کد خبر: 1158487
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
جشن بزرگ ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد
هم از جنبه نظری و هم در عمل، دختران و زنان ایران اسلامی، جایگاه والایی دارند. بر‌ترین عبارت‌ها و بهترین جملات از سوی معصومین (سلام‌الله علیهم) برای دختران بیان شده است. گفته حضرت رسول (ص) که «دختران مایه برکت و رحمت هستند»، یکی از این عبارات است. در فضای جاهلی صدر اسلام، اگر روشنگری­‌های پیامبر رحمت (ص) نمی‌بود، چه بسا هنوز هم در مناطقی از عالم، دختران زنده‌به گور می‌شدند! اسلام حالا مدیون زنان هم است: همراهی‌های حضرت خدیجه (س) اسلام را گستراند، معصومین (سلام‌الله علیهم) از دامان پاک حضرت زهرا (س) اسلام ناب را به جهانیان معرفی کردند. همین سابقه تاریخی – مذهبی در ارج و قرب دختران و زنان، اکنون پیش روی جمهوری اسلامی ایران است.
صادق پارسا

جاهلیت مدرن، در لفافه و با بزک دوزک، گاهی هم عیان و بدون رودربایستی، دختران و زنان را قربانی می‌کند. کتاب‌ها و مقالات بسیاری در تحقیقات خود اثبات کرده‌اند که انقلاب صنعتی غرب بر گرده زنان سوار شده و به قیمت ستاندن جان و روح آنان، رشد صنعتی غرب را رقم زده است. از آمار‌های تجاوز به زنان، دستمزد کمتر زنان در قبال کار برابر با مردان و سایر نقض‌های حقوق بشری در غرب که بگذریم، نمود‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد فروکاهش زن در غرب هم تئوریزه شده و هم در عمل پیاده‌سازی شده است. یکی از آخرین این موارد، کشف گور‌های دسته‌جمعی دختربچه‌های بومی در کانادا است که تا همین چند دهه پیش هم رایج بوده است.
اما دختر و زن در اسلام، از کرامت ذاتی بهره‌مند است، استقلال کامل دارد و سرنوشت‌ساز است. انقلاب اسلامی ایران زمینه‌­ساز تحول نقش زنان در جامعه شد. افزایش نرخ رشد سواد زنان از زیر ۵۰ درصد به بالای ۹۰ درصد، افزایش چند برابری ورود زنان به تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی، افزایش چندین برابری هیئت علمی زنان، افزایش چند ده‌برابری مدیران میانی و بالایی زنان و مواردی از این دست، مثال­‌هایی از جایگاه والای زنان در ایران اسلامی است. نمی‌توان منکر شد که کم‌کاری‌های گذشته و نظام‌های استبدادی سابق، عقب‌ماندگی‌ای را برای زنان ایران رقم زده‌اند که جبران آن نیازمند کار مضاعف است. با همه این کاستی‌ها، اکنون دختران و زنان ایران، الگوی متفاوتی از دخترانگی و زنانگی را در جهان ارائه کرده اند. آینده برای دختران ایران روشن‌تر از قبل است.
تبلور ارزش واقعی زنان و دختران، در نظام فکری و اعتقادی غرب سالبه به انتفاء موضوع، اما در نظام فکری و اعتقادی اسلام ممکن است. روز گذشته رئیس جمهور به مناسبت روز دختر به جمع دختران در باغ کتاب تهران رفت. به گفته آقای رئیسی «امروز خیلی‌ها ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند، ولی در عمل به دنبال استفاده ابزاری از آنان هستند، اما نظام و فرهنگ اسلامی ما برای بانوان ارزش و جایگاه واقعی قائل است و خود را ملزم به تحقق این ارزش و جایگاه می‌داند.»

جشن بزرگ ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر روز گذشته با حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی شهردار تهران و انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، رئیس‌جمهور با تبریک این مناسبت به دختران ایران زمین، آینده را متعلق به دختران نوجوان کشورمان دانست و به آن‌ها توصیه کرد با ارتقای توانمندی‌ها و تلاش برای متبلور کردن ارزش‌های انسانی، اخلاقی و الهی در زندگی، در آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی مؤثرتر نقش‌آفرینی کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه زنان را برخوردار از کرامتی ذاتی توصیف کرد که خداوند در وجود آنان نهاده‌است و اظهار داشت: دولت مردمی شما دختران را مایه افتخار جامعه می‌داند و نسبت به شما احساس مسئولیت ویژه دارد. رئیسی همچنین با اشاره به سخنان دو تن از دخترانی که به تشریح مطالبات و دیدگاه‌های دختران پرداختند، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که امروز با وجود پیشرفت‌های اجتماعی چشمگیر دختران در ایران اسلامی، مطالباتی که از سوی آنان در چنین جمع و مراسمی مطرح می‌شود، درخواست برای تقویت مهارت‌آموزی در مدارس و نیز تقویت روحیه مستقل و استقلال‌خواهی است. از مسئولان آموزش و پرورش می‌خواهم که به این مطالبات توجه شایسته داشته‌باشند تا دختران سرزمین‌مان بتوانند بیش از پیش به ساختن آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی کمک کنند.
رئیس‌جمهور افزود: امروز خیلی‌ها ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند، ولی در عمل به دنبال استفاده ابزاری از آنان هستند، اما نظام و فرهنگ اسلامی ما برای بانوان ارزش و جایگاه واقعی قائل است و خود را ملزم به تحقق این ارزش و جایگاه می‌داند. وی خطاب به دختران و زنان ایران اسلامی اظهار داشت: قدر و جایگاه خود را بدانید و یقین داشته باشید که جایگاه بسیار بلند و شایسته‌ای دارید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار