کد خبر: 926825
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
احساس نیاز دانش‌آموزان عطش ناشران کتاب های کمک‌آموزشی را بیشتر کرده است. ناشرانی که سودهای میلیاردی به جیب می‌زنند و در مقابل موجب هجوم خانواده‌ها با تبلیغات فراوان برای خرید می‌شوند. آنچنان که اگر ناشران بخواهند در طول سال چند صد جلد از کتاب های کمک آموزشی را بفروشند؛ آن میزان در هفته اول و دوم مهر که هنوز کتاب های اصلی توسط معلمان آموزش داده نشده، خریداری می‌شوند و در این میان هزینه‌هایی به دوش خانواده‌ها گذاشته می‌شود.

جوان آنلاین: احساس نیاز دانش‌آموزان عطش ناشران کتاب های کمک‌آموزشی را بیشتر کرده است. ناشرانی که سودهای میلیاردی به جیب می‌زنند و در مقابل موجب هجوم خانواده‌ها با تبلیغات فراوان برای خرید می‌شوند. آنچنان که اگر ناشران بخواهند در طول سال چند صد جلد از کتاب های کمک آموزشی را بفروشند؛ آن میزان در هفته اول و دوم مهر که هنوز کتاب های اصلی توسط معلمان آموزش داده نشده، خریداری می‌شوند و در این میان هزینه‌هایی به دوش خانواده‌ها گذاشته می‌شود. از سوی دیگر، افرادی که درست تصمیم نمی‌گیرند، معلمان هستند، چرا که گاهی از کتاب ها کمک آموزشی استفاده می‌کنند و معتقدند که این کتاب ها چیزهایی دارند که آنها بلد نیستند و باید حتما مورد استفاده قرار گیرند. روزنامه آرمان گزارشی از بازار مکاره کتاب‌های کمک درسی نوشته است که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:

طی چند سال اخیر کتاب های درسی به قدری پیچیده شده‌اند که گاهی ناشران در کنار کتاب های درسی به انتشار کتاب های کمک آموزشی برای فهم بهتر مطالب می‌پردازند. گرچه دست‌های پشت پرده در حوزه کتاب های کمک ‌آموزشی تجارتی را رقم زده است، اما همیشه این گونه نیست که کتاب های کمک ‌آموزشی به ضرر نظام آموزش تمام شود. در واقع می‌توان گفت که کتاب های کمک آموزشی همیشه تهدید نیستند و در مواردی فرصت هم به حساب می‌آیند و نکات خوبی دارند. بنابراین باید از دید مثبت هم نگاشته شوند. این در حالی است که هر سال شاهد هستیم دانش‌آموزان پس از قبولی در کنکور کتاب های کمک درسی را به کتابخانه مدارس می‌سپارند و بقیه را دور می‌ریزند. از این رو باید نظارت‌ها را در این حوزه بیشتر کنیم، چراکه انتشار بی‌وقفه کتاب های کمک درسی آن هم قبل از توزیع کتاب های اصلی در میان دانش‌آموزان ضربه‌زننده است و باید دست مافیا را از بازار آموزشی کوتاه کرد.

تبلیغات بی‌رویه کتاب های کمک آموزشی

عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره تجارت بزرگ در حوزه کتاب های کمک‌آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار «آرمان» می‌گوید: «این روزها شاهد افزایش چشمگیر تجارت آموزشی هستیم. این در حالی است که هنوز کتاب های درسی توزیع نشده ورود گسترده کتاب های کمک آموزشی و تبلیغات گسترده پیرامون آن وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد.»

فاطمه سعیدی می‌افزاید: «سوالی که مطرح می‌شود و لازم است به ویژه از سوی وزارت آموزش و پرورش به آن پاسخ داده شود این است که آیا موسسات آموزشی از محتوای کتاب های برای پایه‌ها اطلاع دارند که پیش از توزیع اقدام به چاپ کتاب‌های کمک آموزشی کرده‌اند؟ در حالی که هم مجلس و هم دولت خواستار کنترل تبلیغات بی‌رویه هستند، اما صدا و سیما با رویکرد کسب درآمد بیشترین حجم آگهی بازرگانی خود را به این موسسات اختصاص می‌دهد.»

او بیان می‌کند: «صداوسیما کمترین اهمیتی به وجه مخرب این آگهی‌ها نمی‌دهد. و تنها راهی که داریم مراجعه به هیات نظارت بر صدا و سیما است. به موازات آن تلاش خواهیم کرد از طریق ابزارهای قانونی که مجلس در اختیار دارد، جلوی این روند را بگیریم. امیدواریم که با توجه به همراهی دولت و مجلس در این زمینه بتوانیم اقدامی انجام دهیم که بازار مکاره این تجارت را کنترل کنیم.»

مولفان کتاب های درسی، نویسندگان کتاب های کمک‌آموزشی هستند

مهدی بهلولی، کارشناس آموزشی با اشاره به این مسئله که تجارت در حوزه کتاب های کمک آموزشی چیز جدیدی نیست و حداقل دو سه دهه‌ای است که ما با این مساله رو به‌ رو هستیم، می‌گوید: «بنده حتی می‌خواهم این نکته را اضافه کنم که برخی نویسندگان کتاب های درسی کتاب های کمک آموزشی را نیز می‌نویسند. حال سوال اینجاست که چگونه هنوز کتاب درسی به ویرایش نهایی نرسیده کتاب کمک درسی منتشر می‌شود؟ در حالی که تعدادی از معلمان باید نظر بدهند تا نسخه نهایی بیرون بیاید. به نظر بنده آموزش و پرورش در این زمینه سهل‌انگاری می‌کند، یعنی آموزش و پرورش حداقل می‌تواند برای مولفان کتاب های درسی محدودیت‌هایی را ایجاد کند که با موسسات کتاب های کمک آموزشی همکاری مستقیم نداشته باشند یا حداقل بفهمند که کتاب های کمک آموزشی از کجا درز پیدا می‌کند.»

این کارشناس آموزشی اظهار می‌کند: «در واقع آموزش و پرورش سیاستگذاری نمی‌کند،‌ بلکه برخی سیاست‌های آموزشی از بیرون به آن تحمیل می‌شوند و آموزش را به این سمت و سو می‌کشانند. این در حالی است که تاکید بر فضای آموزش کمی به زیان آموزش و دانش‌آموزان است، اما چنین روندی همچنان ادامه دارد و ما تغییری در آن نمی‌بینیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار