کد خبر: 1293505
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
به همت مهندسان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا
در نقطه‌ای که روزگاری ترافیک کلافه‌کننده و طرح‌های ناکام عمرانی، زندگی مردم را به تنگ آورده بود، حالا شاهراهی زیرزمینی می‌درخشد

جوان آنلاین: در نقطه‌ای که روزگاری ترافیک کلافه‌کننده و طرح‌های ناکام عمرانی، زندگی مردم را به تنگ آورده بود، حالا شاهراهی زیرزمینی می‌درخشد. 
 
زیرگذر نیمه‌مسقف «گویم» با حدود دو کیلومتر طول در شمال‌غرب شیراز، نه‌تنها گره کور ترافیکی این کلانشهر را گشود، بلکه با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته دیوار دیافراگمی برای نخستین‌بار در ایران، نام کشورمان را بر قله‌های مهندسی جهانی نشاند. 
این پروژه که در کمتر از دو سال به همت مهندسان ایرانی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به سرانجام رسید، نمادی از خودکفایی، اراده ملی و آینده‌ای روشن برای زیرساخت‌های ایران است. 
افتتاح زیرگذر گویم، فراتر از یک پروژه عمرانی، نشانه‌ای از بلوغ تکنولوژیک ایران است. اجرای فناوری دیوار دیافراگمی که پیش‌تر وابسته به تجهیزات خارجی بود، برای اولین‌بار به‌صورت کاملاً بومی پیاده‌سازی شد. 
این فناوری که در ساخت سازه‌های عمیق و مقاوم کاربرد دارد، امکان اجرای پروژه در شرایط پیچیده زمین‌شناختی را فراهم کرد. 
محمد رستمی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه خاتم‌الانبیا در گفت‌وگوی اختصاصی با «جوان» این دستاورد را «نقطه عطفی در خودباوری ملی» توصیف کرد و گفت: «ایران دیگر فقط مصرف‌کننده فناوری نیست، ما اکنون تولیدکننده‌ای در کلاس جهانی هستیم.»
این پروژه که با چالش‌هایی نظیر نبود نقشه‌های تأسیساتی، کوه‌های سخت‌گذر، سرمای زیر ۱۰درجه و حجم عظیم خاکبرداری مواجه بود، در کمتر از دو سال تکمیل شد؛ رکوردی که با روش‌های سنتی، دست‌کم پنج سال زمان می‌برد. 
به گفته رستمی، «دیوار دیافراگمی نیاز به تجهیزات خارجی را به صفر رساند و سرعت، ایمنی و دقت را در کنار زیبایی به ارمغان آورد.»
زیرگذر گویم تنها یک راه‌حل ترافیکی نیست، این پروژه با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود، کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا داده است. طراحی نیمه‌مسقف آن، ضمن کاهش آلودگی صوتی و نوری، نورگیری طبیعی را بهبود بخشیده و فضایی دلپذیر ایجاد کرده است، همچنین ایجاد راه‌های محلی برای دسترسی کسبه و حفظ پلاک‌های تجاری، نشان‌دهنده توجه به نیاز‌های انسانی در کنار مهندسی پیشرفته است. 
رستمی تأکید کرد: «ما طرحی اجرا کردیم که نه‌تنها گره ترافیکی را باز کرد، بلکه به کسب‌وکار‌های محلی آسیبی نرساند.»
از منظر بصری، نمای زیرگذر نیز یک شاهکار است. نما‌های الیاف شیشه‌ای که در ابتدا قرار بود از خارج وارد شوند، به همت مهندسان ایرانی با کیفیت بالاتر و وزن کمتر به‌صورت بومی تولید شد. 
این دستاورد، گامی بزرگ در عبور از وابستگی به واردات و ورود به قلمرو طراحی مستقل محسوب می‌شود. زیرگذر گویم، فراتر از حل مشکل ترافیک شیراز، یک شاهراه استراتژیک است که شمال‌غرب این کلانشهر را به استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد و اصفهان متصل می‌کند. 
این اتصال، مسیر‌های گردشگری، تجاری و فرهنگی را در یک نقطه گره زده و به قلب تپنده توسعه منطقه‌ای تبدیل شده است. 
کاهش زمان سفر، ایمنی بالاتر و مصرف سوخت کمتر، از دیگر مزایای این پروژه است که تأثیرات آن در اقتصاد محلی و ملی به‌زودی آشکار خواهد شد. 
اجرای این پروژه در شرایط سخت جغرافیایی و اقلیمی، نمادی از اراده مهندسان ایرانی است. 
با مشارکت مستقیم بیش از ۲۸۰ نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم برای ۵۰۰ نفر، زیرگذر گویم نه‌تنها یک دستاورد فنی، بلکه یک پروژه اجتماعی و اقتصادی است. رستمی در این‌باره گفت: «ما با همان دانشی که در پروژه‌های ملی و فراملی به دست آوردیم، این شاهراه را ساختیم. صدای خرچ‌خرچ دیوارها، نوای استقلال بود.»
زیرگذر گویم، الگویی جهانی از مهندسی بومی ارائه داده است. فناوری دیوار دیافراگمی که در کشور‌های پیشرفته برای پروژه‌های پیچیده استفاده می‌شود، حالا در ایران بومی‌سازی شده است و می‌تواند به کشور‌های منطقه صادر شود. این دستاورد، ایران را به پیشتاز دیپلماسی مهندسی در منطقه تبدیل کرده و نشان‌دهنده ظرفیت کشور برای رقابت در بازار‌های جهانی است. 

 مشخصات پروژه
- طول پروژه: حدود دو کیلومتر
- فناوری ویژه: دیوار دیافراگمی، برای اولین‌بار در ایران
- مدت اجرا: کمتر از دو سال (رکورد سرعت)
- مزایا: کاهش ترافیک، ایمنی بالا، مصرف سوخت کمتر
- نما: بومی‌سازی الیاف شیشه‌ای با کیفیت جهانی
- اشتغال: مشارکت ۲۸۰نفر مستقیم، ۵۰۰نفر غیرمستقیم
- شرایط اجرا: دمای زیر صفر و زمین‌شناسی پیچیده
- حفاظت از مشاغل: عدم‌آسیب به کسب‌وکار‌های محلی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار