کد خبر: 908205
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
«پمپئو» همان پهلوان‌پنبه‌ای که از سر عجز به سردار سلیمانی نامه نوشت، حال در تبلیغات نمایشی، راهبرد آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام را تشریح کرد.
به گزارش جوان آنلاین، «پمپئو» همان پهلوان‌پنبه‌ای که از سر عجز به سردار سلیمانی نامه نوشت، حال در تبلیغات نمایشی، راهبرد آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام را تشریح کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا که به چهره ضد ایرانی شهرت دارد روز گذشته در توییتی اعلام کرد ساعت‌17 به وقت تهران یک راهبرد تازه درباره سیاست جدید ایالات‌متحده در قبال رژیم ایران را اعلام خواهد کرد. او سپس در اندیشکده «هریتیج» حاضر شد تا از راهبرد این کشور در قبال ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای رونمایی کند.سه‌شنبه 18‌اردیبهشت بود که رییس‌جمهوری آمریکا رسماً خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را اعلام کرده بود و حالا «مایک پمپئو» از استراتژی جدید این کشور در قبال ایران سخن گفت. به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا در ابتدا در دفاع از خروج واشنگتن از برجام گفت که این توافق جهان را در معرض تهدیدات گوناگون قرار داده بود. پمپئو مواضع قبلی آمریکا درباره ایران،حملات موشکی به ریاض و مواضع اسرائیل در جولان را تکرار کرد.
آمریکا که از نتایج انتخابات در لبنان و پیروزی مقاومت هراسان و نگران است حال پمپئو مدعی شد که اکنون لبنان به جایی راحت‌تر برای حزب‌الله تبدیل شده که توسط ایران کاملاً مسلح شده است. ایران همچنین هزاران نیرو به سوریه اعزام کرده است.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ایران را به «دروغگویی» درباره برنامه هسته‌ای خود متهم کرد
پمپئو ایران را به سوءنیت در برجام متهم کرد و بر اساس اسناد ارائه‌شده از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وزیر امور خارجه ایران را به دروغ‌گویی متهم کرد. پمپئو در این سخنرانی، مدعی شد که «ایران از مزایای اقتصادی برجام برای پیش بردن مواضع خود در قبال منطقه استفاده کرد و برای مردم ایران کاری نکرد.»
البته این عصبانیت بیش از حد پمپئو به‌خاطر ماندن ایران در برجام و مذاکره با گروه 1+4 است؛ حال آمریکا سر خود را بی‌کلاه می‌بیند و درصدد است با عرض اندام و تکرار مواضع همیشگی و دروغین خود در فرایند این مذاکرات مزاحمت ایجاد کند. به ادعای او، ایران در عراق و سوریه اقدام به حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی کرد. وزیر خارجه آمریکا اتهام‌زنی‌های خود را فراتر از منطقه برد و مدعی شد که ایران در قلب اروپا به‌دنبال اقدامات تروریستی بوده است.
این مقام ارشد آمریکایی، در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس خود مدعی شد که ایران از القاعده حمایت کرده است.
وزیر خارجه دولت ترامپ، در ادامه این سخنرانی تند خود مدعی شد که برجام نتوانسته جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور را متوقف کند. وی افزود: ما اکنون خارج از برجام، مانع از دستیابی ایران به بمب اتمی خواهیم شد.
وزیر خارجه آمریکا گفت که این کشور درصدد اعمال فشارهای حداکثری تحریمی علیه ایران است، تحریم‌هایی که شدیدترین تحریم‌ها خواهد بود.
پمپئو گفت که آمریکا با همکاری متحدان این کشور مانع از «تسلط ایران در خاورمیانه» خواهد شد.
وی سپس هدف آمریکا از یک توافق جدید با ایران را حفاظت از مردم آمریکا خواند. توافق جدید مورد نظر آمریکا با ایران که پمپئو آن را اعلام کرد شامل درخواست‌ها و بندهای زیر است:
۱- ایران باید به آژانس گزارش کاملی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ارائه کند و از این اقدامات دست بکشد و به شکلی که قابل راستی‌آزمایی باشد برای همیشه برنامه نظامی هسته‌ای خود را کنار بگذارد.
۲- ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به‌دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نرود و تاسیسات آب سنگین خود را ببندد.
۳- ایران باید به بازرسان آژانس اجازه بازدید از همه سایت‌های خود در سراسر کشور را بدهد.
۴- ایران باید به برنامه موشک‌های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.
۵- ایران باید شهروندان آمریکایی و همچنین شهروندان متحدان و شرکای ما را که در ایران زندانی، مفقود یا در بازداشت هستند، آزاد کند.
۶- ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین پایان بدهد.
۷- ایران باید به حاکمیت عراق احترام بگذارد و به دولت این کشور اجازه خلع‌سلاح شبه‌نظامیان شیعه را بدهد.
۸- ایران همچنین باید به حمایت نظامی خود از حوثی‌ها پایان دهد و در راستای یک راه‌حل صلح‌آمیز در یمن گام بردارد.
۹- ایران باید همه نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.
۱۰- ایران باید به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه پایان دهد.
۱۱- ایران باید به حمایت سپاه قدس از گروه‌های تروریستی و شرکای شبه‌نظامی خود پایان بدهد.
۱۲- ایران باید رفتارهای تهدید‌کننده علیه همسایگان خود را کاهش دهد، چرا که بسیاری از آن‌ها متحدان آمریکا هستند. این مساله شامل تهدیدات ایران برای نابودی اسرائیل و شلیک موشک به خاک عربستان و امارات متحده عربی نیز می‌شود.

ذوالنور: شرط و شروط گذاشتن برای ایران بی‌معنا است
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به سخنان تهدیدآمیز وزیرخارجه آمریکا نسبت به کشورمان به روزنامه «صبح‌نو» گفت: اینکه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یک تهدید مطرح می‌کند نهایت اغواگری و فریب افکار عمومی است تا بتواند به اهدف شوم خودش دست یابد.
ذوالنوری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از بدو شکل‌گیری خود تعرضی به هیچ کشوری نداشته است، افزود: ایران اسلامی در موضوع هسته‌ای خود که به آن اتهامات واهی می‌زنند اثبات کرده است که همه همکاری‌های لازم با آژانس اتمی و شخص آمانو داشته است و حتی در 11 گزارشی که آژانس اعلام کرده است بر صلح‌آمیز بودن و همکاری ایران تاکید شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اینکه آمریکا اتهاماتی را به ایران نسبت می‌دهد بر همان اساس اغواگری و فریب افکار عمومی است که اشاره کردم که با همسویی صهیونیست‌ها و دشمنان ایران اسلامی صورت می‌گیرد. بهتراست تاکید کنم که این‌گونه سخنان حنایی است که بی‌رنگ شده است.
وی با اشاره به اینکه شرط و شروط گذاشتن برای ایران بی‌معناست، یادآور شد: کشور ما عضو ان‌پی‌تی است و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی فعالیت‌هایی را که از سوی این سازمان به رسمیت شناخته شده است بگیرد چرا که تمام شروط و محدودیت‌ها را رعایت کرده و پذیرفتن ان‌پی‌تی به معنای ثبت‌شدن حق ایران است.
این نماینده مجلس، تصریح کرد: اگر پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنانش عنوان می‌کند که ایران باید از یمن یا سوریه خارج شود باید گفت کسانی باید از سوریه خارج شوند که نظری خلاف حاکمیت سوریه دارند. جمهوری اسلامی ایران به دعوت حاکمیت سوریه در این کشور حضور پیدا کرده است و تا زمانی که این درخواست باشد در کنار آن‌ها هستیم.
وی تاکید کرد: برخلاف تهدیدهای وزیر خارجه آمریکا از حزب‌الله لبنان هم حمایت می‌کنیم چرا که تشکلی است که مورد حمایت دولت لبنان است و با رأی مردم بیشترین کرسی پارلمانی را به‌دست آورده است. بهتر است پمپئو بداند که ایران اسلامی برای حضور و بازیگری خود در منطقه از هیچ کشوری اجازه نمی‌گیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به فعالیت‌های موشکی کشورمان، اظهار داشت: فعالیت موشکی ما دفاع‌محور است و برای برد موشکی ما تا هر‌جا تهدید وجود داشته باشد، حق دفاع داریم. ادیان الهی، وجدان و عرف هم بر همین موضوع تاکید دارد که هر کسی دچار تهدید است؛ حق دفاع دارد.
ذوالنوری افزود: آقای پمپئو بهتر است بداند که نه تنها از آمریکا اجازه نمی‌گیریم بلکه حق هرگونه دخالت و فضولی در کشور را به آمریکا و متحدانش نمی‌دهیم. جمهوری اسلامی ایران به ثبات و صلح منطقه می‌اندیشد و در این راه همکاری‌های خود را با همسایگانش ادامه می‌دهد.

رحیمی: مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا اساساً تعریف نشده است که آمریکا شرط می‌گذارد
آقای علیرضا رحیمی، دیگر عضو کمیسیون هسته‌ای در گفت‌وگو با «صبح‌نو» اظهارات ضد ایرانی پمپئو را ناشی از شکست پروژه‌های آمریکا پس از برجام در ایران دانست و گفت: آن‌ها به‌دنبال زیاده‌خواهی و گرفتن امتیاز بیشتر از ایران هستند. یعنی همان برد-‌باخت (‌برد برای آمریکا و باخت برای ایران). رحیمی شروط آمریکا برای مذاکره را غیرقابل‌قبول دانست و گفت: اساساً چنین مواردی در چارچوب سیاست خارجی ایران نیست و آمریکا وجاهت حقوقی برای مذاکره مجدد با ایران را ندارد.
وی تاکید کرد: مدل مذاکره آمریکا قابل قبول نیست چراکه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا اساساً تعریف نشده است.
این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: ادعای پمپئو درباره فشار اقتصادی نیز بی‌جواب خواهد ماند چراکه ایران در این زمینه تلاش خواهد کرد تضمین‌های مناسب از اتحادیه اروپا بگیرد.

منبع: صبح نو

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
به موقعش شرط پذیر خواهد شد . برخی نمایندگان فاقد صلاحیت مجلس در افول اقتصاد کشور و بیکاری مستقیما مقصر هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار