کد خبر: 942541
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
شواهد و اظهار نظر‌ها نشان می‌دهد در درون دولت برخی‌ها سیاست‌های ارزی بانک مرکزی را برای تسهیل رانت‌خواری آشنایان و کسان و اطرافیان‌شان زیر فشار قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند با از بین بردن استقلال بانک مرکزی، به منافع خود برسند؛ چیزی که در اظهارات دیروز رئیس کل بانک مرکزی نمود یافت. باید پرسید این چه رانت‌خواران و رانت‌جویانی هستند که می‌توانند علیه تصمیمات بانک مرکزی فضاسازی کنند. قطعا این افراد، کسان ضعیفی از خارج دولت نیستند.
سينا جعفری
مخالفت رئیس کل بانک مرکزی با تـرخیـص خودرو‌های وارداتی که پس از ۱۶ مرداد به گمرک آمده، حالا باعث ایجاد فشار از سوی برخی جریانات خاص به همتی شده است.
براین اساس، هیئت دولت در ۱۶‌دی ماه بخشنامه‌ای را با امضای اسحاق جهانگیری ابلاغ کرد که بر اساس آن کل ثبت‌سفارش‌های قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می‌شود. همچنین خودرو‌هایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شده‌اند، با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل‌ترخیص هستند. اما ۱۰ روز بعد از ابلاغ این مصوبه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی مخالفت خود را با واردات خودرو‌هایی که بدون انتقال ارز به گمرک رسیده‌اند، اعلام کرد. رئیس کل بانک مرکزی با ثبت‌سفارش و ترخیص خودرو‌های وارداتی که دارای قبض انبار هستند، بدون انتقال ارز مخالفت کرده و گفته‌است دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودرو‌های وارد شده به گمرکات را از این تاریخ به بعد نخواهد داد. واردات بدون انتقال ارز موجب می‌شود منشأ تأمین ارز جهت واردات خودرو مشخص نباشد و این در حالی است که طی ماه‌های گذشته بانک مرکزی تمام تلاش خود را مصروف آن کرده که با حاکم‌کردن نظم بر بازار ارز، حساب دخل و خرج ارزی کشور را به دست بگیرد. این در حالی است که مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص ترخیص خودرو‌های وارداتی بدون انتقال ارز، باعث بی‌نظمی جدیدی در بازار ارز خواهد شد و به نظر می‌رسد که همتی با این مخالفت عملاً می‌خواهد از بروز این بی‌نظمی در بازار ارز جلوگیری کند. اما این مخالفت رئیس کل بانک مرکزی در شرایطی است که به نظر می‌رسد همتی از سوی برخی جریان‌های خاص در داخل دولت تحت فشار است و این جریان‌ها از این مسیر به دنبال اخذ رانت از وی و مخدوش‌کردن استقلال بانک مرکزی هستند. این موضوع را می‌توان در آخرین پست اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی نیز مشاهده کرد، جایی که رئیس کل بانک مرکزی نوشت: «مردم بزرگوار کشورمان که در برابر برخی سختی‌ها و مشکلات معیشتی مقاومت می‌کنند، جولان رانت‌جویان و رانت‌سازان را نمی‌پذیرند.»
رئیس کل بانک مرکزی در این یادداشت، به صورت تلویحی از وجود برخی فشار‌ها علیه وی از سوی جریان‌های دولتی پرده بر می‌دارد و مدعی می‌شود: «جنگ اقتصادی علیه مردم ایران کمتر از یک جنگ نظامی نیست. دولت امریکا برای جبران شکست‌هایش در صحنه تحریم‌ها همواره به ابزار جنگ روانی و تبلیغاتی متوسل می‌شود، مردم عزیز ایران به خوبی به این موضوع پی برده‌اند. بنابراین مجموعه تصمیم‌گیران و رسانه‌ها نیز باید همسو با مردم، برنامه و استراتژی تبلیغاتی داشته‌باشند. در شرایط تحریم و فشار اقتصادی، طرح مشکلات و اظهار‌نظر و تحلیل خصوصاً از سوی مسؤلان باید در چارچوب استراتژی باشد.
همتی سپس تصریح کرده‌است: «رانت و فساد در شرایط تحریم تشدید می‌شود مبارزه با رانت و مراقبت از فضا‌های نفوذ رانت جویان از مسیر وضع واصلاح مقررات، واردات، صادرات، نرخ، سهمیه، توزیع و.... بسیار مهم و ضروری است. مردم بزرگوار کشورمان که در برابر برخی سختی‌ها و مشکلات معیشتی مقاومت می‌کنند، جولان رانت جویان و رانت‌سازان را نمی‌پذیرند. رسانه‌ها می‌توانند نقش برجسته‌ای ایفا کنند. بانک مرکزی نیز در این مسیر مصمم است.»

مخالفت بانک مرکزی، مصداق استقلال و مبارزه با فساد است
حال این موضوع باعث حمایت برخی چهره‌های بخش خصوصی از همتی شده و مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، اقدام رئیس کل بانک مرکزی در مخالفت با ترخیص خودرو‌های خارجی در گمرک مانده را مصداق بارز استقلال این بانک و مبارزه با فساد دانست و تأکید کرد که این روند باید تداوم داشته باشد. وی در گفت: وگو با «ایرنا» پیرامون این موضوع افزود: «از همه افرادی که ادعای شفافیت، فعالیت اقتصادی سالم و مبارزه با فساد دارند، می‌خواهم که در این زمینه اختلاف‌نظر‌ها را کنار گذاشته و از بانک مرکزی حمایت کنند.»
عضو اتاق بازرگانی گفت: باتوجه به اینکه دولت از تیرماه امسال واردات خودرو را ممنوع کرده بود، نباید از آن تاریخ خودرویی وارد کشور شده باشد. وی با بیان اینکه مصوبه اخیر دولت قرار بود تکلیف خودرو‌های وارد شده پیش از تیرماه را مشخص کند، ادامه داد: بر این اساس ترخیص خودرو‌های وارد شده بعد از این تاریخ، غیرقانونی و در حکم تشویق متخلفانی است که تخلف خود را بدون توجه به قوانین ادامه داده‌اند.
وی گفت: با توجه به اینکه افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات خودرو موجب افزایش شدید قیمت‌ها و ایجاد حاشیه سود زیاد برای واردکنندگان شده، ترخیص این خودرو‌ها رانت بزرگی برای واردکنندگان آن‌ها فراهم می‌کند که بانک مرکزی با این رانت‌خواری مقابله کرده‌است. این عضو اتاق بازرگانی در ادامه یادآور شد: اگر قرار باشد همه خودرو‌های وارداتی بدون ضوابط مشخص به یکباره وارد کشور شوند، از آنجا که ترخیص خودرو‌هایی که از محل ارز متقاضی تأمین شده‌اند نیاز به پرداخت مابه‌التفاوت به نرخ روز از سامانه «سنا» به بانک است، می‌تواند فشار تقاضا بر بازار ارز را تشدید کند و بر نرخ‌ها در بازار اثر بگذارد. نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با یادآوری ممنوعیت واردات خودرو تأکید کرد: ترخیص این خودرو‌ها کمکی به تعادل بازار خودرو نمی‌کند و در عمل به رانتی برای تعداد معدودی از واردکنندگان تبدیل می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
همتی دیر جنبیدی
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
درود بر همتی
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
نظارت کجاست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار