کد خبر: 1169872
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
رئیس‌جمهور آلمان که از امضاکنندگان کنوانسیون ممنوعیت مهمات خوشه‌ای است گفته که برلین در تصمیم واشنگتن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین مداخله نمی‌کند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، تصمیم ایالات متحده برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین در روزهای اخیر، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

«فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس‌جمهور آلمان نیز روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه با شبکه «زد دی اف» آلمان گفت که برلین نمی‌تواند و نباید در تصمیم جنجالی واشنگتن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین که در اکثر کشورهای اروپایی ممنوع است، مداخله کند.

واکنش منفعلانه اشتاین‌مایر در شرایطی مطرح شده است که  یک روز بعد از آن که مقام های آمریکایی گفتند واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان جمعه (هفتم ژوئیه) گفت برلین با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالف است.

اشتاین‌مایر با توضیح این که کنوانسیون مهات خوشه‌ای را در سال ۲۰۰۸ و زمانیکه به عنوان وزیر خارجه آلمان فعالیت داشت، به امضا درآورده است، گفت: «صحیح است که چنین مهماتی توسط دولت فدرال آلمان ممنوع است و اینکه آلمان مخالف چنین تدارکاتی است اما ما نمی‌توانیم در وضعیت فعلی، ایالات متحده را متوقف کنیم».

رئیس‌جمهور آلمان با این‌حال گفت: « موضع آلمان در برابر استفاده از مهمات خوشه‌ای مثل همیشه موجه است».

سازمان‌های حقوق بشری با چنین اقدامی مخالف هستند و وزیر خارجه آلمان نیز گفته بود که برلین به عنوان یکی از ۱۱۱ کشور عضو کنوانسیون مهمات خوشه‌ای (CCM) همین نظر را دارد. ایالات متحده عضو این کنوانسیون نیست.

کنوانسیون مهمات خوشه‌ای یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و سوم دسامبر ۲۰۰۸ در پایتخت نروژ (اسلو) برای امضا در دسترس قرار گرفت. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند. 

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا جمعه در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما کی‌یف به این بمب‌ها نیاز دارد.

تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین در حالی است که گروهی از کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند. 

دیدبان حقوق بشر از روسیه و اوکراین خواسته استفاده از مهمات خوشه‌ای در جریان جنگ جاری را متوقف کنند و از آمریکا هم خواسته این مهمات را در اختیار کی‌یف قرار ندهد. این گروه مدعی است هم نیروهای روسیه و هم اوکراین از این تسلیحات استفاده کرده‌اند که باعث کشته شدن غیرنظامیان اوکراینی شده است.

صلیب سرخ بین‌المللی هم گفته بمب‌های خوشه‌ای می‌تواند باعث ایجاد تلفات قابل‌توجهی در میان غیرنظامیان شود و این چیزی است که می‌توان از آن جلوگیری کرد.

آنچه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را جنجالی می‌کند خطراتی است که برای غیرنظامیان دارند. این مهمات در هوا منفجر شده و تعداد زیادی بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پخش می‌کنند که خطر کشتار کور غیرنظامیان را به همراه دارد.

علاوه بر این، برخی از بمب‌های کوچک‌تر ممکن است هنگام برخورد با زمین خیس یا سطوح نرم منفجر نشوند و تا مدت‌ها بعد جان غیرنظامیان به ویژه کودکان را به خطر بیندازند. کارشناسان می‌گویند شباهت این بمب‌های عمل‌ نکرده به اسباب‌بازی‌های کوچکی که روی زمین می‌افتد، عاملی است که باعث خطرناک شدن آن برای کودکان می‌شود.

تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین می‌گویند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار