کد خبر: 484796
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
هادي عسگري
روزنامه‌اي كه چند روزي است با اسم جديد و ظاهري نو روانه كيوسك‌هاي روزنامه فروشي شده در اقدامي قابل تأمل و تأسف‌آور ضمن توهين‌ آشكار به شخص دكتر احمدي نژاد و همسر رئيس‌جمهور در پوشش طنز، توهين آشكار به مراسم ختم قرآن كرده است. روزنامه مغرب يا همان «فرهنگ آشتي» سابق كه در ميان روزنامه‌هاي موسوم به اصلاح‌طلب در درجه دوم يا حتي سوم از نظر اهميت و قدرت بود متأسفانه با نزديك شدن به ماه‌هاي آخر فعاليت دولت دهم، بسياري از افرادي كه تا پيش از اين سكوت كرده يا حتي دم از موافقت با دولت مي‌زدند، موقعيت را براي نشان دادن افكار واقعي خود مغتنم شمرده و سعي مي‌كنند با فحش دادن به دولت و نه انتقاد سازنده از آن براي خود محبوبيتي دست و پا كنند يا در دولت آينده به نان و نواي بهتري برسند. به رغم اينكه حتي در قانون اساسي نيز به مجازات توهين‌كنند‌گان به مقامات ارشد كشوري از جمله مقام رياست جمهوري اشاره شده است. 

اين روز‌ها بي‌حرمتي‌ها در فضاي سياسي كشور آنقدر بالا گرفته كه هر كس به خودش اجازه مي‌دهد به نفر اول دستگاه اجراي كشور و عالي مقام‌ترين مسئول نظام جمهوري اسلامي بعد از مقام معظم رهبري توهين كند. 

به غير از تيتر روزنامه در صفحه دوم «مغرب» مطلبي با تيتر «ديپلماسي پستويي همسر رئيس‌جمهور» منتشر شده كه به موضوع حضور اعظم‌السادات فرحي، همسر رئيس‌جمهور در نشست جنبش عدم تعهد و ديدارهاي ديپلماتيك وي پرداخته و نوك پيكان توهين‌ها را از رئيس‌جمهور به سمت همسرش برگردانده است. فهميدن دليل اينكه چرا همسر رئيس‌جمهور اداي زنان رؤساي دولت‌هاي خارجي را در نمي‌آورد و مانند عروسك‌هاي بزك كرده خود را از هيئت‌هاي ديپلماسي آويزان نمي‌كند خيلي براي روزنامه مغرب سنگين بوده يا خودش را به نفهميدن زده است. 

انگار نويسندگان اين روزنامه واقعاً خيال مي‌كنند در مغرب زمين قلم مي‌زنند نه در كشوري به نام ايران كه عرف و هنجار‌هاي خاص خود را دارد. ديدار‌هاي همسر رئيس‌جمهور در حاشيه نشست سران جنبش غير‌متعهد به زعم روزنامه مغرب يعني آنكه «انگار مي‌خواهد هم به روز باشد هم در پستوي حصار‌هايي كه همواره همراهش بوده است بماند». اين مطلب گزارش گونه تنها يك هدف را دنبال مي‌كند و آن اينكه به هر نحو‌ممكن خواسته شده عقده‌هاي دروني و سرخوردگي‌هاي سياسي‌اي را كه حول محور فكري اين روزنامه شكل گرفته است بر سر كسي خالي كنند. 

در صورتي كه تاريخ سياسي جمهوري اسلامي و در تمام دوران تصدي رؤساي جمهوري پيشين نيز هيچ وقت همسر رئيس‌جمهور در هيبت يك ديپلمات ظاهر نشده است و گاهي فقط بنا بر مصالح سياسي- اجتماعي نظام و دولت نقش‌هايي را ايفا كرده است. اما اين روزنامه متوهم گويا تازه از خواب بيدار شده و يك رسم معمولي در عرف ديپلماتيك را به تخيلات ذهني بيمار گره زده و نتيجه مي‌گيرد كه همسر رئيس‌جمهور« در سال پاياني دولت دهم سوداي ديگر را در سر دارد». البته كينه ورزي «مغرب» نسبت به همسر رئيس‌جمهور به اينجا ختم نمي‌شود و در صفحه آخر روزنامه نيز عكس ديگري از خانم فرحي با تيتر جهت دار «عدم تعهد همسردار» منتشر شده است كه در آن با قلمي به ظاهر طنز، نشست عدم‌تعهد و مراسم معنوي ختم سوره انعام را به باد تمسخر گرفته است، مراسمي كه قرن‌هاست در ميان مردم مسلمان ايران ريشه دارد و خانواده‌هاي مذهبي ايراني به انجام آن افتخار مي‌كنند. 

«مغرب» روزنامه‌اي است به ظاهر نو ظهور اما ريشه اين روزنامه كه ادعاي اصلاح‌طلبي را يدك مي‌كشد گواهي‌دهنده بي‌تفاوتي خوانندگان نسبت به آن است. روزنامه‌اي كه اين روز‌ها سعي دارد با تغيير سر و وضع و اسم جديد براي خود خواننده جذب كند و بهترين راه را در توهين‌كردن و افترا‌زدن به دولت انتخاب كرده است. 

متأسفانه در چند سال گذشته شاهد برخورد‌هاي خارج از انصاف مسئولان وزارت ارشاد با رسانه‌هاي متعهد و سختگيري‌هاي بي‌مورد نسبت به آنها بوديم و در نقطه روبه‌رو هرچه رسانه‌اي هتاك‌تر و بي‌قانون‌تر بوده است با ملايمت بيشتري با آن برخورد كرده‌اند. موضوعي كه حتي در حوزه نويسندگي و ادبيات هم وارد و باعث دل‌آزردگي نيروهاي متعهد به انقلاب شده است. به نظر مي‌رسد وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه حداقل در مورد بي‌حرمتي‌هايي اين گونه ساكت ننشيند. قانون بايد براي همه به صورت يكسان عمل شود، دلسوزي‌ها و تساهل‌هاي اين گونه تنها باعث جري‌تر شدن هتاكان و سرخوردگي بيشتر دوستان مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار