کد خبر: 811950
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
آغاز سال تحصيلي جديد از يك سو و افزايش آلودگي هوا در فصول سرد از سوي ديگر سبب شده است يك نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه با راهكارها و مسكن‌هاي موقت نمي‌توان مشكل آلودگي هوا را حل كرد، از طرح تعطيلي دو هفته‌اي مدارس براي كاهش آلودگي هوا انتقاد كند.
بیژن یانچشمه
 آغاز سال تحصيلي جديد از يك سو و افزايش آلودگي هوا در فصول سرد از سوي ديگر سبب شده است يك نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه با راهكارها و مسكن‌هاي موقت نمي‌توان مشكل آلودگي هوا را حل كرد، از طرح تعطيلي دو هفته‌اي مدارس براي كاهش آلودگي هوا انتقاد كند. اين در حالي است كه رئيس اداره محيط زيست شهر تهران نيز از بررسي تغيير ساعت شروع كار دستگاه‌ها به منظور كاهش ترافيك و آلودگي هوا خبر داد.

امسال هم با با‌زگشايي مراكز آموزشي و سرد شدن تدريجي هوا موضوع آلودگي و افزايش آلايندگي در صدر اخبار قرار گرفته است كه در اين زمينه برخي مسئولان دستگاه‌ها به فكر چاره افتاده‌اند تا با تصميمات مقطعي از ميزان آلودگي هوا بكاهند. در اين زمينه سيد راضي نوري با اشاره به طرح پيشنهادي محيط زيست براي تعطيلي دو هفته‌اي مدارس با هدف كاهش آلودگي هوا در پاييز مي‌گويد: آلودگي هوا معضلي است كه از گذشته وجود داشته و در سال‌هاي اخير با افزايش جمعيت و وسايل نقليه و همچنين با نبود نظارت جدي و صحيح بر عملكرد كارخانه‌ها و صنايع هر روز به شدت آن افزوده مي‌شود.
 
منابع تشديد‌كننده هوا تحت كنترل قرار گيرد
وي افزود: اگر به فكر برنامه‌ريزي براي پيشگيري از افزايش آلودگي هوا نباشيم در آينده به يك معضل لاينحل تبديل خواهد شد، آلودگي هوا از يك طرف و آلودگي آب و محيط زيست از طرف ديگر مسئله را شديدتر مي‌كند.  اين نماينده مجلس معتقد است اينكه يك‌سري راهكارهاي موقتي را تعريف كنيم به نظر مي‌رسد چندان كارساز نباشد، بايد مسئولان به فكر اقدامات اساسي و ريشه‌اي براي حل اين مشكل باشند و منابعي كه باعث تشديد آلودگي هوا مي‌شوند، تحت كنترل درآيند.
نوري تأكيد مي‌كند: اينكه بگوييم مدارس يك هفته يا دو هفته تعطيل شوند يا سال تحصيلي با تأخير آغاز شود بايد منافع و مضرات اينگونه طرح‌ها را در نظر بگيريم و به گونه‌اي نباشد كه آموزش دانش‌آموزان و محصلان كه بر اساس يك سري كارهاي كارشناسي برنامه‌ريزي شده است، دچار اختلال شود.
 
تغيير ساعت شروع كار دستگا‌ه‌ها در حال بررسي است
از سوي ديگر بحث تعطيلي زمستانه و پاييزي مدارس در حالي مطرح شده است كه رئيس اداره محيط زيست شهر تهران اين طرح را در حد يك پيشنهاد كه نياز به بررسي دارد، عنوان كرد.
محمد‌حسين بازگير در خصوص تعطيلي زمستانه و پاييزي مدارس و تغيير ساعات كار دستگاه‌هاي دولتي و بانك‌ها معتقد است: بحث تعطيلي زمستانه و پاييزه مدارس در فصل آلودگي شديد هواي تهران و جابه‌جايي اين زمان با تعطيلات بلند‌مدت تابستانه يكي از پيشنهادات سازمان حفاظت محيط زيست در جهت كاهش آلودگي هواي تهران است.

وي تأكيد مي‌كند كه تغيير ساعات شروع كار دستگا‌ه‌هاي دولتي، بانك‌ها و مدارس به شكلي كه همه اين بخش‌ها لزوماً همزمان شروع به فعاليت نكنند، نيز يكي ديگر از پيشنهادات سازمان حفاظت محيط زيست بوده كه در دست بررسي كارشناسي است.  رئيس اداره محيط زيست شهر تهران مي‌افزايد: اين پيشنهاد از جانب اعضاي كارگروه ملي آلودگي هوا از جمله وزارت كشور و آموزش و پرورش كه نقشي تعيين‌كننده دارند بررسي كارشناسي شده و پس از جمع‌بندي به شوراي عالي حفاظت محيط زيست ارائه مي‌شود و پس از تأييد شوراي عالي حفاظت محيط زيست پيشنهاد تغيير ساعت كاري ادارات و شروع مدارس از فصل تابستان در قالب طرحي به هيئت وزيران ارسال و طبق نظر نهايي اين مجمع تصويب يا رد خواهد شد، بنابراين اجراي اين طرح منوط به تصويب هيئت وزيران است.  بازگير معتقد است: پيشنهاد جابه‌‌جايي زمان مدارس به فصل تابستان و تغيير ساعات كاري دستگاه‌هاي دولتي در فصلي كه شاهد آلودگي شديد هوا هستيم تجربه خوبي بوده و قابل بررسي است.
وي با بيان اينكه مديريت تقاضاي سفر و رفت‌وآمدهاي غير ضروري بايد در اولويت قرار گيرد، مي‌گويد: در حال حاضر شرايط ما در تهران به گونه‌اي است كه پيك رفت‌وآمد و ترافيك در ساعات خاص همچون ساعت 7 و8 صبح كه مدارس، بانك‌ها و ادارات همه با هم شروع مي‌شوند و در ساعات پاياني روز نيز كه زمان اتمام فعاليت‌آنها محسوب مي‌شود همگي با هم پايان مي‌يابند، شاهد حجم انبوه ترافيك هستيم، بنابراين عوامل فوق به عنوان يكي از موارد تشديد‌كننده آلودگي هوا مطرح هستند كه با ساماندهي آنها مي‌توانيم از شدت معضل آلودگي هوا در فصل پاييز و زمستان بكاهيم.
 
تعطيلات زمستانه چاره مهار آلودگي هوا نيست
تعطيلات زمستانه راهكار مهار آلودگي هوا نيست و بايد به دنبال روش‌هاي اساسي براي كاهش آلودگي هوا در فصل سرما باشيم.  ابوالفضل قناعتي عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران با اشاره به پيشنهاد تعطيلات زمستانه براي مهار آلودگي هواي كلانشهرها، مي‌گويد: ما در فصل زمستان چند ماه شاهد آلودگي هواي پايتخت هستيم و دو هفته تعطيلي چاره‌ساز اين ميزان آلودگي هوا نيست.
وي افزايد: زماني كه در روزهاي اوج آلودگي هوا، مدارس تعطيل مي‌شوند، ما با كاهش آلاينده‌ها روبه‌رو مي‌شويم در روزهاي تعطيل مانند روزهاي جمعه هم آلودگي هوا كاهش مي‌يابد اما به فاصله يك روز، شرايط به وضعيت گذشته بازمي‌گردد بنابراين بايد به دنبال يك تغيير اساسي براي كاهش آلودگي هوا در پايتخت باشيم.  وي با بيان اينكه بايد مسئوليت مهار آلودگي هوا را يك نفر بر عهده بگيرد، مي‌گويد فرقي نمي‌كند اين يك نفر در دولت باشد يا شهرداري، اما يك نفر پاسخگوي آلودگي هوا باشد. آن زمان مي‌توان به اجراي راهكارهايي كه براي مهار آلودگي هوا پيش‌بيني شده، اميدوار بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار