کد خبر: 697410
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، کم و کیف بیمه سلامت را بررسی کردند.
ایسنا: دکتر علی ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با کلیات و اهداف پوشش بیمه همگانی گفت: سیاستهای رفاهی منسجم مبتنی بر نظریه رفاهی یکی از خصوصیات دولت تدبیر و امید است.

وی ادامه داد: سیاستهای رفاهی به معنای ایجاد عدالت اجتماعی و برقراری فرصتهای برابر برای همه ایرانیان است و این سیاستها باید منجر به توانمند کردن مردم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حوزه بیمه درمان و بیمه اجتماعی را دو مبحث مهم در حوزه رفاه اجتماعی دانست و اظهار داشت: مهم ترین ارکان سیاستهای رفاهی بیمه‌های درمان و بیمه‌های اجتماعی است که خوشبختانه در این جهت در حال حرکت هستیم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه ‌ای مقام معظم رهبری همواره برخورد کرامت آمیز با بیماران بوده است که خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده است.

ربیعی تصریح کرد: امروز شاهد هستیم به برکت تدبر صورت گرفته دفترچه‌های بیمه ارزشمند شده‌اند و من معتقدم برای تحقق این هدف مسیر طولانی در پیش داریم.

در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی پیرامون ساز و کارهای در نظر گرفته شده برای موفقیت طرح بیمه سلامت همگانی گفت: در حال تصویب طرحی در هیات وزیران هستیم که دفترچه درمان را برای همه نوزادان متولد شده اجباری کنیم.

وی ادامه داد: امروز در حاشیه جشنی که داشتیم؛ برخی سفرای کشورهای خارجی مدعو به مراسم مایل بودند تا کارشناسان آنان با سفر به ایران در جریان کم و کیف طرح بیمه سلامت همگانی قرار بگیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اصرار رئیس جمهور در خصوص مبنای کارشناسی طرح ها و اقدامات دولت اظهار کرد: ما به اصلاح ساختارهای بیمه پرداخته ایم و به سمت الکترونیکی کردن دفترچه های بیمه و صدور کارت هویت برای بیمه شدگان حرکت کرده‌ایم.

ربیعی تصریح کرد: توانستیم 8 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت در بیاوریم که متوسط درماه یک میلیون نفر بیمه شده‌اند از همین رو برای رسیدن به این اتفاق بزرگ با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هماهنگی خوبی داشتیم.

وی با بیان این که اصل ماندگاری این کار اصل هماهنگی بوده است گفت: با تشکیل شورای هماهنگی که بین وزارت تعاون، سازمانهای بیمه‌گر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور صورت گرفت، طی ماه‌های گذشته 10 جلسه برگزار شد که از همین رو با همکاری وزارت بهداشت بسته‌ها و منابع طرح بیمه سلامت را تعریف و بررسی کردیم تا منابع مان پایدار باشد و از هزینه های زاید نیز جلوگیری شود.

ربیعی اظهار داشت: با تفاهم خوبی که با دکتر هاشمی وزیر بهداشت داشته‌ایم توانستیم کار را در محیط صمیمی اداره کنیم و در سایه مدیریت رئیس جمهور این کار را ادامه می دهیم که این طرح کار ارزنده ای است از همین رو کارآمدی سازمان های بیمه هر روز بهتر از دیروز می شود زیرا مسیر ما مسیری رو به جلو و با پیشرفت است اما تنها مشکل ما آن است که باید منابع مالی ما به موقع تامین شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که منابع را به طور فیزیکی تجمیع نکرده‌ایم ادامه داد: در عمل تقسیم منابع را انجام داده ایم.

ربیعی با اشاره به همسان سازی رفتارهای بیمه گر گفت: ان شا الله به زودی بخشنامه‌های آن را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به این که در حال تدوین بسته سبد اجتماعی هستیم تا همه ایرانیان بتوانند برای آینده خود خرید داشته باشند، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم، ایمنی از آینده افراد است به طوری که امنیت روانی برای بهتر زندگی کردن در آینده مطرح شده است.

ربیعی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی تعداد زیادی از افراد را تحت پوشش خود قرار داده است ادامه داد: تعدادی از مردم قدرت خرید بیمه اجتماعی را ندارند به طوری که در نظام چند لایه تامین اجتماعی بسته‌ای را تعریف خواهیم کرد تا با حمایت دولت مردم بتوانند بیمه مناسبی را خریداری کنند تا تضمین زندگی بهتری برای آن ها ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که برخی مایل اند پول بیشتری دهند تا زمان بازنشستگی دریافتی شان افزایش یابد اظهار داشت: کاری های مطالعاتی این مسئله به جلو پیش رفته است؛ بنابراین امیدواریم بتوانیم به سرانجام برسیم.

وی با تاکید بر این که از این به بعد پول هدفمندی را به طور هدفمند هزینه خواهیم کرد، افزود: شناسایی افراد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می شود به طوری که به شناسایی لایه‌های مختلف افراد پرداخته ایم تا بر اساس وضعیت آن ها خدمات مورد نیاز ارائه شود.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فقر غذایی ادامه داد: پایین‌ترین لایه افراد کسانی هستند که در فقر غذایی به سر می‌برند به طوری که افرادی در جامعه هستند که با کمبود پروتئین، کالری و کلسیم به ادامه حیات می پردازند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در مرحله اول 8 میلیون نفر را شناسایی کرده‌ایم گفت: در گام دوم به شناسایی ده میلیون نفر خواهیم پرداخت.

وی با بیان این که 4 حمایت غذایی را دولت انجام داده است و به دنبال افزایش حمایت‌های غذایی هستیم، افزود: کودکان و مادران دچار سوء تغذیه شناسایی کرده‌ایم.

نوربخش: پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم به زیر 10 درصد رسیده است

در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری، دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی پیرامون راهکارهای سازمان متبوعش جهت تامین منبع مالی پایدار برای پوشش بیمه همگانی ، گفت: برای ایجاد پوشش جامع بیمه‌ای 3 شرط پوشش جمعیتی، پوشش حمایتی و پوشش مالی لازم است.

وی در رابطه با پوشش جمعیتی اظهار کرد: امروز در کشور ما شاهد اتفاق مهمی در رابطه با پوشش جمعیتی بیمه همگانی بودیم و یک پوشش جامع و کامل انجام شد.

دکتر نوربخش تصریح کرد: از نظر پوشش حمایتی، سازمان‌های بیمه گر در یک سال اخیر اقدامات موثری انجام داده اند؛ به گونه‌ای که هزینه‌های خانمان سوز را تحت پوشش قرار داده اند و پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم را به زیر 10 درصد رسانده اند.

وی در ادامه به شرط پوشش مالی اشاره کرد و بیان داشت: در بحث پوشش های مالی سازمان تامین اجتماعی در جهت تقویت طرح سلامت دو هزار و 500 میلیارد تومان تجهیز منابع شده است و مجموعاً در سال جاری 13 هزار و 500 میلیارد تومان در بحث درمان تخصیص داده شده است.

نوربخش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی به کجا رسیده است، اظهار داشت: در سال 83 کل بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی نزدیک به 3 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است اما در پایان دولت دهم این بدهی ها بالغ بر 56 هزار میلیارد تومان شده است که دلیل آن بیمه های حمایتی بوده که دولت تعیین کرده و هیچ اعتباری برای آن ها در نظر نگرفته، بنابراین بدهی های زیادی از دولت گذشته به این دولت تحمیل شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم در بودجه‌های سنواتی مقداری بودجه در نظر گرفته شود تا بتوانیم بدهی‌های خود را نیز پرداخت کنیم و در یک سال اخیر به واسطه اعتبارات خود بدهی های خود به حد خوبی پرداخت کردیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: نکته مهم طرح بیمه سلامت ایرانیان اتحاد و وحدت بین سازمان های بیمه و وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که کلید موفقیت این طرح به شمار می آید.

دکتر نوربخش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا عده ای به بیمه شدن تمایل ندارد، بیان داشت: تا کنون در این باره فرهنگ سازی خوبی صورت نگرفته است از همین رو بنای کاری ما با توجه به توافقاتی که بین وزارت آموزش و پرروش صورت گرفته است فرهنگ سازی از سطوح پایین و القای آن به سطوح بالاتر است و از بعد دیگر نیز باید بدانیم بیمه یعنی حمایت در برابر ریسک از همین رو باید متوجه آن باشیم که ریسک در تمامی مسائل وجود دارد.

وی در ادامه برنامه با اشاره به گام های بعدی در نظر گرفته از سوی دولت پیرامون بیمه گفت: مجلس در قانون پنجم به وحدت بقیه سازمان های بیمه گر به عنوان نهاد های تامین کننده منابع برای نظام سلامت کشور تاکید کرده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به تشکیل کمیته ای در این راستا برای ایجاد هماهنگی های لازم میان سازمان های بیمه گر خاطر نشان کرد: برای این موضوع ،سازمان های بیمه گر باید به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی حدود 9 میلیون نفر از کارگران و فعالان بخش تولیدی و خدماتی را بر اساس قانون تأمین اجتماعی و به صورت اجباری تحت پوشش قرار داده است، اظهار داشت: 4 میلیون نفر جزء بیمه شدگان خاص و مشاغل آزاد هستند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان این که نظام چند لایه اجتماعی مغفول مانده بود، افزود: با تدابیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انشاء الله شاهد نظام جامع چند لایه رفاه اجتماعی خواهیم بود که این مسئله با هماهنگی و همکاری همه سازمان های بیمه گر میسر می‌شود.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا می توان با قطعیت از صاحب دفترچه بیمه شدن همه ایرانیان سخن گفت یا خیر، اظهار داشت: یکی از مطالبات معوق مانده مردم از زمانی که قانون بیمه همگانی سلامت در سال 73 مصوب شد و در بند الف ماده 38 هم به آن تاکید شده بود، برخورداری آحاد جامعه از پوشش بیمه همگانی سلامت بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم این مهم تحقق یافت.

بندپی از شناسایی 8 هزار سکونتگاه غیر رسمی در کشور خبر داد و گفت: در شهر تهران یک میلیون و دویست هزار نفر در طرح بیمه همگانی سلامت ثبت نام کردند و دفترچه بیمه دریافت کردند.

وی ادامه داد: این افراد عمدتاً از قشر آسیب پذیر جامعه بودند و عمدتاً کار رسمی و تغذیه مناسب نداشتند.

رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی اظهارداشت: با راه اندازی سامانه امید از اول اردیبهشت 93 ،شرایطی فراهم شد که اطلاعات بیمه شدگان کمیته امداد در این سامانه نصب شود و به صورت اتوماتیک وار از ثبت نام افرادی که دارای دفترچه بیمه بودند، در طرح بیمه سلامت همگانی جلوگیری به عمل آمد.

بندپی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تعهدات بیمه سلامت همگانی برای خدمات درمانی گفت: دفترچه بیمه سلامت همگانی در ارائه خدمات درمانی هیچ تفاوتی با دفترچه کارکنان دولت و یا دفترچه تامین اجتماعی ندارد ،اما برای تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع و تقویت سقف بندی خدمات پرداخت صندوق روستائیان و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر در خدمات بستری حدود 3 درصد است که این مقدار برای بیمه شدگان طرح سلامت همگانی مانند کارکنان دولت 6 درصد است.

بندپی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به چه مولفه های برای معتبر کردن بیمه سلامت نیاز است، اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تعیین اعتبارات بسته سلامت کارآمد توانستیم روی این بسته با برگزاری 10 جلسه تامل بیشتری داشته باشیم و در هر جلسه بسته های خدماتی بهتری ارائه کردیم.

رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی با اشاره به این که باید کیفیت دفترچه ها، قیمت خرید دفترچه ها و تعهدات و رسیدگی به اسناد یکی شود، افزود: وحدت رویه در همه بسته های تعهدات بیمه پایه باید مورد توجه قرار بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار