کد خبر: 953047
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
حسین طباطبایی، سرپرست ریاست مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد جزئیاتی از آخرین وضعیت پرونده حادثه مرگبار اتوبوس واحد علوم و تحقیقات را تشریح کرد.

جوان آنلاین: حسین طباطبایی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه اتوبوس دانشجویان علوم و تحقیقات، گفت: از اولین لحظات وقوع حادثه، رئیس دانشگاه، مسئولان مرکز امور حقوقی، نمایندگاه قضائی دادسرای ناحیه‌ای که دانشگاه در محدوده استحفاظی آنها قرار دارد و همچنین دادسرای راهور که حوزه تخصصی تصادفات است و نیز ۲ تن از معاونان دادگاه عمومی انقلاب تهران در محل حاضر شدند. در همان زمان پرونده به منظور بررسی‌های اولیه به دادسرای راهور سپرده و علاوه بر این، پیمانکار نقلیه و پیمانکار ساخت و ساز سازه موضوع تصادف نیز همزمان برای انجام تحقیقات بازداشت شدند.

وی افزود: در طی زمان در راستای کاهش مشکلات و آلام خانواده‌هایی که فرزندانشان را از دست داده بودند، با تدبیر دادستان کل کشور، پرونده درگذشتگان حادثه که ۱۰ نفر بودند از پرونده ٢٥ مصدوم حادثه تفکیک و پس از تکمیل، برای ارسال به دادگاه آماده شد. همچنین پرونده مصدومان نیز مفتوح است تا نظر کارشناسی پزشکی قانونی در مورد طول درمان هر کدام مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه دادگاه صالح رسیدگی به این پرونده، دادگاه ٢کیفری است ادامه داد: با هماهنگی صورت گرفته میان دانشگاه و دادسرای تهران، بیمه طرف قرارداد با شرکت پیمانکار، دیه ٨ تن از درگذشتگان را به خانواده شأن پرداخت کرده است؛ غیر از ٢نفر که مشکل قانونی دارند و ما در تلاش برای رفع موانع هستیم.

طباطبایی با بیان اینکه متهمان پرونده، راننده و پیمانکار نقلیه دانشگاه بنا بر نظر کارشناسی سهم مساوی در جبران خسارت دارند، گفت: در این بین پیمانکار نقلیه، اعتراضی به رأی داشته که اکنون برای بررسی مجدد و رفع نقص در دادسرا در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مقصران یا عوامل این حادثه تحقیقاً مشخص شده اند، اظهار داشت: در این زمینه، باید منتظر تصمیم مقام قضائی باشیم و هرگونه اظهار نظری را قبل از اعلام نظر مقام قضائی، به مصلحت نمی‌دانیم؛ چرا که ممکن است افکار عمومی را متشنج و از طرفی نیز دادگاه را در مسیر رسیدگی با سختی‌هایی مواجه کند. هر تصمیمی که دادگاه در این زمینه اتخاذ کند، دانشگاه نسبت به آن تصمیم مطابعت و به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

طباطبایی درباره علت اعتراض پیمانکار، گفت: موضوع این پرونده در دادسرا در حال بررسی است و حق افشای آن را بدون اجازه قاضی ندارم. ولی ممکن است هرکسی در این پرونده نسبت به درصد سهم قصور خود، اعتراض کند و احتمالاً پیمانکار نیز به همین علت اعتراض کرده است. ما به عنوان دانشگاه فقط برای اینکه حق دانشجویان و خانواده‌ها ضایع نشود، سکوت کرده و اعتراضی نداشته ایم؛ با این وجود هر کسی حق دارد مطابق قوانین، نسبت به تصمیم کارشناسی اعتراض کند.

۳۵ نفر از دانشگاه شکایت کرده اند

سرپرست ریاست مرکز حقوقی دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در جریان این پرونده چه تعداد از دانشگاه شکایت کردند، گفت: در مجموع ۳۵ نفر از دانشگاه شکایت کرده اند که در حال رسیدگی است.

شناسایی نقاط حادثه خیز دانشگاه

وی درباره اقدامات انجام شده پس از وقوع حادثه، به منظور اصلاح سازه‌ها و وسایل نقلیه، گفت: از همان لحظه ابتدایی حادثه، با دستور مؤکد دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی، کمیته‌هایی بمنظور ایمن سازی و اصلاح سازه‌ها تشکیل شد و برای اینکه کار علمی در این زمینه صورت بگیرد، از دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات خواسته شد، در این زمینه کمک و همراهی داشته باشد و نقاط حادثه خیز را شناسایی کنند. از سوی دیگر، با شرکت‌های معتبری برای ایمن سازی جاده مذاکراتی صورت گرفته که طبعاً این موضوع هزینه بر است و دانشگاه باید متقبل آن شود. همچنین ملاحظاتی در این زمینه نیز وجود دارد؛ چون مشکلات همه مسیرها با گاردریل حل نمی‌شود و در آن بخش از مسیر که شیب بیشتری دارد، باید از سازه‌های غیر گاردریل استفاده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بخش‌هایی از مسیرها گاردریل گذاشته شده و برای بخش‌های دیگر تدابیر دیگری اندیشیده شده است.

طباطبایی اضافه کرد: برای خودروهای حمل و نقل عمومی در مجموعه‌های دانشگاهی، دستورالعمل‌ها و چک لیست‌هایی مشخص شده و همکاری خوبی بین دانشگاه و پلیس راهور برای طراحی استاندارها در مجموعه سازمانی دانشگاه شکل گرفته است تا حتی المقدور از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.

شکایت از مدیران پیشین دانشگاه

رئیس مرکز امور حقوقی دانشگاه آزاد از شکایت از مدیران پیشین دانشگاه آزاد که در طراحی و ساخت واحد علوم و تحقیقات نقش داشتند خبر داد و گفت: فارغ از اینکه مقصر اصلی حادثه اتوبوس و علت تامه آن چه بود، با تأکیدات دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی، در حال بررسی و پیگیری کم کاری‌هایی که سابقا در طراحی و ساخت آنچه در دانشگاه صورت گرفته، هستیم‌؛ در این راستا مدیرانی که در طول قرارداد حضور داشته و تخلف کرده بودند، به هیأت تخلفات معرفی شده و دانشگاه نیز از این افراد به دادسرا شکایت کرده است.

وی افزود: این افراد کسانی هستند که در ساخت و طراحی واحد علوم و تحقیقات و این جاده حضور و نقش داشتند و باید ملاحظات ایمنی را در نظر می‌گرفتند اما لحاظ نکردند. واقعیت این است که اگر در زمان طراحی جاده، تنها به ۲-۳ نکته ساده توجه می‌شد، آن اتفاق به این شکل رخ نمی‌داد. با این حال تا زمان تعیین تکلیف این شکایت، آن را پیگیری می‌کنیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار