کد خبر: 945120
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
در گفت‌وگو با جوان عنوان شد
یک مدرس دانشگاه گفت: زنان بعنوان نیمی از جمعیت کشور که در قبل از انقلاب غیر از خانه‌داری، هویتی نداشتند، با پیروزی انقلاب اسلامی، در مجامع علمی، ورزشی و فرهنگی با حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی در مجامع بین‌المللی افتخارآفرین شدند و توانستند عزت و شکوه ایران اسلامی را به جهانیان عرضه کنند.

لیلا خداویردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار جوان در سنندج، با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در طی ۴۰ سال اخیر تاکنون اظهار کرد: در خصوص گفتمان زنان و انقلاب موضوعاتی که مطرح می‌شود این است که ما باید هویت زن ایرانی اسلامی قبل و بعد از انقلاب را در سه مرحله، زمان پیروزی انقلاب، دوران دفاع مقدس و زمان سازندگی و توسعه کشور بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان قبل از انقلاب با نگاهی اجمالی، ایران با دو قشر از زنان مواجه بود، افزود: از جمله زنی مدرنیته با هویتی غربی و دوم زنی سنتی و مذهبی که منزوی است و فضای مناسبی برای حضور خود نمی‌بیند و هیچ فعالیتی غیر از خانه‌داری و امورات منزل ندارد لذا یک تعارض بین سنت و مدرنیته در زمان قبل از انقلاب برای جنس زن احساس می‌شد.

به گفته این مدرس رشته جامعه‌شناسی دانشگاه پیام‌نور سنندج،
زنان مدرنیته قبل از انقلاب با الگوگیری از فرهنگ غربی و فرهنگی ظاهری که زن را به عنوان ابزار زیبایی قلمداد می‌کرد و زن ایرانی خود را کاملا در قالب فرهنگ غربی به صورتی مسخ شده در ظلمت، ناآگاهی و بدون شناخت در فرهنگ غرب و مقلد بی‌چون و چرا فرهنگ بیگانه بدون منطق و تفکر محو شده بود، همانند ظرفی یا ابزاری که با هر چی می‌توان آن را پر کرد.

زن ایرانی قبل از انقلاب مقلد بی‌چون و چرای فرهنگ غربی بود

خداویردی خاطرنشان کرد: فرهنگ غربی هیچ سنخیتی با فرهنگ اسلامی، دینی و ملی ما ندارد و زنان را نه به عنوان مکمل مردان بلکه فقط ابزاری برای فرهنگ تبلیغاتی و فرهنگ مصرفی خود می‌انگاشتند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان ما خوب می‌دانند که تنها مانع توسعه و پیشرفت ایران، وابسته نگه‌داشتن کشور است و قطعا وابستگی کشور در گرو وابستگی انسان‌ها و مدل مصرف آنها است، اذعان کرد: فرهنگ مصرفی در جامعه ایران قبل از انقلاب با خودآرایی، مد، لباس و آرایش غربی رقم می‌خورد و زن ایرانی مقلد بی‌چون و چرای فرهنگ غربی بود.

این مدرس رشته جامعه‌شناسی دانشگاه با واکاوی زندگی و سرنوشت زنان بعد از انقلاب گفت: زنان قبل از انقلاب مصرف‌کنندگان لوازم آرایش، لباس‌های غربی و ابزارهای تبلیغاتی جهت فروش مصنوعات غربی بودند، زنان مدرن پیش‌رونده فرهنگ غربی و بیشترین آسیب را به فرهنگ دینی ملی ما زدند، آنها مروج فرهنک ابتذال، بی‌بندوباری و مصرف‌گرایی در کشور ما بودند.

زنان پابه پای مردان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی موثر بودند

وی بیان کرد: نگاهی به سینما و هنر در دوران قبل از انقلاب نشان می‌دهد زن ابزار زیبایی و تبلیغاتی در قالب بدن و فرم عریان هست چراکه غربی‌ها خوب می‌دانند که تنها راه به انحراف و توسعه ما وابسته نگه‌داشتن کشورهای جهان سوم است که قطعا وابستگی کشورها در وابستگی انسان‌ها و فرهنگ مردم خلاصه می‌شود بنابراین فرهنگ مصرفی را در کشورهای جهان سوم مخصوصا در ایران اسلامی رواج می‌دادند تابه مقصود چپاول ثروت و دارایی ایران برسند.

خداویردی تصریح گرد: فرهنگ مصرفی در ایران با خودآرایی، ابتذال، لباس غربی، مد و لوازم آرایشی خود را نشان داد و زنان ما پیروان اصلی و مشتریان مصنوعات غربی بودند.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب کم کم قشر سومی هم از زنان آگاه و تحصیل‌کرده که احساسات ضدغربی دارند و با پیروی از دین اسلام حتی علاقه‌مند به مبارزه سیاسی در ایران تشکیل شدند که یک نوع بیداری و آگاهی از هویت واقعی انسانی خود دارند و پابه پای مردان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی موثر هستند.

به گفته این استاد دانشگاه، این زنان آگاه و تحصیلکرده، خواهان هویت کرامت و ارزش‌های واقعی انسانی هستند این زنان مسلمان با الگوگیری از حضرت زینب پرچمدار قیام امام حسین و نهضت عاشورا بودند انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی را تا پای جان پاس داشتند.

خداویردی با بیان اینکه زنان ایرانی در این برهه حساس انقلاب با دخالت‌های مستقیم در مبارزات سیاسی و بصورت غیرمستقیم مشوق برادران و همسرانشان بودند، گفت: زنان قوی با شرکت در تظاهرات و راهپیمایی به عنوان قشری آگاه و فرهیخته می‌توانند نظام سیاسی حاکم را هم تغییر دهند.

زنان باید در مقدرات اصلی کشور دخالت کنند 

وی با اشاره به اهداف امام خمینی(ره) و سیاست‌های انقلاب اسلامی در مورد زنان، خاطرنشان کرد: زنان باید در مقدرات اصلی کشور دخالت کنند و این امر را یک تکلیف دینی و شرعی بدانند، دیدگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری و آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است در راستای رفع هرگونه بی‌عدالتی و تبعیض جنسیتی است.

این مدرس دانشگاه پیام نور سنندج افزود: مقدرات اساسی کشور یعنی مشارکت سیاسی زنان در اداره امور کشور که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان پر تلاش و فداکار هم در سنگر خانه و خانواده و هم در سنگر جبهه، برگ زرین دیگری از افتخارات شیرزنان ایران زمین است.

خداویردی بیان کرد: بعد از جنگ نیز در زمان توسعه و سازندگی کشور، حضور زنان بعنوان نیمی از جمعیت کشور در مجامع علمی، ورزشی و فرهنگی با حفظ ارزش‌های دینی اسلامی توانستند در مجامع بین‌المللی افتخارآفرین باشند و عزت و شکوه ایران اسلامی را به جهانیان عرضه کنند.

وی اذعان کرد: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی فضای فعالیت و حضور در تمامی عرصه‌ها بخصوص علمی برای زنان ایجاد شده تا جایی که اکنون سطح سواد و تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دختر در سطوح بالای علمی خیلی بیشتر از پسران و مردان است.

وی تصریح کرد: مشارکت سیاسی زنان ایرانی در انتخابات مجلس، شوراها و هیات دولت به گونه‌ای پرررنگ است که زنان ما خواهان مطالبات برحق دینی اسلامی هستند.

خواهان تحقق وعده‌ رئیس جمهور در زمینه افزایش 30 درصدی بانوان در مناصبات دولتی هستیم

خداویردی افزود: زنان بزرگ ما خواهان جایگاه واقعی خود بعنوان یک زن ایرانی مسلمان هستند و ما همچنان خواهان تحقق وعده‌های رئیس جمهور در جهت افزایش 30 درصدی بانوان در مناصبات دولتی هستیم.

وی گفت: متاسفانه استان کردستان دارای محرومیت‌ها و آسیب‌های بسیاری است، مناطق مرزی متاسفانه در طول تاریخ آسیب‌های زیاد و رنج‌های عظیمی را متحمل شده است، مخصوصا بخش عمده این مشکلات و معضلات یادگار جنگ تحمیلی در منطقه کردستان است که این نیازمند نگاه و تبعیض مثبت از سوی مدیران کشور است.

این زن دانشگاهی با بیان اینکه زنان کردستان بسیار رنج‌دیده و پرتلاش در عرصه مدیریت خانواده هستند، اعلام کرد: با توجه به اقدامات مثبت در این استان بعد از انقلاب، اما بازهم در بحث آموزش، درمان و بهداشت زنان ما نیازمند نگاه ویژه و اقدامات خاص و بیشتری هستیم که از مسوولان استانی خواهان رفع این مهم هستیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر