کد خبر: 601993
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار از نهال کاری 12 هزار و 870 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان گرمسار خبرداد.

 بهرام میرآخورلی گفت: تاکنون 12 هزار و 870 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان گرمسار نهال‏کاری و 21 هزار و 362 هکتار نیز با عملیات بذرکاری و بذرپاشی با گونه‏های تاغ، آتریپلکس، آشنیان، قره‏داغ و ... مهار شده است.

وی در رابطه با اقدامات مقابله با بیابان‏زایی در این شهرستان توضیح داد: همه مردم باید تلاش کنند تا شعار روز جهانی مقابله با بیابان زدایی یعنی «نگذارید آینده‏مان خشک شود»، به واقعیت مبدل شود.

میرآخورلی با اشاره به اینکه پدیده بیابان‏زایی در دهه‏ های اخیر شدت یافته است، گفت: وسعت بیابان‏های استان سمنان، 2/5 میلیون هکتار است که 288 هزار هکتار آن در شهرستان گرمسار قرار دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با بیان اینکه در این مناطق متوسط تبخیر و تعریق سالانه دست کم دو برابر میانگین بارندگی سالانه آن‏هاست، افزود: برای جلوگیری از روند پیشروی بیابان‏ها و مهار پدیده بیابان‏زایی، اداره منابع طبیعی گرمساراقدام به کاشت نهال‏های تاغ کرده است.

* تثبیت تپه ها با مالچ پلیمری

میرآخورلی با تاکید بر اینکه عملیات بیابان‏زدایی و تثبیت ماسه‏های ‏روان در شهرستان گرمسار به دلیل شرایط بحرانی منطقه از سال 1348 شروع شده است، اضافه کرد:در سال 92 طرح تحقیقاتی دانشگاه تهران (مرکز تحقیقات بین‏المللی همزیستی با بیابان) با عنوان بررسی عملکرد مالچ پلیمری در تثبیت تپه‏های ماسه‏ای در منطقه مکرش شهرستان گرمسار اجرایی شد. این طرح با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان گرمسار در سطح دو هکتار اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با اشاره به نحوه کاشت نهال تاغ و مدت زمان زیادی که رشد این نهال می‏طلبد، تاکید کرد: کاشت نهال تاغ بهترین روش جهت جلوگیری از پیشروی کانون‏های بحران فرسایش بادی و کاهش خسارات ناشی از پدیده بیابان‏زایی و بهبود شرایط زیست محیطی مناطق بیابانی است.

وی در رابطه با مزیت تاغ‏زارها در جلوگیری از طوفان‏های گرد و غبار محلی گفت: حرکت ماسه‏های روان و گرد و غبار از عوامل تهدیدکننده شهر گرمسار و خطوط راه‏آهن است که در واقع وجود این تاغ‏ها باعث می‏شود که ماسه‏های روان به واسطه باد و طوفان در هوا معلق نشود.

میرآخورلی با اشاره به گرد و غباری که از غرب کشور وارد ایران شده‏ است،توضیح داد: متاسفانه این نوع ریزگرد و غبارها که مناطق شهر گرمسار را نیز تحت تاثیر قرار داده است، با کمک این نهال‏ها هم قابل کنترل نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با بیان اینکه سودجویانی هستند که به منظور اهداف شوم خود اقدام به قطع این نهال‏ها می‏کنند، گفت: از همین جا به آن‏ها اعلام می‏کنیم که برخوردی قاطع و قانونی با آن‏ها خواهد شد؛ از این رو، از همشهریان تقاضا می‏شود تادر صورت مشاهده این نوع تخلفات حتما با شماره تلفن 1504 ستاد خبری یگان حفاظت منابع طبیعی ویا به مراجع ذی‏ربط اطلاع‏رسانی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار