کد خبر: 950943
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
سپاه اخیراً اقدامات و کشفیات مؤثری در مقابله با قاچاق سوخت و صید ترال انجام داده است
در ماه‌های گذشته موضوع صید ترال در آب‌های جنوب سروصدای زیادی بلند کرد. همه چیز از یکی دو فیلم پخش شده در شبکه‌های مجازی شروع شد که نشان می‌داد شناور‌های خارجی در حال صید ترال در آب‌های جنوبی ایران هستند.
سرويس سیاسی جوان آنلاين: در ماه‌های گذشته موضوع صید ترال در آب‌های جنوب سروصدای زیادی بلند کرد. همه چیز از یکی دو فیلم پخش شده در شبکه‌های مجازی شروع شد که نشان می‌داد شناور‌های خارجی در حال صید ترال در آب‌های جنوبی ایران هستند. از آنجا که صید این گونه به اصطلاح کف دریا را جارو می‌کند و اثرات منفی زیست‌محیطی بر جای می‌گذارد و علاوه بر آن موجب ضرر به صیادان محلی هم می‌شود، همه فقط اعتراض کلامی می‌کردند و کسی وارد اصلاح امور نمی‌شد. این میانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که همواره در هر زمینه‌ای مبنای فعالیت خود را امنیت کشور و مردم در ابعاد مختلف قرار داده است، وارد کار شد؛ به مردم ایران قول داد با صید ترال برخورد می‌کند و اجازه نمی‌دهد منابع کشور به تاراج رود. سپاه بر سر قول خود ایستاد، در ماه‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها شناور‌ها و کشتی‌های خارجی صید ترال در خلیج فارس توقیف شدند، اما هیچ کدام این اخبار به اندازه همان فیلم‌های اولیه دیده نشد. از دیگر اقدامات سپاه در منطقه خلیج‌فارس برای حفظ منابع کشور مقابله با قاچاق دریایی سوخت است. توقیف شناور‌های قاچاق سوخت پس از انجام کار اطلاعاتی دقیق از اقدامات سپاه در ماه‌های اخیر بوده است. آخرین مورد هم دیروز بوده که بزرگ‌ترین محموله قاچاق سوخت توقیف شد؛ با ۱۲ میلیون لیتر سوخت قاچاق. این گزارش نگاهی به اقدامات سپاه در خلیج فارس در مقابله با دو موضوع صید ترال و نیز قاچاق سوخت است؛ فعالیت‌هایی که به نظر می‌رسد کمتر دیده شده‌اند.

کشف و توقیف شناور‌های سوخت قاچاق از سوی سپاه

روز گذشته دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه از توقیف بزرگ‌ترین محموله سوخت قاچاق در تنگه هرمز و شناسایی یکی از سرشبکه‌های اصلی قاچاق سوخت توسط رزمندگان این نیرو خبر داد. او گفت که طی این عملیات غافلگیرانه و موفق که در پی سلسله اقدامات اطلاعاتی دقیق و هوشمندانه صورت گرفت، از یک کشتی ۱۰ هزار تُنی، بیش از ۱۲ میلیون‌و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و توقیف گردید. در همین رابطه ۲۱ نفر از ملیت‌های گوناگون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دستگیر شدند که پس از انجام بازجویی‌های اولیه، این محموله به همراه قاچاقچیان دستگیر شده، برای طی مراحل قانونی و قضایی به مقامات مسئول تحویل داده شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه این محموله بزرگ‌ترین محموله سوخت قاچاقی است که تاکنون در خلیج فارس و تنگه هرمز شناسایی و توقیف شده است، اضافه کرد: این کشتی ۱۳۱ متری قاچاق سوخت، از کلاس شناور‌های سنگین نفتکش به شمار می‌آید و با توقیف این محموله، یکی از باند‌های اصلی و سرشبکه‌های قاچاق سوخت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز متلاشی شد و ضربه سنگینی به یک شبکه اصلی قاچاق سوخت در استان هرمزگان وارد آمد. این مأموریت براساس راهبرد مبارزه با قاچاق و پیرو ابلاغ مأموریت از سوی فرماندهی کل سپاه صورت گرفته و به یاری خداوند با قدرت و قاطعیت ادامه دارد.

اواخر اسفند هم نیروی دریایی سپاه پاسداران پس از یک هفته رصد اطلاعاتی، بیش از یک میلیون لیتر سوخت قاچاق را در سواحل خلیج فارس از دو کشتی سوخت‌رسان و پنج یدک‌کش بزرگ کشف کرد و ۵۶ نفر نیز در همین رابطه بازداشت شدند. فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه نیز در این رابطه گفته است: این قاچاقچیان در شبکه‌ای سازمان یافته فعالیت می‌کردند به گونه‌ای که قایق‌های کوچک و یدک‌کش‌ها سوخت‌های قاچاق را به کشتی‌های سوخت‌رسان انتقال می‌دادند و این کشتی‌ها نیز سوخت را در میان کشتی‌های بزرگ و بنادر مختلف توزیع می‌کردند. به گفته وی شناسایی مقصد اصلی سوخت‌های قاچاق درحال بررسی است.
در میانه اسفند هم خبر رسید که نیرو‌های اطلاعات سپاه با کار اطلاعاتی دقیق توانسته‌اند شبکه سازمان یافته قاچاق سوخت از مرز‌های کشور را شناسایی و متلاشی کنند که در این عملیات بیش از ۱۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق دپوشده در مخازن سوخت در نقاط مختلف کشور شناسایی و توقیف شد.

توقیف شناور‌های صید ترال با همکاری قوه قضائیه و سپاه

موضوع صید ترال، اما کمی پیچیده‌تر بود؛ کشتی‌های چینی از شیلات مجوز گرفته بودند و شاید برای همین هم کار کمی مشکل به نظر می‌رسید. صیادان محلی از بیکاری و صید کم گلایه می‌کردند و از سویی قیمت ماهی هم به شدت بالا رفته بود. در چنین شرایطی سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه که در جمع جهادگران بسیجی صحبت می‌کرد، با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به وضعیت صیادی و ماهیگیری در خلیج فارس گفت: «متأسفانه امروز به کشتی‌های چینی مجوز می‌دهند که در سواحل خلیج فارس ماهی بگیرند و از طرفی مردم محروم و بیچاره آن منطقه باید قایق‌هایشان را پارک و ماهیگیری خارجی‌ها را نگاه کنند.»

پس از این اظهارات، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز به صورتی شفاف‌تر، دلایل وضعیت پیش آمده را بیان کرد. او گفت: «بخشی از صید سه فروند از کشتی‌های چینی همین امشب (دیشب) در بندر شهید باهنر تخلیه شد. کانتینر‌ها را می‌بندند و به خارج از کشور می‌فرستند. زمانی که قایق‌ها در جاسک صید نمی‌کنند و در بازار ماهی‌فروشانِ بندرعباس، جاسک و قشم، ماهی گیر نمی‌آید، چطور می‌گوییم که ماهی‌های صید شده توسط این کشتی‌ها به داخل کشور ارسال می‌شود؟ ما تنها با کشتی‌های چینی برخورد نمی‌کنیم، با هر کشتی‌ای که نان ساحل‌نشینان و صیادان را بگیرد؛ چه کشتی چینی، چه ایرانی، اگر ماهی‌ها را به خارج از کشور ببرند برخورد می‌کنیم. باورم شده است مافیایی پشت این صید‌ها وجود دارد. در خلیج فارس اگر برای لنج ها، صید تِرال ممنوع باشد، طبیعتاً روی به قاچاق و صید‌های غیرمجاز می‌آورد؛ زمانی که تمام در‌ها را به روی آن‌ها می‌بندید و راهی ندارند، قاچاق سوخت و مواد مخدر می‌کنند، زمانی که در شهر جست‌وجو می‌کنیم ماهی پیدا نمی‌شود، اما مسئولان اعلام می‌کنند این ماهی در کشور تخلیه می‌شود. اگر این همه کشتی صید می‌کنند و در ساحل کشور تخلیه می‌شود چرا ماهی در بازار وجود ندارد؟»

او در ادامه توضیح داد: «همراه فرمانده کل سپاه به جاسک سفر کردیم، زمانی که قایق‌های وارونه شده صیادان جاسکی را دیدیم، سرلشکر جعفری فوق‌العاده متاثر شد. نمی‌توانیم در مقابل این ظلم‌ها سکوت کنیم. سپاه به تنهایی اقدام به توقیف کشتی‌های صنعتی متخلف صیادی نمی‌کند بلکه با همکاری قوه قضائیه این اقدام‌ها صورت می‌گیرد. از حق و حقوق صیادان دفاع خواهیم کرد و فرمانده کل سپاه تدبیر کرده‌اند و محکم پای این موضوع هستیم و اجازه ضایع شدن حق و حقوق صیادان و ساحل نشینان را نخواهیم داد.»

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سومین مقام نظامی سپاه بود که در خصوص این معضل صحبت کرد. او ابعاد دیگری از ماجرا را روشن کرد: «در سواحل خلیج فارس و مکران امروز می‌بینیم که به یکباره تعداد زیادی از ماهیگیران این مناطق بیکار شده و قایق‌های ماهیگیری خود را به حالت وارونه در آب گذاشته‌اند. آن وقت کسانی می‌روند و قرارداد می‌بندند و به‌صورت صنعتی ماهیگیری را راه می‌اندازند. من اطلاع دارم که همین الان خیلی از کارگران کارخانه‌های تولید کنسرو تن ماهی در حال بیکار شدن هستند. اینکه کشوری مثل امارات می‌آید خوراک ماهی‌های سواحل ما را با پول گزاف از ما می‌خرد و آن را با خود می‌برد و به بیابان می‌ریزد، آیا طبیعی است؟ آیا این‌ها نمی‌تواند در حوزه فعالیت دشمن قرار بگیرد؟»

سپاه برای مردم ایستاده است

ده‌ها شناور صید ترال و صد‌ها تن ماهی‌های صید شده توسط آنان در ماه‌های گذشته توسط سپاه توقیف شده است. ماهی‌های توقیف شده، بخشی با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار گرفته و بخشی هم در اختیار کمیته امداد تا در میان اقشار آسیب‌پذیر که تحت پوشش این نهاد هستند، توزیع شود. در واقع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه فقط در خارج مرز‌های جمهوری اسلامی و برای امنیت کشور، بلکه برای حفظ امنیت شغلی مردم هم اقداماتی را با همکاری دستگاه قضایی پی‌می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار