کد خبر: 1160156
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: صنعت نفت کشور طی سال‌های گذشته به خاطر تحریم‌های موجود از فناوری‌های جدید عقب افتاده و نتوانسته است آن‌ها را وارد کند، به همین دلیل باید تلاش کرد شرکت‌های دانش بنیان به سمت برآورده کردن کالا‌های مورد نیاز کشور و صادرات آن‌ها سوق داده شوند.

مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «جوان» در پاسخ به این سؤال که یکی از مسائل جدی صنعت نفت کشور، خام‌فروشی بالا و عدم خلق ارزش افزوده در محصولات تولیدی است، گفت: دو موضوع دانش بنیان شدن اقتصاد ملی و مشکل خام فروشی با توجه به اینکه مکمل یکدیگر هستند می‌توانند برای حل مسائل کشور بسیار حائز اهمیت باشند. معتقدم در کشور منابع بسیار زیادی وجود دارد و باید از آن‌ها به خوبی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: سال‌هاست بر موضوع دانش بنیان شدن اقتصاد و صنایع مختلف تأکید زیادی شده است، به همین دلیل شرکت‌ها باید با کار کردن روی محصولات با کیفیت به سمت منافع ملی کشور و توسعه آن هدایت شوند. یکی از موضوعاتی که باید در راستای توسعه کشور به آن توجه شود، بحث خام فروشی است که باید با ورود فناوری و به کارگیری فناوری و تحقیق و توسعه در صنعت این مشکل حل شود.
این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اهمیت ورود فناوری به صنعت نفت و گاز کشور در جهت تکمیل زنجیره ارزش این صنعت افزود: مواردی از قبیل بومی‌سازی و تولید بار اول تجهیزات گلوگاهی مورد نیاز صنعت نفت، کاهش ارزبری و وابستگی این صنعت با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان در راستای تولید اقلام مورد نیاز، ارتقای تاب آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی در تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از اهداف مهم ورود فناوری به صنعت نفت و گاز کشور است. باید در راستای دانش بنیان شدن و استفاده حداکثری از توان داخلی متخصصان برای توسعه صنایع نفت و گاز کشور اقدامات لازم
انجام گیرد.
عباد اضافه کرد: بهتر است شرکت‌های دانش بنیان به سمت تحقیق و توسعه صنایع مورد نیاز کشور هدایت شوند، چراکه صنعت نفت کشور طی سال‌های گذشته به خاطر تحریم‌های موجود از فناوری‌های جدید عقب افتاده و نتوانسته است آن‌ها را وارد کند، به همین دلیل باید تلاش کرد شرکت‌های دانش بنیان به سمت برآورده کردن کالا‌های مورد نیاز کشور و صادرات آن‌ها سوق داده شوند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: یکی دیگر از اهمیت‌های دانش‌بنیان شدن اقتصاد ملی، بی‌اثر کردن تحریم‌های حوزه صنعت برای رفع وابستگی تکنولوژیک به خارج از کشور از طریق کاهش ارزبری و افزایش رقابت‌پذیری صنعت در مواجهه با محصولات خارجی است، اما باید تمرکز بر فرآیند‌های گلوگاهی و استراتژیک صنعت نفت باشد و نمی‌شود همه فناوری‌ها در داخل کشور ایجاد شود.
این عضو اتاق بازرگانی در پایان اظهار کرد: همچنین برای ترغیب صنایع به سمت تحقیق و توسعه باید از مشوق‌ها و حمایت‌هایی نیز استفاده کرد که در چند دهه اخیر شاهد بوده‌ایم که دولت‌ها به ارائه مشوق‌هایی به صنایع برای توسعه زنجیره ارزش محصولات مبادرت کرده‌اند، اما شاید مهم‌ترین آن‌ها بحث اعتبار مالیاتی باشد، این سیاست تجربه جهانی دارد و کشور‌های مختلف توسعه یافته با به کارگیری اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، هزینه‌کرد در حوزه به کارگیری فناوری را بالا برده‌اند. با اعمال سیاست اعتبار مالیاتی برای صنایع کشور نیز مشوقی در جهت به کارگیری فناوری در صنعت ایجاد خواهیم کرد. استفاده از سیاست اعتبار مالیاتی موجب سوق دادن صنایع به سمت توسعه زنجیره ارزش خواهد شد، این سیاست سبب خواهد شد از اقتصاد مبتنی بر خام فروشی به سمت اقتصاد مبتنی بر فناوری حرکت کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار