کد خبر: 1205214
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
وضعیت ناترازی بنزین در بودجه ۱۴۰۳ ضربه بزرگی به ناترازی بودجه زده است و در دهه فعلی اقتصاد ایران، مهم‌ترین عامل تحمیل فشار بودجه‌ای علاوه بر مهیا بودن ناترازی‌های مالی و مصارف جاری بودجه‌ای کشور، ناترازی بنزین نیز است

جوان آنلاین: وضعیت ناترازی بنزین در بودجه ۱۴۰۳ ضربه بزرگی به ناترازی بودجه زده است و در دهه فعلی اقتصاد ایران، مهم‌ترین عامل تحمیل فشار بودجه‌ای علاوه بر مهیا بودن ناترازی‌های مالی و مصارف جاری بودجه‌ای کشور، ناترازی بنزین نیز است. از همین رو در سال ۱۴۰۳، شاهد واردات حدود ۳ میلیارد دلاری بنزین در سال‌جاری هستیم؛ موضوعی که به پاشنه آشیل بزرگی در تبصره هدفمندی یارانه‌های انرژی لایحه بودجه ۱۴۰۳ تبدیل شده است و کسری بودجه قطعی این تبصره را به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده است. از همین رو تمرکز بر کاهش واردات بنزین و جلوگیری از تشدید ناترازی بنزین از همین امروز نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

وضعیت مصرف بنزین و خودرو‌های بی‌کیفیت موجود در خیابان‌های کشور به یک عامل بسیار نگران کننده برای تحمیل بار مالی و کسری بودجه در سال ۱۴۰۳ است. گذار از صادرکننده بنزین و مواجهه با افزایش مصرف داخلی پیامد‌های مهمی برای بودجه کشور دارد. افزایش یارانه بنزین منجربه افزایش هزینه‌ها شده و کسری قابل توجهی ایجاد کرده است. این کسری، ثبات کلی مالی کشور را تهدید می‌کند و می‌تواند به فشار‌های تورمی کمک کند. برای پرداختن به موضوع مصرف بی‌رویه بنزین، شناسایی عوامل کلیدی این روند ضروری است. یکی از عوامل اصلی مصرف بالای بنزین، خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی است. این خودرو‌ها دارای میانگین نرخ مصرف سوخت هستند که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین جهانی است. بنابراین اصلاح صنعت خودرو برای کاهش مصرف بنزین بسیار مهم است.

متهم ردیف اول ناترازی بنزین و تشدید آن نیز صنعت خودروسازی کشور است که مصرف سوخت بسیار بالاتر از استاندارد جهانی خودرو‌های تولیدی و همچنین وابستگی بیش از حد سبد سوخت خودرو‌های سواری کشور به بنزین است. در همین رابطه دو محور کلان در زمینه صنعت خودروسازی و همچنین تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور باید مدنظر قرار گیرد. باید وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف گردد که هر سه ماهه به میزان پنج‌درصد میزان سوخت مصرف خودرو‌ها را تا آخر سال پایین بیاورد و از انواع روش‌ها در جهت کاهش مصرف خودرو‌های تولیدی جدید نظیر تولید خودرو‌های دوگانه سوز، هیبریدی و همچنین افزایش واردات به این شاخص برسد. همچنین تمرکز و تکلیف به دولت در جهت توسعه و تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور در اولویت بعدی است. علاوه بر این، باید دولت بین واردات بنزین و وابستگی انرژی کشور و واردات خودرو‌های کم مصرف یک مورد را انتخاب کند که افزایش واردات خودرو‌هایی که استاندارد‌های بهره‌وری سوخت را رعایت می‌کنند می‌تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند. همچنین یکی دیگر از جنبه‌های مهم حل ناترازی انرژی، تنوع بخشیدن به سبد سوخت کشور است. اتکای بیش از حد به بنزین به عنوان منبع سوخت اولیه برای خودرو‌های سواری به کمبود و افزایش هزینه‌ها کمک می‌کند. بنابراین دولت باید توسعه و تنوع سوخت‌های جایگزین را در اولویت قرار دهد. کاوش در منابع انرژی تجدیدپذیر، مانند وسایل نقلیه الکتریکی و سوخت‌های زیستی، می‌تواند به کاهش وابستگی به بنزین و ایجاد یک بخش انرژی پایدارتر کمک کند.

ناترازی انرژی در بخش بنزین چالش‌های مهمی را برای امنیت انرژی و ثبات مالی ایجاد می‌کند. برای رسیدگی به کسری بودجه و فشار‌های تورمی احتمالی، اقدام فوری لازم است. با اعمال اصلاحات در صنعت خودرو از جمله کاهش مصرف سوخت و ترویج خودرو‌های سوخت جایگزین و تنوع بخشیدن به سبد سوخت، کشور می‌تواند وابستگی خود به واردات بنزین را کاهش دهد. این به بخش انرژی با ثبات‌تر و پایدارتر کمک می‌کند و رونق اقتصادی بلندمدت را تضمین می‌کند.

وضعیت ناترازی بنزین در بودجه ۱۴۰۳ ضربه بزرگی به ناترازی بودجه زده است و در دهه فعلی اقتصاد ایران، مهم‌ترین عامل تحمیل فشار بودجه‌ای علاوه بر مهیا بودن ناترازی‌های مالی و مصارف جاری بودجه‌ای کشور، ناترازی بنزین نیز است. از همین رو در سال ۱۴۰۳، شاهد واردات حدود ۳ میلیارد دلاری بنزین در سال‌جاری هستیم؛ موضوعی که به پاشنه آشیل بزرگی در تبصره هدفمندی یارانه‌های انرژی لایحه بودجه ۱۴۰۳ تبدیل شده است و کسری بودجه قطعی این تبصره را به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده است. از همین رو تمرکز بر کاهش واردات بنزین و جلوگیری از تشدید ناترازی بنزین از همین امروز نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار