کد خبر: 777593
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
اقدام عملی در زمینه اقتصاد مقاومتی:
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کامياران گفت: با ترویج و کشت دانه های روغنی چون گلرنگ علاوه بر تنوع در تناوب کشت دیم، در جهت اقدام عملی در حیطه اقتصاد مقاومتی و شکوفائی زراعت و کشاورزی کشور گام برمی داریم.

گلرنگ گیاهی است که روغن دانه آن دارای چربی های اشباع نشده فراوان بوده و یکی از سالم ترین روغن های نباتی به شمار می رود، به گونه ایی که از این نوع روغن در آشپزی استفاده فراوانی دارد. همچنین گل های آن برای رنگرزی و مصارف غذایی کاربرد دارد و از کنجاله گلرنگ که حدود ۲۳ درصد پروتئین و ۳۵درصد فیبردارد به عنوان مکمل پروتئین در تغذیه دام و طیور استفاده می شود. درصد روغن گلرنگ بیش از ۴۰ درصد می باشد. این محصول نباتی برای اولین بار در کامیاران کشت شده و مدیر جهاد کشاورزي شهرستان کامياران از کاشت محصول گلرنگ براي اولين بار در 5 هکتار از زمین های کشاورزی دشت کامیاران به صورت مکانيزه خبر داد.

بهرام کوشکی در این باره اظهار داشت: براي اولين بار در اوايل سال زراعي جاري، 5 هکتار گلرنگ بصورت مکانيزه در روستای آسنگران بصورت ديم کشت گرديد.

وی درباره مقدار بذر مصرفی ابراز داشت: مقدار بذر مصرفی 22 کیلوگرم در هکتار واز نوع سینا با عمق کاشت 3 سانتی متر با فاصله ردیف35 سانتیمتر و با دستگاه کاشت مستقیم کشت شده است. در صورت کشت زودهنگام فرصت استفاده از بارندگی های بهاره پدید آمده و در تامین نیاز آبی گلرنگ موثر می باشد.

کوشکی اظهارکرد: برای کشت دیم این محصول ارتفاعات و دامنه های کوهستانی بهترین موقعیت کاشت را دارند، زیرا اثرات گرمایی کمی بر رشد این محصول خواهندداشت.

مدیر جهاد کشاورزي کامياران اضافه کرد: نکته ایی که می تواند برای کشاورزان قابل توجه باشد این است که، زارعان در صورتی که پس از این محصول گندم به صورت دیم کاشت نمایند، محصول بیشتری برداشت خواهندکرد ودر نتیجه درآمد بیشتری برای کشاورزان بدست می آید .

وی با بیان اینکه کاشت این محصول به وضعیت کیفی زمین یاری می رساند افزود: از جمله مزیت های کاشت گلرنگ در زمین های زراعی می توان به اصلاح بافت خاک، مبارزه با آفات و بیماری ها، سازگاری بالا به نوع خاک منطقه اشاره کرد و از همه مهم تر پایین بودن نیاز آبی از عوامل مهم کشت این گیاه می باشد.

کوشکی با بیان اینکه معمولا گل گلرنگ به صورت دستی برداشت می شود گفت: با توجه به اینکه برای اولین بار گلرنگ در کامیاران کشت می شود، دسترسی به دستگاه برداشت مکانیزه وجود ندارد، لذا در برداشت سنتی گل های گلرنگ ۳۰ تا ۴۰ درصد محصول، ریزش دارد. البته در برداشت مکانیزه میزان ریزش تا ۹۰ درصد کاهش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزي شهرستان کامياران در پایان با اشاره به میانگین برداشت گلرنگ در اراضی دشت کامیاران خاطرنشان کرد: با کشت این حجم از گلرنگ پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین یک تا ۱.۲ تن دانه روغنی گلرنگ تولید و به کارخانجات روغن کشی ارسال شود؛ امیدواریم با ترویج و کشت دانه های روغنی چون گلرنگ علاوه بر تنوع در تناوب کشت دیم، در جهت اقدام عملی در حیطه اقتصاد مقاومتی و شکوفائی زراعت و کشاورزی کشور گام برمی داریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر