کد خبر: 650964
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
با حلوا حلوا کردن دهان ارومیه شیرین نمی شود
17 سال از اولین هشدارها در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه می گذرد و برخی گزارش ها می گویند بیش از 90 درصد آب این تالاب بین المللی خشک و از بین رفته این درحالی است که مسئولان هر روز وعده های جدیدی در خصوص احیای آن می دهند....
طاهره زینالی

 17 سال از اولین هشدارها در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه می گذرد و برخی گزارش ها می گویند بیش از 90 درصد آب این تالاب بین المللی خشک و از بین رفته این درحالی است که مسئولان هر روز وعده های جدیدی در خصوص احیای آن می دهند.

از سال 1376 روند خشک شدن دریاچه ارومیه آغاز شد و هر سال کاهش میزان بارندگی ها به همراه بی توجهی مسئولان به مدیریت منابع آبی، آهنگ خشک شدن دومین دریاچه شور دنیا را شدیدتر کرد  به طوری که امروز به گفته مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی تنها 5 الی 10 درصد از آب این دریاچه باقی مانده است.

اما در کنار این اخبار، خبرهای خوشی هم به گوش می رسد که می تواند نوید آینده ای خوش برای دریاچه ارومیه و کل ایران باشد.خبرهایی که می گوید شورای استانی فرهنگی ـ اجتماعی آذربایجان‌شرقی طرح احیای دریاچه ارومیه را بر اساس مصوبه ستاد مرکزی تشکیل داده و استاندار نیز اجرایی شدن آن را تایید می کند.

***

چند روز پیش اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان غربی گفت: با پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی دکتر کلانتری، دبیر محترم ستاد و گروه‌های کارشناسی امروز احیای دریاچه ارومیه را باور داریم.

وی تصریح کرد: آذربایجان‌شرقی با همت همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان خود با تمام قوا در کنار ستاد مرکزی احیای دریاچه ارومیه است و منتظریم که عملیات اجرایی این طرح از نیمه دوم خرداد آغاز شود.

چه شد که اینطور شد

در کنار کاهش بارندگی و خشکسالی های اخیر، عوامل انسانی همچون توسعه کشاورزی، سدسازی، بهره برداری حداکثری از منابع آبهای زیرزمینی و همچنین ساخت پل میانگذر دریاچه ارومیه به عنوان عوامل طبیعی خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان می شود ، حال آنکه بی تدبیری مسئولان در این خصوص را نیز نباید فراموش کرد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بحرانی خواندن وضعیت فعلی دریاچه ارومیه با بیان اینکه این میزان مدت زمان مشابه سال گذشته 1271.4 سانتی متر بود گفت: در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه کاهش 37 سانتی متری نسبت به سال گذشته دارد.

حسن عباس نژاد تاکید میکند در صورت ادامه روند کاهش سطح آب در پاییز امسال سطح تراز دریاچه ارومیه به کمتر از 1270 متر خواهد رسید.

احیای به عمل نیاز دارد نه شعار!

دریاچه ارومیه در حال حاضر بیش از حرف و شعار به اقدام عملی برای جان گرفتن دوباره نیاز دارد، چراکه به گفته مسئولان در اثر کاهش نزولات آسمانی در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و آغاز فصل گرما و افزایش تبخیر آب خشکی سطح آب دریاچه ارومیه بیشتر می شود.

 این در حالی است که با وجود هشدار ها در خصوص خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه از احیاء اکولوژیکی دریاچه ارومیه تا کمتر از 10 سال آینده بر اساس برنامه ریزیها و اجرای مصوبات احیای این زیست بوم با ارزش بین المللی خبر داد.

عیسی کلانتری چند روز پیش در سفر به آذربایجان غربی گفت: هم اکنون دو میلیون متر مکعب در داخل دریاچه باقی مانده که برای رسیدن به سطح اکولوژیکی آن نیازمند وارد کردن 12 تا 12.5 میلیارد متر مکعب به داخل دریاچه هستیم.

در همین رابطه استاندار آذربایجان شرقی در مورد ماموریت شورای استانی فرهنگی ـ اجتماعی جهت احیای دریاچه گفت: ماموریت اصلی این شورا پیگیری و هماهنگی برای اجرای مصوبات ستاد مرکزی است. این شورا در سه استان شمال غرب کشور تشکیل شده و در آذربایجان شرقی 29 عضو ثابت دارد.

جبارزاده ادامه داد: این شورا وظیفه بسترسازی و هماهنگی بین سازمان‌ها و بررسی میزان انطباق طرح‌های استانی با مصوبات ستاد مرکزی احیای دریاچه ارومیه را بر عهده دارد. ارتقای آگاهی‌های عمومی، حمایت از تقویت ساختارهای محلی و فعالیت دوستداران دریاچه ارومیه و پیگیری مطالبات مردمی در این خصوص از دیگر وظایف شورای استانی احیای دریاچه ارومیه است.

رسوبات، مشکل ساز!

در حال حاضر 150 تا 140 هزار هکتار از اراضی خشک شده جنوب دریاچه مملو از رسوبات رودخانه ای شده که این مسئله احیا را دشوار کرده است.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه در این خصوص گفت:  برنامه ریزی برای تبدیل این منطقه به زیستگاه حیوانات توسط محیط زیست انجام شده که باید از سو استفاده های احتمالی و حضور کشاورزان در این منطقه جلوگیری شود.

کلانتری افزود: اولویت فعلی این کارگروه حفظ پیکره آبی حال حاضر دریاچه ارومیه بوده که تا زمان اجرا و جوابدهی برنامه های احیا ناگزیر از حفظ این محدوده هستیم.

 بنا به گفته دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه هم اکنون برای 4200 کیلومتر مربع از سطح باقی مانده دریاچه برنامه احیا تدوین شده و در صورت تصویب از اول تیرماه امسال عملیاتی می شوند.

کلانتری همچنین افزود:  تا زمانی که آب صرفه جویی شده از محل اجرای طرحهای احیا وارد دریاچه ارومیه شوند باید بستر موجود آب حفظ شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر