کد خبر: 929735
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری از چند تصمیم خوب برای کامیونداران در زمینه تأمین لاستیک از جمله آزاد شدن واردات لاستیک بایاس و نیز تخصیص ارز دولتی به واردات تایر خبر داد.
بر اساس اعلام مسئولان سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، در کشور ماهانه نیاز به تأمین ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک داریم.

در پی افزایش نرخ دلار و گرانی لاستیک بار دیگر شاهد اعتراض کامیونداران در مهر ماه بودیم که در روز‌های گذشته با اجرای تمهیداتی که در خصوص جبران کمبود لاستیک اندیشیده شد، این اعتراضات تا حدود زیادی فروکش کرد و اخیراً هم معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خبر داد که تردد کامیون‌ها در جاده‌ها به حالت عادی بازگشته است. عبدالهاشم حسن‌نیا نیاز کشور به لاستیک را ماهانه ۱۰۰ هزار حلقه اعلام کرد و گفت: سه برنامه کلی برای تأمین لاستیک در دست اجرا داریم؛ از جمله کاهش تعرفه گمرکی واردات به ۵ درصد و تسریع در ترخیص لاستیک‌های باقی مانده در گمرک، واگذاری لاستیک‌های متعلق به سازمان اموال تملیکی به سازمان راهداری با هدف توزیع بهینه میان رانندگان و نهایتاً نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسریع در فروش لاستیک‌های تولید داخل افزایش خواهد یافت.
در همین راستا، داریوش امانی، معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز از برنامه‌های دیگر این سازمان برای افزایش دسترسی رانندگان به لاستیک خبر داد.

داریوش امانی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه واردات لاستیک بایاس (نخی) که تا پیش از این از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف حمایت از تولید داخل ممنوع بود، آزاد شده است، افزود: اگرچه لاستیک‌های رادیال (سیمی) از قدرت، طول عمر و کیفیت بیشتری برخوردارند و وزارت صمت قبلاً واردات آن‌ها را آزاد کرده بود، اما واردات لاستیک‌های نخی نیز با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد سال و کاهش خطرات احتمالی این نوع لاستیک‌ها که قبلاً در فصول گرم سال دیده می‌شد، آزاد شده است.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بازار لاستیک با اجرای این تمهیدات متعادل می‌شود، گفت: با تدبیر دولت، لاستیک جزو کالا‌های اساسی قرار گرفت و از این پس با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات آن انجام می‌شود.

کاهش تعرفه گمرکی واردات لاستیک
امانی ادامه داد: همچنین با مصوبه دولت، تعرفه گمرکی واردات لاستیک ۲۱ درصد کاهش یافته و از ۲۶ درصد به ۵ درصد رسیده است. به گفته وی، همچنین اختلافات اداری میان وزارت صمت و گمرک در قضیه واردات لاستیک برطرف شد و کسانی که قبلاً لاستیک وارد کرده بودند، توانستند با دستور معاون اول رئیس‌جمهور، بخش زیادی از بار خود را از گمرک ترخیص کنند. امانی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که برای جبران کمبود لاستیک انجام شد، این بود که تا پیش از این افراد خاصی که تحت حمایت انجمن واردکنندگان تایر بودند، می‌توانستند لاستیک وارد کنند و اگر افرادی غیر از این‌ها می‌خواستند اقدام به واردات لاستیک کنند حتی اگر توان مالی هم داشتند، نمی‌توانستند؛ این مصوبه اخیراً تأیید و به سازمان راهداری و دیگر دستگاه‌های مربوطه برای رفع انحصار واردات لاستیک ابلاغ شده است و هر فردی مایل باشد، می‌تواند اقدام به واردات لاستیک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار