کد خبر: 917961
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
تنها ۳ درصد دارو‌ها وارداتی هستند، گرانی معنا ندارد
بیژن یانچشمه
در حالی وزیربهداشت از نگرانی در حوزه دارو بر اثر تشدید تحریم می‌گوید که به گفته مسئولان حدود ۹۷ درصد دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شود. برخی کمبود‌ها و نگرانی‌های دارویی در کشور سبب سرگردانی بیماران شده است. در همین رابطه یک نماینده مجلس از ورود کمیسیون بهداشت و درمان به موضوع آشفتگی موجود در بازار دارو خبر داد.
مسعود پزشکیان در واکنش به اظهارنظر وزیر بهداشت مبنی بر تأثیرگذاری شدید تحریم‌ها از آبان‌ماه، معتقد است، کسری اعتباراتی که در حوزه سلامت وجود دارد ارتباطی با اعمال تحریم‌ها ندارد، به‌ویژه دارو و تجهیزات پزشکی که در لیست تحریم‌ها نیست، اما به طور غیرمستقیم تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: در پی بروز تحریم‌ها ممکن است، حمل‌و‌نقل دریایی و جابه‌جایی ارز با مشکل مواجه شود. بنابراین این موضوع بر روند تأمین دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی هم اثرگذار خواهد بود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت باید به دنبال راهی باشد تا از طریق حمل‌و‌نقل زمینی نیاز بخش دارو و تجهیزات پزشکی کشور را تأمین کند. از سوی دیگر ۹۷ درصد دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و لازم است که دولت اعتبارات موردنیاز این بخش را تخصیص دهد تا شرکت‌های تولیدکننده این ملزومات سرپا بایستند و مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند و این در حالی است که وزارت بهداشت مبالغ زیادی به این شرکت‌ها بدهی دارد. این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: آشفتگی کنونی در بازار دارو ناشی از نحوه مدیریت روند تولید یا واردات دارو است، چراکه وقتی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نتوانند مواد اولیه تهیه کنند، طبیعی است عرضه دارو و تجهیزاتی که باید تولید کنند در بازار کاهش پیدا می‌کند و اگر بخواهند این کمبود‌ها را به گردن تحریم‌ها بیندازند، جای سؤال دارد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآورشد: هم‌اکنون تنها ۳ درصد از دارو‌های موجود در بازار که مربوط به بیماری‌هایی همچون، سرطان و سایر بیماری‌های خاص می‌شود، وارداتی بوده که از مجاری خاص و با تأمین ارز مورد نیاز این بخش تأمین می‌شود و اعمال تحریم‌ها بر این روند نیز تأثیری نخواهد داشت.
از سوی دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به موضوع آشفتگی موجود در بازار دارو بعد از تعطیلات مجلس خبر داد و تأکید کرد: تأمین دارو از تهیه غذا برای مردم واجب‌تر است. احمد حمزه، در مورد هشدار رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنایع دارویی در رابطه با آشفتگی موجود در بازار دارو گفت: دولتمردان باید با تأمل بیشتری برای رفع این مشکل تدبیری بیندیشند و ارزی را که با این سختی وارد کشور می‌شود، به تأمین کالا‌های اساسی که یکی از واجبات آن دارو است، تخصیص دهند. وی در بیان علل بروز مشکل در زمینه تأمین داروی مورد نیاز کشور در شرایطی که هنوز تحریم‌ها تأثیر خود را نشان نداده‌اند، تصریح کرد: وقتی تجارت ضعیف شود هر راهی برای سوءاستفاده باز می‌شود، کما اینکه ممکن است برخی واردکنندگان، دارو‌های وارد شده را در بازار آزاد به فروش برسانند. این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: متأسفانه یکی از مشکلات کنونی کشور عدم نظارت صحیح بر روند واردات کالا‌های اساسی و نحوه عرضه آنهاست و آشفتگی‌های موجود در بازار دارو نیز ریشه در همین موضوع دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار