کد خبر: 624941
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
داشتن يك زندگي آرماني آرزوي هر دختر و پسري است كه پا به زندگي مشترك مي‌گذارد. آرامش، لذت و خوشبختي نيز مي‌تواند ضامن تداوم تمام زندگي‌ها باشد. اما اين يك حقيقت است كه بدون دانش و اطلاعات، در زندگي نمي‌توان راه درستي را براي رسيدن به خواسته‌ها و آرزوهاي شيرين طي كرد.
محمدرضا هاديلو

دكتر اصغر كيهان نيا، حقوقدان و مشاور خانواده معتقد است كه با توجه كردن به برخي مسائل كوچك و ساده است كه عشق در زندگي مشترك متولد و براي هميشه در كنار مرد و زن خانواده باقي مي‌ماند.

يكي از نكاتي كه به شدت از نظر دكتر كيهان‌نيا مهم و اساسي به شمار مي‌آيد اين است كه زن و مرد بايد همسر خود را همان طور كه هست، قبول كنند و بپذيرند.

وي مي‌گويد: بالاترين نكته‌اي كه رابطه يك زن و مرد را خوب مي‌كند « پذيرفتن يكديگر» است. يك همسر خوب كسي است كه طرف مقابلش را همانطور كه هست قبول كند و در فكر خوشبختي او باشد. بارها از دهان مردان جوان شنيده‌ام كه مي‌گويند « من او را مي‌سازم» مثل اينكه مي‌خواهند مجسمه بسازند! منظور از ساختن يعني تغيير دادن، يعني درهم ريختن و دوباره شكل دادن. همينطور زنان بسيار جواني را ديده‌ام كه ادعا مي‌كنند « او از اول اينطور نبود. اين من بودم كه او را ساخته ام! » من نمي‌دانم بعد از عوض كردن و تغيير دادن چه چيزي باقي مي‌ماند كه ما بخواهيم با آن باقيمانده خوشبخت بشويم. همسرتان با آن خصوصيات اوليه‌اش شما را دلخسته خود كرده بود! فكر نمي‌كنيد اگر بنا به خواسته شما خيلي تغيير كند، ديگر او را حتي دوست نداشته باشيد؟

همانطور كه هستي مي‌خواهمت

دكتر كيهان‌نيا معتقد است، در صورتي كه زن و شوهر به جاي تغيير يكديگر بكوشند همينطور كه هستند يكديگر را قبول كنند، آنوقت است كه دريچه‌هاي خوشبختي و سعادت يكي پس از ديگري به روي آنها باز مي‌شود.

اين مشاور خانواده كه سال‌هاي زيادي از عمر خود را در ارتباط با زوج‌هاي جوان و كمك به خوشبختي آنها صرف كرده، «پذيرفتن» را به يك يك جاده دو طرفه تشبيه مي‌كند و مي‌گويد: وقتي شما طرف خود را همانطور كه هست بپذيريد و او را مورد تأييد و تصويب قرار دهيد، او هم ناگزير مي‌شود شما را همانطور كه هستيد بپذيرد. وقتي پذيرفتن همراه با «درك كردن‌» باشد، آن وقت زندگي رؤيايي و زيبا مي‌شود. با شرايط و امكانات و روحيات همسرتان كنار بياييد تا تنور علاقه شما روز به روز گرم‌تر شود. هر زن و مردي داراي صفات و روحيات جداگانه‌اي هستند. سعي كنيد صفات برجسته و ارزشمند همسرتان را پيدا كنيد و به آنها بينديشيد تا هميشه روحيه‌تان شاد و مطلوب بماند.

وي تأكيد مي‌كند: نكته بسيار مهم و نهايي اينكه اگر همسرتان داراي مزايايي بود كه بي‌شك هست، سعي كنيد معايب احتمالي او را نديده بگيريد. بايد مزايا و معايب را با هم پذيرفت. هيچ يك از زندگي‌هايي كه در اطراف شما است ايده‌آل و خوب مطلق نيست! همه آدم‌ها كم و بيش داراي امتيازاتي هستند. دنبال كمال مطلق نباشيد كه هرگز به آن دسترسي پيدا نخواهيد كرد. تلاش بيهوده در اين راه هميشه همراه با عدم موفقيت بوده است. اجازه ندهيد كمال‌گرايي روحيه شما را خراب كند. كمال مطلق و خوب مطلق هرگز وجود ندارد؛ اين يك قاعده است.

درك خانم‌ها در حساس‌ترين دوران

دوران بارداري و زايمان را بايد به عنوان يكي از زمان‌هاي خاص هر زندگي مشترك به شمار آورد.

دكتر كيهان‌نيا نيز اين دوره را يكي از حساس‌ترين دوران زندگي مشترك مي‌داند و نياز زن در زمان حاملگي و زايمانش به درك و توجه ويژه را بسيار مهم توصيف كرده و مي‌گويد: زن در دوران بارداري دچار دگرگوني‌هاي بسيار مي‌شود. علاوه بر اينكه شكل اندامش تغيير مي‌كند، مزاج و خلق و خويش نيز به موازات بارداري، دستخوش تغييراتي مي‌شود. بنابراين اگر زني دستخوش تغييرات روحي و جسمي شد، نبايد بر او خرده گرفت، زيرا كه اين دگرگوني‌ها در طبيعت زنان است. مردان آگاه، به خوبي اين لحظات و تغييرها را مي‌شناسند و با ظرافت‌هاي رفتاري و استفاده از حسن خلق صبورانه‌اي مي‌توانند به همسرشان آرامش و امنيت خاطر بدهند! وقتي به گلايه و شكايت مي‌افتد و به اصطلاح نك و نال مي‌كند، با او همدردي كنيد. به او اطمينان بدهيد كه با تمام حواستان مراقبش هستيد. به او بگوييد كه در هنگام زايمان در كنارش خواهيد بود تا نگراني‌اش از بين برود. او با فشارهاي روحي و جسمي فراواني دست و پنجه نرم مي‌كند. بايد به او بباورانيد كه با حوصله و متانت و خوشحالي حاضريد كه اين دوره را تحمل كنيد. بايد به او مساعدت كنيد تا موقعيت رواني و حساس خود را بهتر درك كند و از پشتيباني شما دلگرم باشد!

دستت در دستم است

اين مشاور خانواده با اشاره به اينكه اين پشتيباني‌ها، شكيبايي و تحمل زن را بيشتر و عارضه‌هاي منفي بارداري را كمتر مي‌كند، مي‌گويد: سخني به گزاف نيست اگر بگوييم كه يك مرد كامل و مطلع قادر است تا همه دردهاي دوران بارداري تا زايمان همسرش را به نصف تقليل دهد! زنان جوان، به خصوص از زايمان اول، هراس دارند. مي‌ترسند كه مبادا زايمان آنها طبيعي نباشد و ناگزير از «سزارين» باشند! مي‌ترسند مبادا بچه‌شان طبيعي نباشد، مي‌ترسند مبادا دچار مشكلي بشوند، مهم‌تر از همه مي‌ترسند علاقه شوهر را از دست بدهند! پس تنها كسي كه قادر است او را خاطرجمع كند و به او امنيت روحي و جسمي ببخشد، شوهر بردبار و آگاه اوست. زن پس از زايمان هرگز اين خاطره خوب را فراموش نمي‌كند. اين طرز تفكر هرچه مي‌خواهد باشد، اما نظريه‌اي در بعضي از متخصصان زايمان وجود دارد كه معتقدند، زائويي كه دستش در ميان دست همسرش باشد، زايمان راحت‌تر و مطمئن‌تري خواهد داشت!

دكتر كيهان‌نيا در پايان تأكيد مي‌كند: زنان همچنين پس از زايمان دچار نوعي خلأ عاطفي و رواني مي‌شوند؛ بنابراين لازم است كه چند ماهي از آنها مراقبت بشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار