کد خبر: 206827
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۲
اختصاصی«جوان آنلاین»
به گزارش«جوان آنلاین»،بقایای گروه «آرمان مستضعفین» كه به دلیل همسویی با نگاه التقاطی سازمان منافقین ، همزمان با ورود این گروهك به فاز مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ، فتیله فعالیت خود را پایین كشید ، مدتی است فعالیت نظری و تئوریک خود را با چراغ خاموش آغاز کرده کوشش دارند با پوشش تبیین دیدگاه های دکتر شریعتی ،مبانی التقاطی قبلی خود را برای انطباق ترمینولوژی اسلامی بر فلسفه تاریخی مارکسیسم ترویج نمایند.
این جریان با تاسی از مشی سابق «آرمان مستضعفین» ، در دور جدید فعالیت خود تلاش دارد در قالب «سوسیالیست های مسلمان» به تبیین مصداقی تر موضوع نبرد طبقاتی كه ملهم از اندیشه هایی ماركسیستی است ، بپردازد.
گفتنی است این جریان که به محوریت فرزند یکی ازاندیشمندان قبل از انقلاب فعال بوده و اخیرا به طرح مباحثی در محیط های دانشجویی می پردازد ، با تکیه بر فلسفه قاره ای ، سایتی را نیز با این شعار که « تنها با یک سلاح، آن هم آتش خودآگاهی اجتماعی - سیاسی - طبقاتی - عقیدتی - انسانی – تاریخی می توان به سازمان گری و هدایت گری پرداخت»، راه اندازی کرده است.
همچنین این جریان با تاکید بر همخوانی رسانه و عمل سازمانگرایانه حزبی ، به انتشار مجله ای همت گماشته که آستر عمومی آن مباحث علوم انسانی است اما در مرامنامه خود جمع شدگی اهداف خود را به این شرح بیان کرده است:« آنچنان که ھدف رسانه ھا تغییر باورھای تاریخی - سنتی - مذھبی - فرھنگی توده ھا می باشد اقدام عملی سازمان گرایانه حزبی ھم دارای ھمین ھدف می باشد چرا که آنچنانکه در تعریف اقدام سازمان گرایانه حزبی گفتیم اقدام سازمانگرایان حزبی غیر از سازماندھی حزبی است. در اقدام سازمانگرایانه حزبی ماھیت کار ما جوھره جنبشی دارد نه سازماندھی که این منظور آنچنانکه قبلا مطرح کردیم با تاسی از پترن یا الگوی ژان ژاک روسو ک می گفت «به مردم راه نشان ندھید نگاه یا دیدن بیاموزید خود راه خواھند یافت» حاصل می شود . »
همچنین این جریان ضمن بازتولید دیدگاه های آرمان مستضعفین ، معتقد است که اساسا تحلیل طبقاتی ایران مبتنی بر تعیین زمان تاریخی (جای - گاه) ، میسر است . به عبارت دیگر اینان در بررسی طبقاتی جامعه ایران ، برمبنای موقعیت تاریخی - اجتماعی ای که گروه بندی ها و طبقات اجتماعی قرار دارند، به تحلیل طبقاتی دست می زنند.
در حقیقت در تحلیل طبقاتی این جریان، مفهوم «مستضعفین» از اهمیت بالایی برخوردار است . چرا که براین باورند که این واژه را می توان در تبیین طبقات مورد استفاده قرار داد.
کتاب «برپایی اقتصاد مستقل از کدامین راه؟ - منتشره توسط سازمان رزمندگان پیشگام مستضعفین ایران» منبعی است که هواداران این جریان در تحلیل طبقاتی معمولا" به آن اتکاء می کنند . نگاهی به فهرست عناوین کتاب ، تقریبا خط حاکم برآن را روشن می کند. عناوینی چون «اسلام: سوسیالیسم یا سرمایه داری؟ کدامین ؟» یا «پرولتاریا، ضامن اجرای انقلاب اصیل مکتبی» حاکی از آن است که علی رغم توصیه به پیروی از اسلام تطبیقی و دوری از اسلام انطباقی، خود به راه اسلام انطباقی رفته و مفاهیم اسلامی را در بعضی موارد بدون هرگونه توجیه منطقی با مفاهیم مارکسیستی انطباق داده اند و از همان گام نخست راه انتخاب را برخود بسته و هواداران را در میان گزینش میان سوسیالیسم یا سرمایه داری به سوی سوسیالیسم رهنمون شده اند.
این جریان به تاسی از آرمان مستضعفینی ها در تبیین سیستم اقتصادی اسلام معتقدند که ما سه نوع اسلام را در برابر خود می یابیم و طبعا" سه گونه نگرش اقتصادی هم به تبع آن وجود دارد: اسلام دگماتیک وجزمی که روحانیت را حامل آن می دانند. اسلام انطباقی که آن را مترقی تر از اسلام نخست می دانند و برآنند که این اسلام دو شاخه دارد ؛ آن بخشی که به انطباق اسلام با انقلاب فرانسه می پردازد و آن بخش که به انطباق اسلام با انقلاب اکتبر روسیه می پردازد . آرمان مستضعفین نوع اخیر را انقلابی تر و ضد استعماری تر می دانند چون نگاه نخست، زیر سلطه باورهای بورژوایی بوده و نهایتا به سرمایه داری مستقل اعتقاد دارد و سیستمی که آن را «سیستم اقتصادی سوسیالیسم تطبیقی» می نامند.
شایان ذکراست این جریان هم اکنون با برپایی جلسات منظمی سعی در طغیان نخبگانی در جامعه داشته و براساس گفت و گوهای خود باروری سازمانی خود را برای 6تا 10 سال آینده تعریف کرده است.
«جوان آنلاین» بزودی اخبارجدیدی ازاین جریان،هدایت گران پنهان و رسانه های وابسته به آن را از نظر خوانندگان خود خواهد گذراند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار