کد خبر: 1159229
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۵
راه‌هایی ساده و صرفه‌جویانه برای مدیریت فردی پسماند
در جهانی که روز‌به‌روز تولید و مصرف انواع کالا‌ها افزوده می‌شود، به همان نسبت شاهد افزایش سرسام‌آور زباله و دورریز هستیم.
حسین گل‌محمدی

در جهانی که روز‌به‌روز تولید و مصرف انواع کالا‌ها افزوده می‌شود، به همان نسبت شاهد افزایش سرسام‌آور زباله و دورریز هستیم. به همین دلیل فناوری‌های مربوط به بازیافت توسعه یافته و زباله‌ها نیز بیش از پیش ارزش پیدا می‌کنند. بی‌تردید بهترین کار برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه که درپی خود اسراف را به همراه دارد این است که فرهنگ صرفه‌جویی را بیاموزیم. در واقع اولین گام برای کاهش زباله‌های منزل این است که دورریز‌ها را کم کنیم؛ از مواد و کالا‌ها درست استفاده کنیم؛ راه‌های استفاده مجدد را یاد بگیریم و در نهایت زباله‌های منزل را تفکیک کنیم، یعنی زباله‌های خشک مانند کاغذ، مقوا، پارچه، کاغذ، شیشه، پلاستیک، چوب و امثالهم را از زباله‌های‌تر مانند پسماند میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایى و تفاله چاى را در دو کیسه جداگانه مخصوص بریزیم. اما هزاران راه عملی و ساده برای کاهش تولید زباله و دورریز‌ها در خانه و محل کار وجود دارد که شماری از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

آغاز کاهش زباله از لحظه خرید
خرید و مصرف معقول کالا‌ها اعم از مواد خوراکی، پوشاک، لوازم منزل و غیره، یکی از راه‌های صرفه‌جویی و هم‌چنین حفظ محیط‌زیست است و علاوه بر آن توان اقتصاد خانواده را بالا می‌برد. با پس‌انداز‌های کوچکی که از صرفه‌جویی در خرید یا به عبارت بهتر با خرید صحیح و منطقی، حاصل می‌شود می‌توان سرمایه‌های بزرگی برای فعالیت‌های مفید ایجاد کرد و در عین حال به حفظ محیط‌زیست نیز کمک کرد. در موقع خرید، کیسه، زنبیل یا ساک خرید را همراه خود ببرید و به فروشنده بگویید به کیسه نایلونی نیاز ندارید. این کار باعث کمتر شدن مصرف کیسه‌های پلاستیکی می‌گردد. بهتر است کالای با دوام خریداری کنید تا مدت استفاده از آن‌ها طولانى‏تر ‏شود. بدیهى است محصولات با دوام، دیرتر وارد جریان زباله شهرى مى‏شوند. با برنامه‌ریزى خاص خرید کنید. بدین ترتیب که قبل از خرید، ابتدا لیست کاملى از آنچه را که نیاز دارید تهیه نمایید. برای خرید لوازم خانگی عجله نکنید. ابتدا به نیاز خود فکر کنید و وسیله‌ای را انتخاب کنید که نیازتان را برآورده کند، با میزان مصرف و تعداد افراد خانواده‌تان متناسب باشد و مصرف انرژی کمی هم داشته باشد. بسته‌های خرید خود را به حداقل برسانید. از کیسه‌های بسته‌بندی هر چه بیشتر می‌توانید استفاده کنید و مابقی را همراه با سایر زباله‌های خشک، به غرفه بازیافت یا وانت‌های جمع‌آوری پسماند خشک، تحویل دهید.

کاهش زباله در مهمانی، گردش و مراسم
در گردش‌ها، برای جمع‌آوری پسماند‌ها به جای کیسه‌های پلاستیکی، از کیسه‌های برزنتی استفاده کنید. در مهمانی‌ها و گردش‌ها، از به کار بردن بشقاب، لیوان و سایر ظروف یکبار مصرف خودداری کنید. چنانچه می‌خواهید از بیرون غذا تهیه کنید، ظرف غذا را به همراه خود به رستوران ببرید و از مسئول رستوران درخواست کنید به جای آنکه از ظروف یکبار مصرف استفاده کند غذا را در ظرف شما بریزد. در مراسم عزاداری ملی مانند ایام محرم و نیز در نذری‌ها، به جای ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی و یونولیتی می‌توانید از لیوان‌ها و ظروف مخصوص گل ذرت یا ظروف بادوام استفاده کنید. برای تزئینات، می‌توانید کاغذ کادو، مقوا و کاغذ‌های رنگی مصرف شده را استفاده کنید. به جای هدیه، به نوعی سرمایه‌گذاری فکر کنید. مثلاً به باز کردن یک حساب پس‌انداز. دادن کارت هدیه به جای خرید اسباب بازی، لباس و امثالهم نیز ایده خوبی است تا بدین ترتیب هدیه گیرنده چیزی را بخرد که واقعاً به آن نیاز دارد.

کاهش زباله در محل کار
قبل از آنکه عکسی را چاپ کنید یا متنی را پرینت کنید ابتدا فکر کنید آیا واقعاً به نسخه چاپ شده آن نیاز دارید؟ پس تا آنجا که می‌توانید کمتر کپی کنید و کمتر از نسخه پرینت شده استفاده کنید. به جای انتشار اطلاعیه‌های همگانی از تابلو اعلانات استفاده شود. از فناوری الکترونیک یا بدون کاغذ (paperless) به جای نامه‌نگاری‌های داخلی استفاده کنید. به منظور کاهش میزان مصرف کاغذ، جوهر و لاک غلط‌گیر، هنگام تایپ مطالب دقت نموده و متون خود را روی صفحه مانیتور ویرایش کنید و ترجیحاً از چک پرینت استفاده نکنید. روی هر دو طرف کاغذ پرینت تهیه شود تا بدین ترتیب مصرف کاغذ را ۵۰ درصد کاهش دهید. از قسمت‌های نوشته نشده و سفید کاغذ به‌عنوان کاغذ یادداشت کوچک استفاده شود. یک جعبه در دفتر کار خود در نظر بگیرید و کاغذ‌هایی را که امکان استفاده مجدد آن‌ها وجود دارد در آن قرار دهید تا از آن‌ها برای چک پرینت استفاده شود. در جلسات، به جای رومیزی‌ها و ظروف یکبار مصرف، از رومیزی‌ها و ظروف قابل شستشو استفاده کنید. کامپیوتر و متعلقات جانبی آن و تجهیزاتی قدیمی را که مورد استفاده ندارند به مراکز خیریه، مدارس و روستا‌ها بدهید.

کاهش زباله با استفاده از جایگزین‌ها
از ظروف بادوام و چندبار مصرف برای غذاخوری یا نگهداری مواد غذایی استفاده کنید. از رومیزی‌های پارچه‌ای به جای نوع یکبار مصرف آن استفاده کنید. از لیوان‌های فلزی به جای فنجان و لیوان یکبار مصرف کاغذی یا پلاستیکی استفاده کنید. از محصولات و کالا‌هایی استفاده کنیم که در بسته‌بندی‌های قابل بازیافت به بازار ارائه شده‌اند. به جای خرید اسباب‌بازی یا لوازم جدید سعی کنید از لوازم و اسباب‌بازی‌های دوست و فامیل به صورت مشترک استفاده کنید. از شوینده‌های آلی ارزان‌تر و کم خطرتر استفاده کنید مانند سرکه سفید، عصاره لیمو (که لکه‌های چربی را می‌زداید) و جوش شیرین. مواد بی‌مصرف را می‌توان با تغییراتی به روی آن‌ها دوباره استفاده کرد. راه‌های موجود برای امکان استفاده مجدد از اشیا بسیار زیاد است. تنها چیزی که ما نیاز داریم این است که با استفاده از خلاقیت خود امکان استفاده مجدد از اشیا موجود در اطراف را افزایش دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار