کد خبر: 938850
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
عبور قطار اصفهان- خوزستان از شهرکرد نه‌تن‌ها کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری می‌کند بلکه با داشتن ظرفیتی بالغ بر 7 /5 میلیون تن بار برای جابه‌جایی می‌تواند نقش بزرگی هم در اقتصاد منطقه ایفا کند
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: طرح راه‌آهــن اصفهان- چهارمحال و بختیـــاری- خوزستان که چند سالی است کلید خورده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی کشور شناخته می‌شود، قرار است با جابه‌جایی ۷/۵ میلیون تن بار و ۳ میلیون مسافر در سال تحولی بزرگ را برای منطقه ایجاد کند. بنابراین مهندسان بسیاری برای انتخاب بهترین مسیر برای این استان‌ها پای کار آمده‌اند و در ابتدای کار مسیر اصفهان-شهرکرد- اهواز را انتخاب کردند که حالا این مسیر تغییر یافته و قرار است خط راه‌آهن به جای شهرکرد از مسیری دیگری عبور کند. اتفاقی که با مخالفت شدید چهارمحال و بختیاری‌ها مواجه شده و به نظر می‌رسد این تغییر با منافع مردم این استان در تضاد باشد.

قرار بود مسیر اصفهان- شهرکرد- اهواز برای خط راه‌آهن اصفهان- چهارمحال و بختیاری- خوزستان در نظر گرفته شود و ریل قطار از مرکز هر سه استان عبور کند تا علاوه بر جابه‌جایی مسافران و کاهش حوادث جاده‌ای در این مسیر‌ها منجر به جابه‌جایی ۷/۵ میلیون تن بار در سال هم بشود. بنابراین این خط راه‌آهن به عنوان زیرساختی مهم برای توسعه صنعت گردشگری و اقتصادی استان محسوب می‌شود. با این همه مزایا به یکباره مسئولان تصمیم گرفتند شهرکرد را از مسیر حذف و بروجن و لردگان را اضافه کنند. به رغم اینکه در این دو شهرستان صنایع اقتصادی مهمی همچون صنعت مهم فولاد و پتروشیمی‌های لردگان و بروجن وجود دارد و احداث این خط راه‌آهن می‌تواند کمک بزرگی به جابه‌جایی محصولات این کارخانه‌ها کند اما نمایندگان مردم شهرستان‌‎های مختلف چهارمحال و بختیاری در مجلس ترجیح می‌دهند همچون برنامه‌ریزی قبلی این پروژه از شهرکرد عبور کند تا علاوه بر تأمین منافع اقتصادی، زیرساخت‌های گردشگری استان هم تأمین شود. در این خصوص نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «اگر قرار است پروژه راه‌آهن «اصفهان – شهرکرد» از مرکز استان عبور نکند بهتر است اصلاً وارد نشود.» اردشیر نوریان ضمن درخواست از معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص این موضوع که باید این مسئله کلیدی در جلسات تخصصی مورد بررسی قرار گیرد، می‌افزاید: «اساس توسعه در دنیا حمل و نقل است و استان در اهداف توسعه کشور و حتی روابط بین‌الملل نقش بسزایی دارد.» بنابراین نمی‌توان به همین سادگی مرکز استان چهارمحال و بختیاری را از مسیر خط راه‌آهن این استان حذف کرد. محمد خالدی، نماینده مردم لردگان در مجلس نیز با اشاره به اینکه جای زیرساخت‌های جاده‌ای در چهارمحال و بختیاری خیلی خالی است، می‌‎گوید: «مهم‌ترین جاده‌های استان نیازمند تکمیل بوده و اگر یک‌هزارم سایر استان‌ها در چهارمحال و بختیاری هزینه می‌شد بسیاری از پروژه‌ها به اتمام می‌رسید.»

شهرکرد نباید از مسیر راه‌آهن حذف شود

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است سالانه ۳ میلیون مسافر با احداث خط راه‌آهن اصفهان- چهارمحال و بختیاری- خوزستان جابه‌جا شوند که این خود تحولی بزرگ در زمینه حمل و نقل استان‌های جنوبی کشور محسوب می‌شود. با این حال همان‌طور که گفته شد، برخی از مسئولان در تلاشند این خط راه‌آهن را از مسیر اصلی خود منحرف کنند. این نیز در حالی است که مهرداد تقی‌زاده بهجتی، معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در سفر بهاره خود به شهرکرد گفته بود مطالعات اجرای این طرح بر اساس عبور خط راه‌آهن از شهرکرد تکمیل و مقدمات اجرای آن آماده شده است. در حال حاضر نیز استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص اجرای این طرح می‌گوید: «احداث راه‌آهن اصفهان- شهرکرد- اهواز مهم‌ترین اولویت توسعه این استان محسوب می‌شود.»

اقبال عباسی با اشاره به اینکه اجرای نهایی این طرح و بهره‌برداری از آن نقش بسزایی در اقتصاد استان دارد، اضافه می‌کند: «اجرای نهایی این طرح و بهره‌برداری از آن نقش بسزایی در تسریع روند توسعه‌ای مناطق مختلف کشور و این استان دارد.» مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای این طرح می‌گوید: «این پروژه خط آهن به طول ۹۲ کیلومتر در حال انجام است که زیرسازی قطعه دوم آن به طول ۲۱ کیلومتر تکمیل و پیمانکار قطعه اول این پروژه نیز انتخاب و عملیات زیرسازی آن آغاز شده است.» داریوش حسینی با اشاره به اینکه مسیریابی این طرح توسط یک شرکت کره‌ای انجام شده و نباید تغییر یابد، ادامه می‌دهد: «در این طرح چند کریدور پیشنهاد شده است، که به این ترتیب استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری از طریق راه‌آهن مرکز به پایتخت متصل می‌شوند.» گفته می‌شود این پروژه با حجم بسیار بالا و برآورد حدود ۵ میلیارد دلار جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور به حساب می‌آید. لازم به ذکر است به دلیل مهم بودن محل استقرار ایستگاه‌های راه‌آهن، توجه به دسترسی آسان مسافران، سهولت در رفت و آمد و پیش‌بینی توسعه منطقه‌ای در اطراف محل قرارگیری ایستگاه باید با دقت بررسی شود و بهترین نقاط برای توسعه زیرساختی مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار