نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان: دانشجو معلم نباید از فعالیت در چارچوب قانون بترسد مگر نه این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید راه آزاداندیشی و نوآوری و تحول را باز گذاشت؟ جوان آنلاین: هر سال در روز دانشجو، فرصتی تازه برای شنیدن صدای نسل جوان فراهم میشود. روز گذشته نیز به همین مناسبت، دانشگاه فرهنگیان حال و هوای متفاوتی به خود گرفت. پردیس شهید چمران تهران تبدیل به صحنهای شد که در آن دانشجویان هم از آرزوهایشان برای آینده آموزشوپرورش گفتند و هم بیپرده دغدغهها و چالشهایشان را مطرح کردند. در این میان، جای خالی وزیر آموزش و پرورش بیش از همیشه احساس شد، غیبتی که خود، یکی از محورهای اصلی گلایه و مطالبهگری دانشجویان بود.
فضای مراسم نشان میداد دانشجویان بیش از هر چیز به دنبال شنیده شدن هستند، شنیدن واقعیتهای آموزشوپرورش و جامعه فرهنگیان. آنها حرفهای زیادی برای گفتن داشتند. در کنار این مطالبهگری صریح اما، مسئولان دانشگاه تلاش میکردند تا تصویری از دستاوردها و چشماندازهای آینده ارائه کنند، آنها از مصوبات تازه، توسعه زیرساختها و امید به گشایش مسیر ادامه تحصیل دانشجویان فرهنگی صحبت به میان آوردند.
امید به گشایش مسیر ادامه تحصیل دانشجویان فرهنگی
دیروز، مراسم گرامیداشت روز دانشجو، در پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد. در این مراسم، رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان به یکی از دغدغههای اصلی دانشجویان اشاره کرد: «در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان فرهنگی مشکلاتی وجود داشت، اما امیدواریم از بهمن ماه شرایط ادامه تحصیل برای دانشجویان فراهم شود؛ البته مصوبه آن را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کردهایم.»
برزویی با مرور گذشته دانشگاه فرهنگیان یادآور شد که این دانشگاه تا سالهای اخیر حتی یک مصوبه اختصاصی برای حل مسائل یا پیشبرد امور نداشت، اما به گفته او، در سه سال گذشته بیش از هشت مصوبه مهم برای دانشگاه تصویب شدهاست؛ مصوباتی که به باور رئیس دانشگاه، مسیر تازهای برای توسعه و ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان گشودهاند.
او با اشاره به حمایتهای دبیر ستاد تعلیم و تربیت و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: «هر یک از این مصوبات اگر در مسیر عادی قرار میگرفت، زمان بسیار زیادی میبرد، اما با حمایت و پیگیری اعضای شورا، این مصوبات با سرعت و دقت تصویب شد و فرصتهای ویژهای را برای دانشگاه ایجاد کرد.»
فضای سالن در این بخش از سخنان رئیس دانشگاه، حالتی جدی و امیدوارانه به خود گرفت، دانشجویان با دقت گوش میدادند و برخی یادداشتبرداری میکردند.
دغدغهها و گلایهها
پس از سخنان رئیس دانشگاه، نوبت به دانشجویان رسید تا پشت تریبون بیایند و بیپرده از نگرانیها و مطالبات خود صحبت کنند. هر جملهای که از زبان دانشجویان جاری میشد، بازتابی از دغدغههای نسل جوان معلمی بود.
حمیدرضا بختیاری، دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه فرهنگیان، نخستین سخنران دانشجویی بود. او با لحنی انتقادی صحبتهایش را شروع کرد: «بیشتر برنامههای آموزش و پرورش به جای آنکه مبتنی بر اثربخشی باشد، جنبه نمایشی پیدا کردهاست. انباشت بخشنامهها و طرحهای پراکنده ساختار آموزش و پرورش را دچار تورم اداری کرده و امکان تحقق عملی برنامهها را کاهش دادهاست.»
بختیاری در ادامه با اشاره به جایگاه دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: «جناب وزیر آموزش و پرورش! ما آمدیم، اما شما نیامدید. حضور شما یک نماد نبود، بلکه یک ضرورت بود.»
پس از او، علی صابری، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان پشت تریبون آمد و با لحنی قاطع گفت: «گویا لایق حضور وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه مربوط به آموزش و پرورش نبودیم.»
صابری در بخش دیگری از صحبتهای خود هشدار داد: «نگذارید دستهای پشت پرده دانشگاهها را سیاستزدایی کند. بعضی متولیان امر با بستن فضای سیاسی دانشگاهها سعی دارند دانشجویان را به جای منتقد سیاسی، منفعل سیاسی بار بیاورند.»
او اظهار داشت: «دانشجو معلم نباید از فعالیت در چارچوب قانون بترسد. مگر نه این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید راه آزاداندیشی و نوآوری و تحول را باز گذاشت؟»
در ادامه، علی زینالدین، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش گفت: «پس از ۱۲ سال بیمهری نسبت به سند تحول آموزش و پرورش انتظار میرفت با نسخهای مواجه شویم که آرمانهای ما را تقویت کند.»
او هشدار داد که تسهیل تأسیس مدارس غیردولتی به «کالاییسازی و طبقهسازی آموزش» منجر میشود.
آخرین سخنران دانشجویی این بخش، یاسین قاسمینژاد، نماینده شورای صنفی بود. او انتقاد خود را اینگونه بیان کرد: «۷۰ درصد فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان فرسوده است.»
قاسمینژاد همچنین خواستار شفافیت مالی شد: «دانشگاه موظف است هزینهها و درآمدهای خود را شفاف کند تا دانشجویان بدانند منابع دانشگاه چگونه مدیریت میشود.»
هنگام سخنرانی دانشجویان، همکلاسیهایشان با تشویقهای مکرر آنها را تأیید میکردند. گویی این حرفها، حرفهای دل خودشان است و میخواستند با کف زدنهای مکرر، منظورشان را به مسئولان حاضر در سالن برسانند.
کانون تربیت نسل آگاه و مطالبهگر
در ادامه مراسم، علی محمدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران پشت تریبون آمد. سخنان او با لحنی پرشور و تأکید بر رسالت دانشجو و دانشگاه آغاز شد: «روز دانشجو روز آگاهیبخشی، مطالبهگری، استکبارستیزی و انسجام ملی است. البته روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان معنای دیگری نیز دارد؛ جایی که معلم آگاه و مطالبهگر میتواند نسلی آگاه، پویا و حافظ ارزشها خلق و تربیت کند.»
محمدی با افتخار از جایگاه دانشگاه فرهنگیان یاد کرد و گفت: «دانشگاه فرهنگیان به خود میبالد که در حوزههای فرهنگی، دینی، انقلابی و ارزشی در زمره دانشگاههای برتر کشور قرار دارد و این موفقیت، دستاورد بیبدیل یک دهه گذشته است.»
او سپس با قدردانی از حمایتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و یادآوری دوران حضور دکتر ابراهیمی در این شورا اظهار داشت: «در آن دوره، حمایتهای قابلتوجهی از دانشگاه صورت گرفت و مصوبات مهمی برای تقویت دانشگاه فرهنگیان به تصویب رسید، از جمله ارتقا و ترفیع اساتید بر اساس رسالت تربیتمحوری که امروز بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم.» محمدی در بخش دیگری از سخنانش به تأکید رهبر معظم انقلاب اشاره کرد: «براساس تأکید رهبر معظم انقلاب، درهای دانشگاه را برای تربیت دانشجومعلم باز کردیم تا تأمین نیرو از مسیر ماده ۲۸ به حداقل برسد.»
او با لحنی جدی و مطالبهگر ادامه داد: «وظیفه خود را انجام دادیم و تنها خواسته ما این است که بهدلیل نقش بیبدیل دانشگاه فرهنگیان در نظام تعلیم و تربیت و به پشتوانه ارتباطات مؤثر با مقامات عالی، شرایط لازم برای توسعه فضا، زیرساختها، هیئت علمی، نیروی انسانی و بودجه فراهم شود. دانشگاه فرهنگیان باید در شأن رسالتی که دارد، دیده شود.»
محمدی همچنین خطاب به دانشجویان گفت: «از ما مطالبهگری کنید، با ما گفتوگو داشته باشید و به ما اعتماد کنید. ما در یک نهضت هستیم، نه مقابل هم. رسالت ما حفظ نظام تعلیم و تربیت و تحقق مطالبات رهبر انقلاب در دانشگاه فرهنگیان است.»
سن ورود به دانشگاه فرهنگیان در ابهام
در حاشیه مراسم بزرگداشت روز دانشجو در پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره جایگاه آموزشوپرورش گفت: «آموزشوپرورش مهمترین اولویت کشور است. از آغاز دوره مسئولیتم، آموزشوپرورش و بهویژه دانشگاه فرهنگیان در صدر اولویتهای شورای عالی قرار داشته، زیرا حل بسیاری از آسیبهای اجتماعی، فرهنگی و حتی بحرانهای زیستمحیطی از مسیر تعلیم و تربیت ممکن میشود.»
او با اشاره به نقش معلمان در جامعه اظهار داشت: «آنچه امروز در جامعه با عنوان آسیبها، بحرانها و ناهنجاریها مشاهده میکنیم، ریشه در ضعف تربیت دارد. تربیت بینش، منش و کنش انسان در آموزشوپرورش شکل میگیرد و دولت نیز توجه ویژهای به این حوزه دارد.»
خسروپناه سپس به ویژگیهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پرداخت: «دانشجویان ما جوانانی فرهیخته، بااخلاق، مستدل و تربیتیافتهاند. انتظار میرود با جدیت درس بخوانند، در جنبشهای دانشجویی فعالیتهای حکیمانه داشته باشند و پس از ورود به کلاس درس، از نسل جدید عقب نمانند.»
او توصیه کرد دانشجومعلمان باید بهطور مستمر مطالعه کنند، رشد علمی داشته باشند و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند. خسروپناه در بخش مهمی از سخنانش، به موضوع افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان پرداخت: «افزایش سن پذیرش دانشجو هیچ ارتباطی با کمبود نیرو ندارد، زیرا ظرفیت پذیرش عدد مشخص و ثابتی است.»
او با اشاره به اختلافنظر میان دیوان اداری کشور و شورای عالی آموزشوپرورش توضیح داد: «دیوان معتقد به امکان پذیرش تا سن ۴۰ سال است، اما شورای عالی پس از بررسیهای متعدد به سن ۳۰ سال رسیدهاست. البته این مصوبه هنوز ابلاغ نشده و همچنان نیازمند بحث و بررسی در صحن شورا است تا عدالت در گزینش دانشجومعلم رعایت شود.»
خسروپناه همچنین بر ضرورت بررسی کارشناسی در وزارت آموزشوپرورش پیش از طرح هر موضوع در شورای عالی تأکید کرد: «وزیر، معاونان، مدیران، معلمان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در حکم کارشناسان شورا هستند و باید با خرد جمعی تصمیمگیری کنند.»
او در پایان با اشاره به اهمیت مشارکت دانشجویان اظهار داشت: «دانشجومعلمان با حضور در مدارس و ارتباط با دانشآموزان، نظرات کارشناسی ارزشمندی دارند و نقش مهمی در سیاستگذاریهای دقیق ایفا میکنند. پیشنهاد دادهام هیئت اندیشهورز دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی شکل بگیرد تا عدالت رعایت شود و دیدگاههای آنان در تصمیمسازیها مورد توجه قرار گیرد.»
به گزارش «جوان»، این مراسم یادآور شد که دانشگاه فرهنگیان بیش از هر زمان دیگر نیازمند توجه جدی و تصمیمهای راهبردی است، چراکه هر تغییر در این دانشگاه، مستقیم بر کیفیت تعلیم و تربیت نسلهای آینده اثر میگذارد. آنچه در سخنان دانشجویان و مسئولان شنیده شد، تصویری روشن از واقعیتهای امروز دانشگاه بود، مجموعهای از فرصتها و چالشها که اگر بهموقع و دقیق مدیریت شوند، میتوانند مسیر آموزشوپرورش کشور را دگرگون کنند. از فرسودگی فضاهای آموزشی و دغدغههای معیشتی گرفته تا امید به ادامه تحصیل و توسعه زیرساختها، همهشان نشان میدهد که دانشگاه فرهنگیان در نقطهای حساس ایستاده، نقطهای که نیازمند تصمیمهای عملی و توجه مداوم است و نه صرفاً وعدهها و مصوبات روی کاغذ.