کد خبر: 1161039
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
پارلمان ژاپن قانونی را برای عملیاتی کردن راکتور‌های هسته‌ای فرسوده این کشور با بیش از ۶۰ سال قدمت، تصویب کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، پارلمان ژاپن امروز قانونی را برای عملیاتی کردن راکتور‌های هسته‌ای فرسوده این کشور با بیش از ۶۰ سال قدمت، تصویب کرد تا بدین طریق به کاهش انتشار گاز کربن و گاز‌های گلخانه‌ای کمک کنند.

براساس این گزارش، یکی دیگر از اهداف تصویب این قانون، تضمین ذخایر کافی انرژی به رغم نگرانی‌های فزاینده در مورد ایمنی راکتور‌های فرسوده است.

با تصویب قانون منابع انرژی برای دگرگونی پاک و کربن زدایی، ۵ قانون مربوط به انرژی از جمله قانون تجارت الکتریکی به یکباره اصلاح می‌شوند که در آن طول عمر راکتور‌ها تحت کنترل و بازبینی قرارمی گیرد.

این در حالی است که برخی قانون گذاران و شهروندان ژاپنی، تصویب این قانون را شتاب زده و بدون بررسی‌های لازم می‌دانند و بر نگرانی‌های عمومی درباره ایمنی راکتور‌های فرسوده و و درست کار نکردن آن‌ها تاکید کردند.

در ژاپن نیروگاه‌های دارای سوخت فسیلی، حدود ۷۰ درصد برق مصرفی کشور را تامین می‌کنند. در سال ۲۰۱۱، فاجعه اتمی فوکوشیما منجر به تعطیلی تمام راکتور‌های هسته‌ای این کشور شد و بیشتر این راکتور‌ها به دلیل نداشتن استاندارد‌های ایمنی مشخص شده پس از این فاجعه برای راه اندازی مجدد، همچنان خارج از مدار هستند.

فاجعه اتمی فوکوشیما در ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ و در پی زلزله ۹ ریشتری و وقوع سونامی در این کشور رخ داد. بر اثر این حادثه، نیروگاه هسته‌ای شماره ۱ فوکوشیما متعلق به شرکت برق توکیو از کار افتاد و نیروگاه‌های دیگر نیز یکی پس از دیگری از کار افتاده و مواد رادیو اکتیو به بیرون نشت کرد.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن تابستان سال گذشته گفته بود که دولت گام‌های لازم برای راه اندازی مجدد نیروگاه‌های اتمی بر می‌دارد.

در حال حاضر با استناد به قوانین موجود و استاندارد‌های ایمنی سختگیرانه مربوط به راکتورها، مدت زمان کارایی یک راکتور هسته‌ای تا ۴۰ سال است و اگر به روز رسانی‌های ایمنی انجام شود این مدت به ۶۰ سال نیز افزایش می‌یابد. اما در قوانین جدید، راکتور‌های هسته‌ای ممکن است در عمل سال‌های بیشتری به کار گرفته شوند و مدت زمانی که خارج از چرخه بوده و فعالیتی نداشته اند، دراین بازه زمانی محاسبه نشده و پس از انجام کنترل‌های نهایی، بار دیگر به مدار تولید برگردند.

علاوه بر این، در قانون جدید، مرجع تنظیم کننده امور هسته‌ای کشور، شرایط راکتور‌ها و تاسیسات مربوطه را پس از ۳۰ سال از عملیاتی شدن آنها، حداقل هر ۱۰ سال یکبار بررسی می‌کند تا از ایمنی این تاسیسات اطمینان حاصل شود.

در همین راستا دولت ژاپن اعلام کرد در مورد جزئیات استاندارد‌های راکتور‌ها پیش از اجرایی شدن این قانون تصمیم گیری خواهد کرد. در حالی که منتقدان معتقدند راه‌های مختلف ارزیابی راکتور‌های فرسوده پس از گذشت ۶۰ سال از عملکرد آنها، نامشخص است.

تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش شدید بهای انرژی، تهدیدی برای ذخایر انرژی پایدار ژاپن محسوب و باعث شد مقامات این کشور در جستجوی راهی برای استفاده بیشتر از انرژی هسته‌ای باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار