کد خبر: 754696
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
«ديجيتال دراگ» اعتيادي است كه با يك اتاق تاريك، يك هدفون و يك فايل صوتي مي‌آيد/همين چند روز پيش بود كه حسين ذبحي، معاون دادستان كل كشور در همايش طب و قضا رسماً به مخدرهاي جديدي به نام صوتي و ديجيتالي اشاره كرد...
محمدرضا هادیلو
همين چند روز پيش بود كه حسين ذبحي، معاون دادستان كل كشور در همايش طب و قضا رسماً به مخدرهاي جديدي به نام صوتي و ديجيتالي اشاره كرد و گفت: «به تازگي مخدرهاي صوتي و ديجيتالي در كشورهاي غربي توليد شده كه از طريق امواج و صوت، شنونده را با تغييراتي روحي و رواني مواجه مي‌كند كه مشابه با تأثيرات مواد مخدر روانگردان است. بر اساس گزارش‌هاي رسيده اين مخدرها در حال توسعه در كشورهاست و بايد پليس مرزباني آنها را رديابي كند تا وارد كشور نشود.» حرف‌هايي كه نشان مي‌داد اين مخدرها تا پشت مرزهاي ايران رسيده‌اند اما براي گذر از آنها فقط به امواج احتياج دارند نه چيز ديگري!
خيلي دور نيست روزگاري كه وقتي از مخدرها حرفي به ميان مي‌آمد همه نگاه‌شان به سمت ترياك و هروئين و مشتقاتش معطوف مي‌شد. اما در كمتر زماني مخدرهاي صنعتي، سنتي‌ها را به كناري زدند و با عنوان محرك‌ها روح و روان مصرف‌كنندگان را هدف گرفتند.
ورود محرك‌هاي مختلف همچون كراك، شيشه، ال‌اس‌دي، قارچ، گل و ماري‌جوانا نشان داد كه غربي‌ها برنامه وي‍ژه‌اي براي خم كردن كمر جوانان دارند. اما بازي به همين جا ختم نشد و مدتي بود كه حرف‌هايي در مورد نوع جديدي از مخدرها و محرك‌هاي نوظهور به گوش مي‌رسيد كه پا به بازارهاي جهاني گذاشته‌اند و كاملاً با انواع شناخته شده اين مواد متفاوت هستند. محرك‌ها و مخدرهايي كه در انواع و آثار مختلف، به صورت ديجيتالي توليد شده و در دنياي مجازي دست به دست مي‌شوند، محرك‌ها و مخدرهايي كه از طريق امواج صوتي، همان تأثير مخدرهاي سنتي و گاهي قوي‌تر از آن را براي مصرف‌كنندگان‌شان به ارمغان مي‌آورند. امواجي كه اين روزها بازار خوبي در كشورهاي غربي و حتي عربي براي خود دست‌وپا كرده‌اند و به عنوان «مخدرهاي ديجيتالي» در ميان جوانان شناخته مي‌شوند.
 
اين موزيك ويرانگر است
با اينكه در حال حاضر نيز موضوع روي آوردن جوانان به مواد مخدر و محرك‌ها به موضوعي مهم براي نهادهاي فرهنگ‌ساز، امنيتي، انتظامي و قضايي تبديل شده است اما بعد از هشدارهاي معاون دادستان كل كشور نگراني در مورد ورود مخدرهاي ديجيتالي قابل كتمان نيست. موادي كه با تحريك بخشي از مغز، احساس كاذب سرخوشي و نشئگي را براي مصرف‌كنندگان آنها به ارمغان مي‌آورد و اين حس خوش و تحريك خاص مغز، به اندازه‌اي براي مصرف‌كنندگان لذت‌بخش است كه آنها را وادار به تجربه و استفاده مجدد از اين مواد مي‌كند. اما نكته قابل‌تأمل اينكه همين صداها پس از مدتي، اعتياد به مصرف اين محرك‌ها و مخدرها را براي مصرف‌كنندگان‌شان به ارمغان مي‌آورد.
موضوع استفاده از مخدرهاي ديجيتالي به اندازه‌اي جدي است كه حتي سايت‌هاي منتشر‌كننده اين مخدرها نيز با هشدارها و پيام‌هاي (WARNING)، نسبت به ورود به صفحات دانلود اين موزيك‌ها و استفاده از آن براي افرادي كه از مشكلات ذهني و روحي رنج مي‌برند، هشدار داده‌اند. همچنين در فيلم‌هاي منتشر شده از آثار مصرف اين مخدرها نيز، تأثيرات خطرناك استفاده از آنها كاملاً هويدا است.
 
از بوق‌ها بترسيد
كارشناسان معتقدند «ديجيتال دراگ» كه يك مخدر ديجيتالي شنيداري است و در ميان جوانان معتاد به اينترنت، شايع‌تر است، ممكن است ناخواسته مخاطب را درگير كند. بعضي از سايت‌هاي انگليسي زبان كه در زمينه موسيقي يا اعتياد فعالند، هشدارهايي در خصوص آشنايي با اين نوع موسيقي داده‌اند، مثل اينكه ممكن است اين اصوات را زير صداي بعضي آهنگ‌ها بگذارند! آنها از كاربران اينترنت خواسته‌اند اگر در زمان گوش دادن به آهنگي، نويز غير‌عادي، بوق ممتد يا صدايي با يك ريتم تكرار شونده كه مثل صداي امواج در فيلم‌هاي تخيلي هستند، شنيدند ممكن است همين حالت باشد؛ نشانه‌اي از يك مخدر ديجيتالي!
«ديجيتال دراگ» اعتيادي است كه با يك اتاق تاريك، يك هدفون و يك فايل مخدر صوتي كه از طريق اينترنت قابل دانلود شدن است، اتفاق مي‌افتد. جوانان غربي براي اين دانلود بين ۳ تا ۳۰ دلار پرداخت مي‌كنند اما در ايران فقط هزينه اينترنت پرداخت مي‌شود و فيلترشكن‌ها هم كه قابليت نفوذ به هر محدوديتي را دارند! در واقع كارشناسان مواد مخدر معتقدند تنها فيلتر واقعي در اين زمينه بالا بردن آگاهي عمومي است و بايد به سرعت عمل كرد تا مثل زماني كه مخدرهاي صنعتي به‌خصوص شيشه آمد، دير نكنيم.
شايد پنهان كردن واقعيت و هشدار ندادن به جوانان باعث ‌شود يك بار ديگر از واقعيت‌هاي اجتماعي عقب بمانيم؛ عقب ماندني كه به يكباره و با حجم وسيعي از مصرف‌كنندگان به موجي ويرانگر تبديل مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
0
1
با توجه به تحقیقات انجام شده که بیشتر در ارتباط با رفتارگراها که موسس این مکتب را واتسون میدونن بحث شرطی شدن بیشتر مطرح هست، مثلا در یادگیری دانشجو بازخورد مثبت اساتید به دانشجو ای که کمتر بازخورد نشون میده میتونه بهش کمک کنه تا بیشتر بازخورد داشته باشه و بیشتر فعالیت کنه، پس همون طور که مشخص شد بحث محرک و پاسخ بیشتر مطرح است، اصولا در بحث مغز انسان و اساس سلولی مغز این موضوع مطرح است که امواج مغزی که با دستگاه الکترو انسفالوگرام قابل اندازه گیری هست با فعالیت شیمیایی مغز بوجود می آیند و فقط در شرایطی که فرد تجربه قبلی با محرکی داشته باشد میتوان انتظار تولید درصدی محدود از مواد شیمیایی بود پس با توجه به اساس سلولی مغز نمیتوان عامل فعالیت‌های شیمیایی مغز رو امواج در نظر گرفت، تحقیقات انجام شده هم تابحال بر همین تاکید کردند که مخدر هایی مثل کوکائین ، ماریجوانا و ... بعلت تاثیر بر گیرنده های شیمیایی که در تمام بدن هستند میتونن عادت ایجاد کنند، هرچند در مورد تاثیر این محرک های شیمیایی هم بحث های زیادی وجود دارد، مثلا در مورد سیگار به راحتی میتوان ماده شیمیایی نیکوتین را از بدن حذف کرد بدون اینکه آسیبی به بدن وارد بشه، طور که مشخص شد بحث تلقین رو میشه در این زمینه مطرح کرد و تا بحال مطالعات انجام شده هم هیچ کدوم نتونستن اثبات کنن که این صوتها میتونن فرد رو ترغیب بکنن که مجدد به صوتهای تک آوایی گوش بدن مگر اینکه در این صوتها صوتهای دیگری باشند. اگه یک مثالی بیاریم برای اینکه راحت تر درک بشه، میتوان تاثیر شنیدن چنین صوتهایی رو تو جانبازان بررسی کرد، مثلا صوتهای حاصل از انفجار بمب در جانبازان شیمیایی با تجربه جنگ و انفجار که دچار مشکل اختلال استرس پس از سانحه شدن در شرایط شدید بیماری باعث تشدید مشکلات روانی در این افراد میشود. پس اول اینکه این صوتها نمیتونن مواد شیمیایی لازم رو برای مخدر بودن تولید کنند و اساس سلولی مغز میتونه جایگزین های مناسبی رو برای مواد شیمیایی تولید بکه مثل نیکوتین سیگار که ذکر شد. پس با توجه به منتفی دانستن چنین بحثی میتوان گفت که هدف از مطرح شدن این مسائل کاربرد های جنبه مالی و تبلیغی استفاده از چنین ابزارهایی میتواند باشد. فرض کنید شخصی در یک کشور غربی که کمتر بااسلام آشنا هستند به یک موصیقی تک آوایی با هدف تلقین خشونت دسترسی پیدا کنه که داخل آن از صدای اذان و تلاوت آیات قرآن هم استفاده شده باشه.
لذا با توجه به این که تحقیقات انجام شده تنها 20 درصد و کمتر زمینه عوامل ژنتیکی رو در بروز انواع اعتیادها تاثیر گذار شمردند مثلا یک فرد برای اعتیاد به الکل تنها 20 درصد تحت تاثیر عوامل ژنتیکی هست و تربیت پدر و مادر و پایگاه امن خانواده برای تربیت و رشد میتونن چنین عواملی رو هم از بین ببرند میتوان پایگاه امن خانواده رو مهمترین مرکز مبارزه با اعتیاد برشمرد که با تاکید بر محوریت خانواده و تربیت مناسب و تاکید بر ارزشها میتوان چنین مسائلی رو از جامعه حذف جدی کرد. با تشکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار