کد خبر: 878665
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
سخنگوي سازمان انرژي اتمي:
بازرسی از سایت‌های نظامی خبرسازی رویترز / بود موضوع بازرسي از مراكز نظامي كشورمان يك بار براي هميشه بسته و به مُهر شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ممهور شده است.
موضوع بازرسي از مراكز نظامي كشورمان يك بار براي هميشه بسته و به مُهر شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ممهور شده است. 
بهروز كمالوندي، سخنگو و معاون امور بين‌الملل سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگويي اختصاصي با خبرگزاري صداوسيما، در پاسخ به اين پرسش كه آيا آقاي آمانو زمينه‌ساز مطالبات غيرقانوني امريكا براي بازرسي از مناطق نظامي ايران است، گفت: متأسفانه رويترز در اين باره خبرسازي كرد و اصلاً اين طور نبود كه مواضع آقاي آمانو اينگونه باشد، او اعلام كرد: موضوعي به عنوان بازرسي از مراكز نظامي در برجام وجود ندارد.  يوكيا آمانو ديشب در رأس هيئتي وارد تهران شد. رئيس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار است امروز با دكتر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ديدار و گفت‌وگو گند. 

كمالوندي افزود: اين موضوع نه فقط در برجام، بلكه در پروتكل الحاقي و پادمان نيز مطرح نيست، آنچه اهميت دارد اين است كه در مراكزي كه فعاليت‌هاي هسته‌اي صورت مي‌گيرد، آژانس مي‌تواند در خواست كند و دسترسي داشته باشد و طبعاً اگر جايي فعاليت هسته‌اي وجود ندارد خودبه خود از موضع درخواست‌هاي آژانس خارج مي‌شود و نه فقط، درخواست دسترسي به حوزه نظامي بلكه بسياري حوزه‌هاي ديگر نيز شامل اين رويه مي‌شود. 
   
موضوع ورود به سايت‌هاي نظامي، انحرافي است
كمالوندي ادامه داد: وقتي در جايي هيچ‌گونه فعاليت هسته‌اي صورت نمي‌گيرد، دليلي بر ورود به آنجا وجود ندارد، در سال‌هاي گذشته در رسانه‌هاي بين‌المللي با تبليغات بي پايه، وانمود كردند در سايت پارچين فعاليت‌هايي صورت مي‌گيرد و در نهايت مجبور شديم، يك بار براي هميشه به اين موضوع پايان دهيم كه چنين اتفاقي هم افتاد و اين پرونده بسته شد و شوراي حكام نيز آن را تأييد كرد. 

معاون سازمان انرژي اتمي افزود: بر اين اساس در آن مقطع دسترسي مديريت شده‌اي در حد نمونه برداري داديم و اين پرونده بسته شد. پس موضوع ورود به سايت‌هاي نظامي، موضوعي انحرافي است تا بتوانند صداهاي مخالفي در ايران ايجاد كنند و با مبنا قرار دادن همان صداهاي مخالف، درخواستي را روي ميز قرار دهند. وي تأكيد كرد: بايد بسيار مراقب باشيم كه گرفتار اينگونه فضاسازي‌هاي رسانه‌اي نشويم چون اكنون در آژانس چيزي به نام بازرسي از سايت‌هاي نظامي مطرح نيست و هيچ‌گاه نيز نخواهد بود زيرا فعاليت‌هاي هسته‌اي ما متمركز بر سايت‌هاي اعلام شده است كه اطلاعاتش را به آژانس داده‌ايم. وي گفت: بر اين اساس هيچ دليلي وجود ندارد كه بخواهند به جاهاي ديگر اعم از نظامي و غيرنظامي دسترسي داشته باشند. 
    
آژانس تحت تأثير فشارهاي سياسي قرار نگيرد
سخنگو و معاون امور بين‌الملل سازمان انرژي اتمي تأكيد كرد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي وظايفش را حرفه‌اي، مستقل و بدون پذيرش فشارهاي سياسي به درستي انجام دهد. بهروز كمالوندي تصريح كرد: آژانس به علت ساختارش به طور مستمر تحت فشار قرار دارد؛ شوراي حكام آژانس مانند شوراي امنيت سازمان ملل متحد اعضاي دائم دارد كه بخش مهمي از بودجه اين نهاد را تأمين مي‌كند و ممكن است از طرق مختلف به آن فشار بياورند؛ همچنانكه امريكا با فشارهاي فراوان به يونسكو، كمك هايش را به اين نهاد بين‌المللي قطع كرد و از آن بيرون آمد. وي اين فشارها به آژانس را سياسي دانست و افزود: انتظار ما اين است كه اين نهاد بين‌المللي وظايفش را حرفه‌اي و مستقل به درستي انجام دهد همچنانكه به طور مستمر در جلسه با مسئولان آژانس بر اين موضوع تأكيد كرده‌ايم. 
    
سفر آمانو مي‌تواند برجام را تقويت كند
كمالوندي همچنين درباره اهداف و برنامه سفر مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران گفت: ما به طور دوره‌اي با مسئولان آژانس ديدار و گفت‌وگو مي‌كنيم،  چنانكه اخيراً آقاي صالحي با وي ديدار داشت و در مناسبت‌هاي مختلف با مسئولان اين نهاد درباره موضوعات مختلف مانند مسائل مرتبط با برجام، موضوعات پادماني و مسائل پروتكلي ديدار و گفت‌وگو مي‌كنيم. معاون سازمان انرژي اتمي با اشاره به طرح مباحث مخالف برجام از جانب هيئت حاكمه امريكا و رويدادهاي مرتبط با آن افزود: سفر آقاي آمانو مي‌تواند تلاشي براي تقويت برجام و بااهميت باشد. وي در پاسخ به اينكه مقامات كشورمان از آقاي آمانو براي دفاع از حقوق هسته‌اي كشورمان در برابر هجمه‌هاي امريكا چه انتظاري دارند اظهار داشت: انتظار ما اين است كه آژانس وظايف حرفه‌اي‌اش را انجام دهد كما اينكه تاكنون انجام داده و در هشت گزارش، پايبندي كشورمان را به برجام اعلام كرده است. كمالوندي افزود: تعهداتي را كه پذيرفته‌ايم انجام مي‌دهيم گرچه اجراي اين تعهدات منوط به اين است كه طرف‌هاي مقابل هم تعهداتشان را تمام و كمال انجام دهند.

 وي گفت: پس از روي كار آمدن ترامپ به علت مواضعي كه او اتخاذ كرد، برخي مخالفت‌ها در داخل امريكا و حتي در عرصه بين‌الملل با مواضع او و در حمايت از برجام در كشورهاي مختلف و حتي در اتحاديه اروپا شكل گرفت؛ البته ما سياست‌هاي خود را بر اين اساس تنظيم نمي‌كنيم؛ سياست‌هاي ما صرف نظر از حمايت‌هاي ديگر كشورها مستقل است و آنچه فكر مي‌كنيم اصولي است انجام مي‌دهيم. سخنگوي سازمان انرژي اتمي افزود: خوشبختانه مي‌بينيم كه اقبال بسيار خوبي در حمايت از برجام در سطح جهاني شكل گرفته و اين سبب اقدامات متناقض هيئت حاكمه امريكا شده است و مواضع‌شان قطعاً به خودشان نيز كمكي نمي‌كند. كمالوندي با اشاره به اجراي كامل تعهدات كشورمان و تأييد هشت باره آن از جانب آژانس تأكيد كرد: از طرف‌هاي مقابل، آژانس، اتحاديه اروپا و كشورهاي مختلف انتظار داريم كه آنها نيز تعهداتشان را انجام دهند. 
    
ادعاهاي امريكايي‌ها قابل اعتنا نيست
وي همچنين درباره مطالبه تشديد بازرسي‌هاي هسته‌اي از كشورمان از جانب شماري از سناتورهاي امريكايي گفت: 13 سناتور چنين درخواستي را مطرح كردند، آنان ممكن است خواسته‌هايشان را به ذهن يا به زبان بياورند و در اين مورد ممكن است حتي آن را در قالب قطعنامه يا قانون تصويب كنند، اما آنچه اهميت دارد اين است كه جمهوري اسلامي ايران سياست‌هاي خودش را دارد. كمالوندي افزود: در مباني ما هيچ گاه مسئله سلاح هسته‌اي مطرح نبوده و نيست و ما در اين خصوص فتوا داريم بنابراين، اين مطالبي كه بيان مي‌شود براي فضاسازي در عرصه بين‌المللي است زيرا عملاً در وضعي قرار گرفته‌اند كه نمي‌توانند از تبليغات 10 - 12 ساله‌اي كه روي آن كار كردند استفاده كنند. معاون سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: آنان سعي مي‌كنند كه فضاي تبليغاتي عليه كشورمان را در سطح رسانه‌اي و بين‌المللي احيا كنند اما تلاش بيهوده‌اي است. وي اينگونه ادعاها را غيرقابل اعتنا دانست و در عين حال توصيه كرد: رسانه‌هاي ما در اين خصوص روشنگري كنند كه اين پرونده چه مسيري را طي كرده است و اكنون در چه وضعي قرار داريم. همچنين بايد بيان كنيم كه بسياري از اين اتهاماتي كه قبلاً مطرح بود پاك شده و كشورمان به تعهداتش پايبند بوده است همچنانكه آژانس با بازرسي‌هاي بسيار از مراكز هسته‌اي كشورمان هر سه ماه يك بار در هشت گزارش اين پايبندي را تأييد كرده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار