کد خبر: 878022
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
بهره‌برداری نصفه و نيمه از فرودگاه، با تاخیر 20ساله
فارغ از هرگونه بررسی منتهی به احداث فرودگاه کاشان، صحبت بر سر اقتصادی بودن یا نبودن این فرودگاه، بحثی است که این روزها در بین مردم و مدیران شهرستان کاشان بر سر زبانهاست؛ گرچه این نقطه نظرات، نقض‌کننده نیاز منطقه کاشان به داشتن فرودگاه با اهداف زیارتی، توریستی و اقتصادی نبوده اما اين روزها صرفا بحث بر نوع مدیریت فرودگاه است.با وجود اینکه در خرداد سال 1374 با نشستن يک فروند هواپيماي فوکر 28 حامل رياست جمهوري وقت فرودگاه کاشان افتتاح و عملا بهره برداري شد اما با توجه به نياز نيروي هوافضاي سپاه، فرودگاه به سپاه پاسداران تحويل گرديد و پس از آن پرواز هواپيماي مسافربري بر فراز اين فرودگاه عملا متوقف شد.سالها گذشت و در سال گذشته پس از 20 سال دوباره با همت شهردار وقت، مردم کاشان شاهد بازگشايي دوباره اين فرودگاه با فرود هواپيماي مسافربري بودند. از همان ابتدای امر که شهرداری کاشان بصورت مستقیم در مدیریت این فرودگاه پا گذاشت نظرات مختلفی را از طرف صاحب‌نظران در پی داشت و اکنون با تغییر و تحولات جدید در مجموعه شورا و شهرداری کاشان صحبت بر نحوه مدیریت این مجموعه قوت بیشتری گرفته است.

نويسنده: هادی مومنی راوندی

چندي پيش مه آبادي، مدير عامل شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران به طور شفاف نكات مهم و كليدي پيش روي صنعت هواپيمايي را مطرح كرد.وي در خصوص اقتصادي بودن يا نبودن فرودگاهها با تاكيد بر اينكه ساختار فرودگاههاي كشور شكننده است گفت: همه فرودگاه‌هاي کشور اقتصادي هستند اما براي خدمات مورد نياز ساکنان آن مناطق. چرا که اساتيد، پزشکان، دانشگاهها و صاحبان صنايع در صورت وجود فرودگاه به آن شهر مي آيند از همين رو فرودگاه براي آن شهر منافع اقتصادي دارد با اين حال، فرودگاههاي کشور همه زيانده هستند و براي ما هزينه دارند.

مه آبادي ادامه داد: در حال حاضر همه فرودگاههاي تحت تملک ما زيانده هستند و فقط در اين عرصه، فرودگاه امام خمينی(ره) است که شايد بتوان گفت زيانده نيست، حتي مهرآباد که تجربه 400 نشست و برخاست در روز را دارد و به تنهايي 30 درصد پروازهاي کشور را برعهده دارد، فرودگاهي زيانده است.

رییس شورای اسلامی شهر کاشان با تاکید بر مشخص شدن وضعیت فرودگاه کاشان گفت: آینده این محل برای ما مهم است و مجموعه مدیریت شهری آمادگی هرگونه تعامل و همکاری با سپاه درباره فرودگاه را دارد.

علی رسول زاده اظهار کرد: برخی اعضای شورای اسلامی شهر کاشان اطلاعی از چگونگی قرارداد شهرداری با فرودگاه در دوره چهارم ندارند در حالیکه قانون به صراحت وظایف شورا و شهرداری ها را مشخص کرده و باید آنچه که در این نهادها انجام می شود به صورت گزارش‌های شش ماهه برای شهروندان اطلاع رسانی شود که متاسفانه در سال های قبل در زمینه فرودگاه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه تمام شهروندان کاشانی می دانند که فرودگاه در مالکیت سپاه است افزود: از آخرین اطلاعی که داریم هزینه های ماهانه فرودگاه با هزینه ای که باید بابت اجاره محل به سپاه پرداخت شود 250 میلیون تومان است در حالی که این مکان تنها ماهانه 45 میلیون تومان درآمد دارد.

رسول زاده خاطرنشان کرد: مجوزهای درخواستی نیروی هوا فضا سپاه با توجه به تفاوت مبالغ نیازمند کار کارشناسی است که پس از بررسی‌های لازم و یک جمع بندی، مصوب و دستورات لازم در این زمینه صادر خواهد شد.

نکات مبهم در قرارداد فرودگاه باید حل شود

مجید شمس عضو و خزانه دار شورای شهر کاشان نیز در این رابطه گفت: در قرارداد شهرداری با فرودگاه چند نکته مبهم وجود دارد که باید از قبل با بررسی بیشتر رفع ابهام می شد که بر این اساس در دوره پنجم وضعیت فرودگاه و نحوه ارائه خدمات به مردم نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتر در کمیسیون های شورا است.

سید مهدی ناظم رضوی عضو شورا شهر کاشان نیز اظهار کرد: توافق نیروی هوا فضا سپاه با شهرداری کاشان درباره فرودگاه تا سال ۱۴۰۰ است ولی در اینجا این سوال پیش می آید که بعد از پایان این قرارداد تکلیف تجهیزات خریداری شده توسط شهرداری و ادامه فعالیت فرودگاه چگونه خواهد بود؟

وی با بیان اینکه باید با کمک به سپاه تلاش کنیم خدماتش را برای شهر ادامه دهد، افزود: الان سالن ترمینال فرودگاه جای مناسبی نیست و در صورت ادامه فعالیت فرودگاه باید بر اساس صورتجلسه زمان احداث، قسمت نظامی و مسافربری آن جدا شود.

وی گفت: روزی که فرودگاه را ساختیم صورتجلسه ای تنظیم کردیم که بر اساس آن شهرداری کاشان در فرودگاه وظایفی مانند ساخت و ساز و آسفالت را انجام دهد و سازمان هواپیمایی کشور ناوبری فرودگاه را فعال کند.

این عضو شورا با بیان اینکه در آن زمان بحث نیروگاه هسته‌ای هنوز به وجود نیامده بود گفت: سازمان هواپیمایی کشور درباره اجرای این صورتجلسه طفره رفت تا با امضای صورتجلسه‌ای با هواپیمایی آسمان یک طرح تقرب نشست و برخاست برای هواپیماهای در مسیر جنوب را اجرایی کند.

ناظم رضوی تصریح کرد: در اوایل احداث فرودگاه با پرواز یک فروند هواپیمای فالکون ازکاشان به اصفهان و حضور در استانداری اصفهان صورتجلسه‌ای در این خصوص تنظیم گردید و براساس این صورتجلسه مقرر می‌گردد که بخش طرف جاده نطنز فرودگاه در اختیار سپاه و طرف دیگر جاده در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گیرد که شهرداری کاشان باید سرانجام این صورتجلسه را پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت به قول برخی از اعضای شورا، شهرداری امروز در کارهای جاری خودش هم مانده است و نمی‌تواند فرودگاه داری کند ولی شهردار باید درباره صورتجلسه آن زمان از لحاظ حقوقی اقدام کند و وضعیت آن را مشخص کند.

مسوول دفتر خدمات نیروی هوا فضا سپاه شهرستان کاشان نیز در این رابطه اظهار کرد: در توافقاتی که در سال 93 با شهرداری درباره فرودگاه کاشان انجام شد با اجاره هشت سال قرار برگرفتن مجوزهای درمانی و تجاری در بلوار امام رضا (ع) به جای گرفتن مبالغ اجاره این مکان بود و وضعیت فرودگاه بعد از پایان این قرارداد مشخص نیست.

شبان زیدی با تاکید بر اینکه هنوز مبلغی بابت اجاره فرودگاه کاشان توسط شهرداری پرداخت نشده است، افزود: بر اساس قرارداد، مصوب شده بود که بر اساس مجوزهای ارائه شده به شهرداری در فرودگاه این نهاد شهری مجوزهایی برای خدمت رسانی به مردم کاشان به نیروی هوا فضای سپاه بدهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار