کد خبر: 898429
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
در سايه عدم اجراي اقدامات پيشگيرانه  و تامين واکسن مورد نياز
در کنار گزارشات ناخوشايند شيوع بيماري آنفولانزاي فوق حاد پرندگان در استانهاي مختلف که صنعت مرغ و تخم مرغ کشور را با چالش جدي روبرو کرده ، در استانه فرارسيدن فصل بهار و افزايش دماي هوا، هشدار ها در خصوص شيوع تب برفکي هم از سر گرفته شده است. بيماري که طي سالهاي اخير به دليل تحميل خسارت هاي اقتصادي کلان ، طاعون صنعت دامداري لقب گرفته است! اين در شرايطي است که بنا به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس به دليل عدم حمايت هاي دولت از دامداران براي جبران خسارت دام هاي تلف شده بر اثر تب برفکي در سال گذشته تامين گوشت قرمز مورد نياز کشور با محدوديت هايي روبروست. وضعيتي که با جولان مجدد بيماري تب برفکي در سال 97 مي تواند صنعت غذايي کشور را به چالش بکشد. ضمن اينکه وضعيت تامين واکسن و انجام مايه کوبي دام ها در مقابل اين بيماري نيز همچنان با مشکلات ديرينه روبروست.

نويسنده: مريم احمدي

 طي يک دهه اخير تب برفکي که سالهاست بيماري بومي ايران تلقي مي شود  در فصول مختلف سال به ويژه در بهار و تابستان صنعت دامداري استانهاي مختلف غربي، مرکزي ، شمال غربي و جنوبي را درگير کرده و به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده‌های دامی محسوب می شود. از انجا که تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده‌های خام دارد. در شرايطي که هشدارها از احتمال شيوع مجدد اين بيماري در هفته هاي اتي خبر ميدهد، بسياري از استانها از جمله کردستان، کرمانشاه، لرستان، اذربايجان غربي، اذربايجان شرقي با کمبود واکسن براي مايه کوبي دام هايشان روبرو هستند.

اين در حالي است که چند ماه پيش مدیرکل دفتر مدیریت بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی نسبت به کمبود واکسن تب‌برفکی هشدار داده و بر لزوم تامين واکسن مورد نياز از کارخانه هاي داخلي و حتي واردات تاکيد کرده بود.

داریوش جهان‌پیما با بيان اينکه مشکل اصلی در مدیریت و مبارزه با بیماری‌هایی مانند تب برفکی، کمبود تولید و تامین واکسن مورد نیاز است  افزود: ظرفیت تولید داخلی مجموعه‌هایی مانند موسسه رازی و شرکت‌های بخش خصوصی کفاف نیاز داخلی را نمی‌دهد و در این راستا توسعه شرکت‌های تولیدکننده داخلی در دستور کار قرار گرفته است تا با تشویق و حمایت از آنها بتوانیم تولید داخلی این محصول را افزایش دهیم!

وی با بیان اینکه وضعیت بیماری تب برفکی چندان حاد نیست و می‌تواند با تامین به موقع واکسن تحت کنترل مناسب قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در گذشته تنها موسسه رازی بود که این واکسن را تولید می‌کرد اما تولید آن به اندازه نیاز داخلی نبود و حالا  یک شرکت خصوصی با قرارداد سه‌جانبه بین سازمان دامپزشکی و موسسه رازی به مجموعه تولید واکسن تب برفکی اضافه شده  و براي تامين واکسن احتمالا مشکلي نخواهيم داشت. اين در حالي است که چند روز بعد، رییس سازمان دامپزشکی کشور از واردات واکسن تب برفکی به‌علت کمبود تولید داخلی خبر داد.

مهدی خلج گفت: به دلیل اینکه شرکت های تولید کننده واکسن تب برفکی موفق به برطرف کردن نیاز کل کشور نشدند ما مجبور به واردات این نوع واکسن برای درمان دام ها شدیم. طبق اظهارات اين مسئول از 6 ماه پيش توليد واکسن تب برفکي به طور جدي در مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی و شرکت روناک کردستان ادامه داشته و در خصوص واردات اين واکسن از کشور روسيه نيز رايزني شده است. در حالي که طبق اظهارات اين مسئول انتظار مي رفت  با ورود موج احتمالي تب برفکي وضعيت تامين واکسن به حد مطلوبي برسد گزارشات از استان هاي کردستان، لرستان ، اذربايجان غربي و اذربايجان شرقي از کاهش سطح مايه کوبي دام ها به دليل نبود واکسن  خبر مي دهد!

چالش تامين گوشت و تعطيلي گاوداري ها

کمبود واکسن از يک سو و عدم حمايت دولت در جبران خسارت دامداران به ويژه روستانشينان دامداران و صاحبان گاوداري ها را با مشکلات مالي عديده اي روبرو کرد .تا انجا طبق گزارشات تعداد واحدهاي دامداري تعطيل شده در يک دهه اخير از رشد 30 دردصدي برخودار بوده است. وضعيتي که در برخي استانها از جمله اذربايجان غربي سبب ايجاد چالش در بازار تامين گوشت قرمز شده است.

جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در اين خصوص گفت: به علت اینکه دولت تسهیلاتی را برای جایگزینی دام‌های تلف شده بر اثر تب برفکی در اختیار کشاورزان و دامداران قرار نداده، در زمینه تامین نیاز گوشت قرمز کشور دچار مشکل هستیم.

وي با اشاره به نیاز به واردات و عرضه گوشت قرمز به بازار کشور افزود: مسئول تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی است و باید آمار میزان تولید و مصرف را تهیه کند و با انجام مقایسه نیاز کشور را بدست آورد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی گفت:با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بر اثر شیوع بیماری تب برفکی که در کشور حادث شد تعداد زیادی از دام‌های سبک و سنگین تلف شدن و همچنین به علت اینکه دولت تسهیلاتی را برای جایگزینی در اختیار کشاورزان و دامداران قرار نداد در زمینه تامین نیاز گوشت قرمز کشور دچار مشکل هستیم و به واردات آن نیاز داریم تا در ایام عید با کمبود گوشت مواجه نباشیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار