کد خبر: 946954
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰
در نوروز ۹۸ اعضای بسیج سازندگی، بسیج مهندسان و بسیج حقوقدانان برای ارائه خدمات رایگان به «میز خدمت» بسیج مساجد و محلات می‌آیند.
میترا شهبازی
سرویس ایران جوان آنلاین: بسیج مساجد و محلات ۴۰ سال است که در عرصه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و حالا با فرا رسیدن نوروز فصل جدیدی از خدمت‌رسانی نیروی‌های بسیجی آغاز می‌شود. خدماتی که با هماهنگی بسیج محلات و مساجد با عنوان «میز خدمت» توسط بسیج اقشار در سراسر کشور آغاز می‌شود و اعضای بسیج سازندگی، بسیج مهندسان عمران، بسیج حقوقدانان و ... را برای خدمات‌رسانی به پایگاه‌های بسیج محلات و مساجد می‌آورد و فعالیت‌های جهادی را تداوم می‌بخشد. مضاف بر این موضوع ۱۰ هزار گروه جهادی بسیج محلات و مساجد نیز می‌خواهند پرشورتر از گذشته به شناسایی محرومان و رفع محرومیت‌‎ها بپردازند.

پایگاه‌های بسیج مساجد و محلات به عنوان باسابقه‌ترین بخش بسیج معرفی می‌شوند. سازمانی که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای افزایش امنیت و مبارزه با گروهک‌ها شکل گرفت و حالا خدمات آن‌ها تنها محدود به تأمین امنیت در سطح کشور نمی‌شود و دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد. در این خصوص مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «در ابتدا همین پایگاه‌های بسیج مساجد و محلات بود که شکل گرفت و رفته رفته به شکل سازمان‌های ۲۲ گانه مستقل بسیج درآمد.» حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی اضافه می‌کند: «زمانی که پایگاه‌های بسیج تأسیس شدند بیشتر رویکرد امنیتی داشتند. پس از آن با آغاز هشت سال دفاع مقدس پایگاه‌های بسیج محلی برای ثبت‌نام و اعزام رزمنده‌ها شد. به طوری که اکنون می‌توانیم بگوییم بیش از ۹۷ درصد شهدایی که تقدیم جمهوری اسلامی شده است، از سوی بسیج مساجد و محلات سازمان‌دهی شده‌اند.»

تأمین امنیت در سراسر کشور

پس از جنگ نیز نقش بسیج مساجد نه تنها کمرنگ نشد، بلکه این سازمان پرشورتر از سابق مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را دنبال کرد که اکنون تنها در یکی از بخش‌های فعالیت بسیج مساجد و محلات هشت عرصه گوناگون دنبال می‌شود. در این خصوص رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات کشور بیان می‌کند: «مهم‌ترین عرصه فعالیت بسیج تأمین امنیت است.» حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اضافه می‌کند: «در همین سال ۹۷ که به روز‌های پایانی آن رسیده‌ایم، بسیج مساجد و محلات توانسته است در خیلی از نقاط کشور به کمک نیرو‌های ناجا بیاید و امنیت را تأمین کند. به طوری که به اذعان برادران ناجا در استان سمنان سرقت از باغات پس از فعالیت بسیج مساجد و محلات تا حدود بسیاری کاهش یافته است. همچنین در استان سیستان و بلوچستان نیز سرقت احشام به حداقل رسیده است. اینکه مردم بتوانند با خیال آسوده خودرو یا خانه‎شان را در کمال امنیت رها کنند و به فعالیت‌هایشان بپردازند همگی به لطف تلاش شبانه‌روز بسیج مساجد و محلات است.»

این مسئول بسیج مساجد و محلات با اشاره به دومین عرصه فعالیت بسیج بیان می‌کند: «عرصه فرهنگی دومین بخشی است که بسیج مساجد به صورت جدی برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. نکوداشت ایام‌الله، توجه به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، برگزاری گروه‌های سرود، تئاتر و حتی به صورت تخصصی‌تر ساخت انیمیشن، مستند فرهنگی و ... از جمله فعالیت‌های بسیج مساجد در عرصه فرهنگی است.» وی اضافه می‌کند: «مضاف بر این اقدامات اغلب پایگاه‌های بسیج با برخورداری از کتابخانه، همواره سعی در تشویق مردم به کتابخوانی با برگزاری مسابقات کتابخوانی می‌کنند.» گفته می‌شود که بسیج مساجد و محلات برای مناسبت‌های مختلف برنامه‌های جذابی دارند که با توجه به اینکه در آستانه سالروز ولادت حضرت فاطمه (ص) هم قرار داریم، قرار است جشنی بزرگ در مساجد برگزار شود.

فعالیت ۵۰۰ پایگاه علمی

عرصه بعدی که مورد توجه بسیج مساجد است، بحث تربیت است. در این خصوص رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های انقلاب تربیت نسلی انقلابی است. تمام کسانی که وارد بسیج می‌شوند در این بخش آموزش می‌بینند و اهداف انقلاب را یکی یکی فرا می‌گیرند. پس از این بخش، عرصه بعدی بسیج تشکیلات است. پایگاه‌های مقاومت ساختار و چارچوب خاصی دارند که هر کسی با هر استعداد و توانمندی که عضو بسیج می‌شود در بخش مخصوص به خود قرار می‌گیرد. این بخش یکی از عرصه‌های بسیج مساجد و محلات است. پس از این عرصه مهم دیگری به نام عرصه اجتماعی داریم که در خصوص آن رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات کشور می‌گوید: «فعالیت عرصه اجتماعی طی دو سال اخیر بیشتر شده است. در سال آتی هم قرار است بسیج مساجد به کمک سازمان بسیج اساتید به موضوعات اعتیاد و طلاق ورود پیدا کند و این آسیب‌های اجتماعی را با برنامه‌ریزی کاهش دهند.» حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به اینکه عرصه بعدی علمی است، اضافه می‌کند: «در این بخش پایگاه‌ها از بحث ارتقای علمی اعضا و مردم محله فراتر رفته‌اند و اکنون بیش از ۵۰۰ پایگاه علمی در سراسر کشور به فعالیت می‌پردازند و کار‌هایی مثل برگزاری المپیاد علمی را دنبال می‌کنند.»

مضاعف بر تمام این موارد بسیج مساجد و محلات در عرصه فعالیت‌های جهادی بیش از ۱۰ هزار گروه جهادی دارند و در تمام ایام چه در بحث خدمت‌رسانی پس از حوادث غیرمترقبه‌ای همچون زلزله و سیل تا کمک‌رسانی به محرومان و ساخت مساجد و مسکن محرومان و ... را دنبال می‌کنند. عرصه آخری که بسیج به صورت جدی آن را مورد توجه قرار می‌دهد عرصه ورزش و تفریح است. این عرصه تماماً برای ارتقای سلامت جسمی و ارتقای نشاط محلات است. درحال حاضر از کودک ۷ ساله تا سالمند بیش از ۹۰ ساله در بسیج مساجد و محلات عضو هستند. لازم به ذکر است که تعداد اعضای این سازمان به بیش از ۱۲ میلیون نفر در کشور می‌رسد.

همچنین قرار است با فرا رسیدن نوروز ۹۸ فصل جدیدی از فعالیت‌های بسیج مساجد و محلات آغاز شود؛ فصلی که با خدمات‌رسانی تمام اقشار ۲۲ گانه بسیج در پایگاه‌های بسیج مساجد و محلات تمام اقدامات جهادی که در گذشته به صورت موردی و در بازه زمانی خاصی انجام می‌شد، حالا با عنوان «میز خدمت» به صورت مداوم در محلات انجام شود. در این راستا اعضای بسیج سازندگی، بسیج مهندسان عمران، بسیج حقوقدانان و ... برای خدمات‌رسانی به پایگاه‌های بسیج محلات و مساجد می‌آیند و در راستای رفع مسائل حقوقی، کمک به محرومان و ساخت و ساز مسکن به صورت رایگان به مردم کمک‌می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار