کد خبر: 1211346
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
شیوا نوروزی

جریمه سنگین باشگاه پرسپولیس از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت رفتار‌های غیرورزشی و احساسی هواداران، اتفاقی قابل پیش‌بینی و البته قابل پیشگیری بود. منتها این‌بار هم خبری از فرهنگ‌سازی و ایفای نقش حرفه‌ای از سوی کانون هواداران و همچنین باشگاه نبود.
بعد از اتفاقات دیدار پرسپولیس – الدحیل و پرتاب بطری‌های آب به سمت داوران و بازیکنان تیم رقیب نوشتیم که باید منتظر جریمه سنگین بمانیم و امیدوار باشیم پرونده این رفتار‌های تند با جریمه نقدی بسته شود. دیروز خبر رسید ای‌اف‌سی بابت پرتاب بطری، قرمز‌ها را به پرداخت ۸۰ هزار دلار محکوم کرده است. البته این جریمه فقط برای یک بازی نیست؛ پرتاب مواد آتش‌زا و رفتار ناردست تماشاگران در بازی با استقلال تاجیکستان ۱۵ هزار دلار و پرتاب بطری و لیوان به سمت داور و بازیکنان در بازی با الدحیل هم ۶۵ هزار دلار جریمه روی دست پرسپولیس گذاشت. به همین راحتی با چند حرکت بچگانه و احساسی باشگاه وطنی باید بیش از ۴ میلیارد تومان را دودستی تقدیم کنفدراسیون آسیا کند تا بلکه رفتار معدود هواداران غیرحرفه‌ایش جبران شود.
حرف در مورد رفتار‌های غیرورزشی تماشاگران زیاد است و نکات بسیاری را باید مدنظر قرار داد. از آنجا که مدیران باشگاه پرسپولیس این روز‌ها به شدت درگیر بحث انتخاب سرمربی جدید و مذاکره با خارجی‌ها هستند، حواس‌شان باشد که کمتر از یک ماه برای پرداخت جریمه فوق فرصت دارند و ضرب‌الاجل تعیین شده تمدید نخواهد شد. در نتیجه اگر مبلغ اعلام شده در موعد مقرر پرداخت نشود، مسئولان آسیا بهانه‌های نخ‌نما شده در فوتبال ایران از جمله تحریم و تعطیلات را هرگز نخواهند پذیرفت. در نتیجه از حالا به فکر تأمین این جریمه باشید. نکته دیگر اینکه لطفاً توضیح دهید برای کنترل هواداران خاطی چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌اید. این اولین‌بار نیست که پرسپولیس، استقلال و دیگر تیم‌های ایرانی به‌خاطر سوءرفتار تماشاگرانشان جریمه یا حتی محروم می‌شوند. به رغم اتفاقات تلخ گذشته و هزینه‌های سنگینی که فوتبال کشورمان تاکنون بابت این چالش‌ها پرداخته، هیچ اقدامی از سوی مسئولان فوتبال و باشگاه‌ها برای پیشگیری از سوءرفتار هواداران انجام نشده، در عوض تا دلتان بخواهد مدیران شعار فرهنگ‌سازی داده و جلسه و همایش برگزار کرده‌اند. از وقتی یادمان می‌آید فدراسیون تلاش کرده بخش فرهنگی باشگاه‌های لیگ برتری به معنای واقعی کلمه فعال باشند، نه اینکه از این بخش تنها به عنوان دکور و ویترین باشگاه‌ها استفاده شود. اما واقعیت این است که کسی توجهی به مسائل فرهنگی و آموزشی نمی‌کند و هر بار از سوی ای‌اف‌سی محروم می‌شویم و خلأ این مسئله به شدت احساس می‌شود. نتیجه این بی‌توجهی نیز روی سکو‌ها با پرتاب بطری به سمت داور و بازیکنان حریف خودنمایی می‌کند. ۸۰ هزار دلار رقم کمی نیست، به‌ویژه برای باشگاه دولتی، چون پرسپولیس که برای پرداخت معوقات بازیکنانش هم مشکلات زیادی دارد و محتاج کمک‌های دولتی است. ولی باز هم باید خوشحال باشیم که کنفدراسیون آسیا به جریمه نقدی بسنده کرده، وگرنه پرتاب بطری به سمت داور و پرتاب نارنجک می‌توانست عواقب بدتری از جمله از دست دادن امتیاز میزبانی را هم در پی داشته باشد.
دود عدم فرهنگ‌سازی و انفعال کانون هواداران باشگاه‌ها سال‌هاست که به چشم فوتبال می‌رود. در این بین مدیریت ضعیف و شعار‌های توخالی کار را به جایی رسانده که کنترل سکو‌ها در دست لیدر‌ها باشد و این مسئله در شرایط حساس و باخت‌های دور از انتظار کار دستمان بدهد. حالا که جریمه سنگین شده‌ایم و غصه خوردن هم فایده‌ای ندارد، بهتر است به فکر بعد و بازی‌های حساس آینده باشیم. حال که با هزار بدبختی جواز حضور در لیگ قهرمانان را به دست می‌آوریم نباید اجازه دهیم یک بطری یا نارنجک خسارتی سنگین روی دوش باشگاه بگذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار