کد خبر: 726408
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲
وزارت امور خارجه در بيانيه‌اي مطرح كرد
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از نهادهاي بين‌المللي از جمله دبير كل سازمان ملل و صليب سرخ خواست به وظايف قانوني و انساني خود در پيگيري موضوع ديپلمات‌هاي ربوده شده كشورمان توسط عوامل رژيم صهيونيستي در لبنان عمل كنند.
به گزارش ايرنا، در اين بيانيه با گراميداشت ياد و خاطره ديپلمات‌هاي كشورمان كه 33 سال پيش در چنين روزي (14 تيرماه) توسط مزدوران رژيم صهيونيستي در يك اقدام تروريستي در لبنان ربوده شدند، بار ديگر بر حق دولت جمهوري اسلامي ايران و خانواده اين عزيزان در پيگيري مجدانه موضوع تا روشن شدن سرنوشت آنها تأكيد شد.
اين بيانيه مي‌افزايد: وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن قدرداني از تلاش‌هاي صورت گرفته در سال‌هاي گذشته از سوي دولت لبنان و برخي نهادهاي مسئول بين‌المللي در پيگيري موضوع، به خصوص تأييد ربايش ديپلمات‌هاي ايراني در خاك لبنان طي نامه مورخ 13 سپتامبر 2008 دولت آن كشور به دبيركل سازمان ملل، بار ديگر بر پيشنهاد قبلي خود براي تشكيل يك كميته حقيقت‌ياب بين‌المللي براي روشن شدن ابعاد اين جنايت تأكيد مي‌كند. دستگاه ديپلماسي در اين بيانيه تصريح كرده است: جمهوري اسلامي ايران با يادآوري نقش رژيم اشغالگر صهيونيستي و عوامل مرتبط با آن رژيم در اين اقدام تروريستي و تأكيد بر اطلاعات موجود از انتقال اين ديپلمات‌ها به فلسطين اشغالي، مسئوليت كامل حقوقي و سياسي رژيم صهيونيستي در اين زمينه را مورد تأكيد مجدد قرار داده و از دبيركل سازمان ملل، صليب سرخ جهاني و ديگر نهادهاي مسئول بين‌المللي مجدانه خواستار عمل به وظيفه قانوني و انساني شان در پيگيري موضوع است.
اين بيانيه مي‌افزايد: وزارت امور خارجه اميدوار است تلاش‌هايي كه انجام خواهد گرفت، به آزادي كليه اسرا و زندانيان فلسطيني و غير فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي و روشن شدن وضعيت مفقودين به ويژه چهار ديپلمات جمهوري اسلامي ايران و تعقيب و محاكمه عوامل جنايتكار صهيونيستي در اين زمينه بينجامد.
در روز 14 تير 1361 احمد متوسليان، سيدمحسن موسوي و تقي رستگارمقدم سه ديپلمات ايراني به همراه كاظم اخوان، عكاس و خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي، در حالي كه عازم محل كار خود در سفارت ايران بودند، در مسير طرابلس به بيروت پايتخت لبنان جنگ زده، به دست نيروهاي حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمدند. شواهد و مدارك موجود، حاكي از آن است كه آنها در اسارت نيروهاي اسرائيلي هستند. با وجود اقدامات متعدد جمهوري اسلامي براي آزادسازي ديپلمات‏‌ها طي سه دهه اخير، هنوز اطلاع دقيقي از سرنوشت اين افراد وجود ندارد.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار