کد خبر: 450754
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۷
ضرورت همراهی خانواده ها با مدرسه در این طرح
زهرا چیذری
امسال قرار است تا دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان در "زنگ نماز " به اقامه این فریضه بپردازند و این زنگ در مدارس اجباری شود.
اجباری شدن زنگ نمازدر مدارس راهنمایی و متوسطه موضوعی است که مدیرکل آموزش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش اجرایی شدن آنرا از ابتدای سال تحصیلی جدید نوید داده است؛ به باور منوچهر فضلی خانی اختصاص ۲۰ دقیقه زمان برای برپا داشتن این فریضه الهی و در راستای ترویج فرهنگ نماز در میان دانش آموزان است . 

«دین پذیری» با طرح های کارشناسی شده
بدون شک نهادینه کردن «دین پذیری» و فرهنگ مذهبی یکی از وظایف ذاتی آموزش و پرورش است .شاید بتوان گفت برخی «دین گریزی هایی» که امروز به شکل هنجار شکنی هایی همچون بدحجابی در جامعه نمود می یابد ،حاصل غفلت از آموزشهای مفید و تدابیر فرهنگی ظریف و کاربردی در راستای تعمیق باورهای مذهبی افراد در دوران کودکی و نوجوانی است.به همین دلیل و برای تحقق این مهم باید از گرفتار شدن به افراط و تفریط پرهیز کرد، چرا که انحراف از مسیر تعادل میتواند منجر به انحراف از هدف نهایی شود. 

اگر کمی به عقب برگردیم ، درست به زمان نوجوانی خودمان ،خاطراتی از برپایی زنگهای نماز در ذهنمان تداعی میشود ؛خاطراتی که خوشایند بودن یا نبودن آنها ارتباط مستقیمی با نوع برخورد مسئولین مدرسه در زمان کوتاه اما تاثیر گذار «زنگ نماز» داشت.آن وقتهایی که با ترفندهایی همچون برگزاری مسابقات ساده و هدیه هایی هر چند کوچک ازنوجوانان نمازگزار استقبال میشد فرهنگ اقامه نماز و در ذیل آن دین داری به شکلی زیبا و ماندگار بردل دانش آموزان مینشست.

اما گاهی وقتها مدیران و دبیران پرورشی از مدار تعادل خارج میشدند و این عبادت زیبا و نمادین رنگ اجبار یک «بنده» به «بنده» دیگر به خود می گرفت، چنین رویکردی می تواند حرکت روی لبه تیغ باشد. بنا براین به فرموده قرآن، باید با «قول لین» و برخورد حسنه، دانش آموزان را به انجام فرایض دینی علاقمند ساخت. 

بی همراهی خانواده ها نمی شود
"زنگ نماز" تدبیری زیبایی برای برپا داشتن این فریضه الهی و تعمیق یک باور مذهبی اصیل همچون نماز است ، فریضه ای که در روایات از آن به ستون دین تعبیر شده و بی توجهی به آن سبب میشود تا پای دین داریمان بلنگد. اما برای آنکه "زنگ نماز" منتج به نتایجی برنامه ریزی شده شود، همراهی ویژه خانواده ها را میطلبد .
 
شاید لازم باشد تا مشاوران مدرسه و مربیان تربیتی در همراهی تنگاتنگ با خانواده ها به شناسایی بهتر روحیات دانش آموزان بپردازند و حتی "زنگ نماز" میتواند فرصتی را برای آشنایی با نیازها و پاسخ به شبهات دینی دانش آموزان فراهم آورد .باید در نظر داشت همه این نکات و مسائل در صورتی دست یافتنی است که متولیان برپایی این زنگ جدید در اجرای آن ظرافت های کار را در نظر گرفته و دچار افراط و تفریط نشوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار