً دادسرا‌ها در حوزه مقابله با حرم مسؤلیت دارند و نخستین مسئول قضائی است که باید در دل حوادث حضور یابد. نکته بعدی برای ممتاز بودن دادسرای تهران، مرکزیت این مجموعه و مقابله با پرونده‌های ملی است.

دادستان کل کشور به حوزه صلاحیت دادسرای تهران اشاره کرد و گفت: پرونده‌های ملی و بین المللی هم اینجا مطرح می‌شود. دادسرای تهران ۳۳ ناحیه است که ۱۷ ناحیه آن تخصصی و ما بقی غیر تخصصی است. تعداد معاونت‌های مصوب ۴۴ است، اما الان ۳۳ معاونت است.

وی ادامه داد: دولت باید فکری‌در رابطه با معضل مهم نیروی انسانی در دادسرای تهران بکند. بر اساس تشکیلات مصوب ۳ هزاز و ۳۵۹ پست است که الان ۲۱۰۴ نفر فعال هستند که از این تعداد ۸۰۰ و خورده‌ای روزمزد یا از جای دیگر آمدند و استخدام نیستند.

منتظری خطاب به دولت، گفت: اکر می‌خواهید تهران به لحاظ رسیدگی به شکایت‌ها نمره قابل قبولی داشته باشد باید مشکلات آن حل شود. قبلاً هم به مسیولان گفتم به داد دادسرای تهران برسید.

وی خطاب به دادستان جدید تهران، گفت: زحمات ما در دادسرای تهران را به اطلاع می‌رسانیم تا شمای کلی از دادسرا داشته باشید. به این نتیجه رسیدیم دادسرای تهران نیاز به اصلاح ساختار دارد. مطالعاتی در این رابطه انجام شده که در اختیارتان می‌گذاریم. اصلاح ساختار امروز از ضروریات است.

منتظری با اشاره به حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه، گفت: رهبری در حکم مقید کردند که برنامه‌ها منظم و زمان باشد. زمان بندی داشته باشد نه مثل سخنرانی آقای القاصی که قرار بود ده دقیقه زمان داشته باشد، اما طولانی‌تر شد.

دادستان کل کشور افزود: وضعیت امروز دادسرای تهران مورد قبول نیست، البته بخشی از آن به عملکرد آقای دولت آبادی بر نمی‌گردد. وقتی ایشان مراجعه کرده و التماس می‌کند قاضی به وی بدهیم دیگر چه باید بکنند. گاهی می‌بینیم به جای کارمند رسمی، کارمند شهرداری در دادسرا هست آیا این برای ما ننگ نیست که کارمند شهرداری در دادسرا باشد. کلید حل مشکلات در دست دولت است و از رئیس جمهور می‌خواهیم کاری بکند.

دادستان کل کشور در ادامه گفت: آمار شکایت و پرونده‌های وارده در دادسرای جرایم رایانه‌ای را می‌خوانم در سال ۹۵ سه هزار و ۸۲۱؛ سال ۹۶، ۳۸ هزار؛ در سال ۹۷، ۴۶ هزار و ۷۰۴ فقره پرونده داشتیم. مسئولان این آمار‌ها را دقت کنند و آویزه گوش شأن بکنند، چطور می‌خواهیم در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند.

منتظری بر مدیریت فضای مجازی تاکید کرد و افزود: بیشترین مسائل مربوط به فضای مجازی در حیطه وزارت ارتباطات است. به عنوان مدعی العموم می‌گویم آقای وزیر ارتباطات با حضور کارشناسی که من معرفی می‌کنم در تلویزیون بنشین و پاسخ سوالات ما از جمله اینکه چرا برای تشکیل فضای مجازی ملی اقدامی نمی‌کنید چرا خواسته رهبری را انجام نمی‌دهید؟ عامه مردم می‌خواهند، چرا کوتاهی می‌کنید؟ آقای وزیر چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را انجام نمی‌دهید؟ چرا شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت نمی‌کنید؟ شبکه‌هایی که جایگزین اینستاگرام جهنمی است را چرا تقویت می‌کنید؟ چرا باند زیادی در اختیار شبکه‌های خارجی قرار می‌گیرد؟ مگر قرار نبود پهنای باند از شبکه‌های خارجی به داخلی‌ها اضافه شود، پاسخ دهد.

وی با انتقاد از پاسخ وزیر ارتباطات در رابطه با حادثه طلبه مظلوم همدانی، گفت: من وزیر را شخصاً ندیدم تا به او دست مریزاد بگویم.

منتظری در ادامه انتقادات خود به وزیر ارتباطات، گفت: شما در یک سخنرانی طوری‌حرف زدید که سند ۲۰۳۰ را تقویت کردید خوشبختانه رهبری اخیراً در رابطه با این سند توضیحات مکفی دادند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار