حضور والدین در مدرسه برای پیگیری امور فرزندان اصول و رفتارهای خاصی میطلبد که رعایت آنها برای پیشبرد اهداف تربیتی و آموزشی ضروری است. در ادامه سه نکته مهم و کلیدی را برگرفته از کتاب خانواده و مسائل مدرسهای کودکان نوشته علی قائمی و تغییر دادن رفتارهای کودکان و نوجوانان نوشته جان. دی. کرومبولتز، هلن بی. کرومبولتز میآوریم.
۱) والدین در موقع حضور در مدرسه، همیشه باید حفظ آرامش را به عنوان یک اصل به خاطر داشته باشند. گاهی ممکن است پدر و مادر با مشاهده ضعف درسی در دانشآموز یا گریههای او که مخصوصاً در دوره ابتدایی بیشتر اتفاق میافتد، احساساتی شوند و به صورت خشن و برافروخته با اولیای مدرسه برخورد کنند. قطعاً چنین حالتی مخل برقراری ارتباط مؤثر با مسئولان مدرسه خواهد بود. آنچه انسان از آرامش به دست میآورد، از خشونت عاید او نمیشود.
۲) ارتباط اولیا با مسئولان مدرسه باید مستمر باشد. معنای استمرار این نیست که هر روز سری به مدرسه بزنند، بلکه لازم است به طور مرتب در منزل به وضع درسی و رفتاری فرزند خود رسیدگی کنند و طبق اطلاعات به دست آمده، با مدرسه ارتباط برقرار کنند. حد و تعداد دفعات حضور در مدرسه را نحوه و میزان رسیدگی به وضع دانشآموزان معلوم میکند. گاهی معلم جلساتی را در زمانهای مختلف تشکیل میدهد و از والدین دعوت به عمل میآورد. حضور مرتب در این جلسات ضروری است و به هماهنگی اولیا و مربیان کمک میکند.
۳) والدین باید در مدرسه به عنوان ولی حضور پیدا کنند نه به عنوان فردی که در یک جای خاص مسئولیت دارد. اگر پدر یا مادر دانشآموز در وزارتخانه یا سازمانی، مسئولیت اجرایی سطح بالایی دارد و در آنجا به عنوان رئیس ایفای نقش و به تناسب مسئولیت، گاهی امر و نهی میکند، نباید با همان شاکله و با همان انتظارات و تصورات وارد مدرسه شود.